Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zelfbouw truss-dobson rondom 11,4 cm spiegel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zelfbouw truss-dobson rondom 11,4 cm spiegel

Na zondag de 11,4 cm spiegel + toebehoren bij Classic Scopes te hebben opgehaald ( Wat een prachttelescopen heeft hij! ) ben ik meteen maar aan de slag gegaan! De brandpuntafstand was niet bekend, dus zondagmiddag tussen de wolken door met behulp van de zon vastgesteld:

Spiegel 114 mm brandpuntafstand 900 mm.

Ik ben van plan om de Dobson volgens geen vaststaand project of bouwplan te maken. Dus gewoon gaandeweg websites raadplegen, en
    vanuit deze insteek een bouwplan maken.

Ik ben begonnen met de vangspiegelhouder van de telescoop:

materiaal:

- 2 metalen karosserieringen van 10 mm
    - 3 M3 metaalschroeven + zeskantmoeren
    - Lange M5 bout + zeskantmoer
    - Hard soldeer + soldeerbout
    - polyesterhars
    - houten fruitkistje van de groenteboer
    - schuurpapier
    - 3 M3 kroonsteentjes
    - M3 tapeind verkrijgbaar van een meter lengte

sommigen gebruiken bezemstelen ik gebruik fruitkistjes.
    De hoeken van deze kistjes zijn namelijk al 45 graden,
    Klein blokje ter grote van de ring uitzagen,
    Een gat boren iets groter dan van de kop van de M5 bout.(deze moet speling hebben)
    Dan blokje op de ring plakken met polyesterhars.
    zorg dat de bout niet vast komt te zitten!

De eerste ring 3 gaatjes boren met kolomboormachine. Schuren evenals de zeskantmoeren. Soldeer deze dan vast op de ring. Zorg dat de bouten tijdens het solderen muurvast zitten.

de bevestiging van de spidervanes heb ik gedaan met een half koperstukje van een kroonsteen. je kan ook de M2 of M3 draad al vastsolderen op de ring. Zorg wel dat deze dan al goed op lengte zijn.

Ik heb de moer vastgeplakt met polyester op de bovenste ring.

zie foto's
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

goed bezig Welke kleur ga je de truss geven?
    Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Gaaf! ik kom je project zeker een keer bekijken!

Commentaar

Mooi project barry. Alleen zullen die spidervanes je veel obstructie geven. Je zou ook deze houder kunnen bouwen.

http://www.asahi-net.or.jp/~zs3t-tk/8in ... #secondary
        - Skywatchter 150 mm F5 Newton
        - EQ3, aandrijving + poolzoker
        - Bresser 10x50
        - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

M3 spidervanes zijn ook te dik, ik wil eerst even testen hoe sterk deze
          verbindingen zijn. Ik ga deze daarna denk ik dan omzetten naar M2 of mischien nog dunner.
          Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Origineel geplaatst door b@rry
            M3 spidervanes zijn ook te dik, ik wil eerst even testen hoe sterk deze
            verbindingen zijn. Ik ga deze daarna denk ik dan omzetten naar M2 of mischien nog dunner.
            Of wat dacht je van 4 staaldraden.

Op een spiegel van 11,4 cm is ook m2 nog te dik.
            Dit is zeker merkbaar, let maar op!!

Maar wel gaaf om zelf te maken.
            We houden je in de gaten

Succes
            Beter een GAT in je hand dan een hand in je ... :shock:

Commentaar

Check dit even voor een gamakkelijk maar goede zelf te maken spider Barry

http://www.europa.com/%7Eswayze/spider/spider.html
              150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
              Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Ik ben klaar met de ruwbouw van de vangspiegelhouder.

Ik wilde deze in eerste instantie gaan bevestigen door 3 M3 spidervanes.
                maar dit levert voor deze telescoop teveel obstructie. Ik heb nu gekozen voor één 0,8 mm spidervane. Het staal wat ik voor de vane gebruikt heb is een stuk strip waar gasbetonblokken mee worden verankerd. Dun, en zeer stevig.

De ringen die ik gebruikt heb zij staal ringen 20 mm doorsnee, dus de vangspiegel van 20 mm is de grootste obstuctie.

Deze vangspiegelhouder werkt in de testopstelling zeer goed.
                Ik moet deze alleen nog zwartvlokken maar dat ga ik pas doen als ik alle
                delen van de telescoop klaar heb.

Ik ben nu bezig met de constructie van de lichtekooi, deze wordt op zn minst gezegd licht omdat de focuser van japanse makelij is, zeer robuust in gietijzer uitgevoerd.

Vraagje: deze focuser is van een klein diameterformaat nog kleiner dan 1,25 weet iemand de maat hiervan? Ik ga deze toch gebruiken omdat er al occulairen bijzitten 25 mm en 9 mm.

Ik hoop als de lichtekooi klaar is dat ik dan op de montering na het moeilijkste traject van zelfbouw ( niet vanaf bestaande tekeningen of projecten ) heb gedaan.

De kooi wordt ook evenals de vangspiegelhouder een zelfbedacht concept.

Bijgaand foto's en een schema van de vangspiegelhouder.
                schema klik hieronder: (adobe illustrator formaat ai)
                http://www.webshark.nl/astropics/rondje20mm.ai

Nog lang niet klaar!

Commentaar

Die oculairmaat is 24,5mm. Je ziet het eigenlijk alleen nog maar in oude telescopen, maar hier en daar zijn er nog wel dergelijke oculairen te krijgen. Waarschijnlijk heb je er nu Huygens oculairen bij, maar volgens mij bestaan er ook wel 24,5mm plossls. Overigens kun je ook je 31,7mm oculairen gebruiken met behulp van een oculairadapter, bij elke telescopenboer te krijgen.
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik heb de vangspiegelkooi in ruwbouw af.

ik heb nu de "trusses" van alluminium vastgezet aan de vangspiegelkooi.

Commentaar

Dat begint er erg profi uit te zien Barry!

Lekker hé, knutselen aan de scope... ik kan daar zo in opgaan
                      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Voortgang dobsonnetje:

Nu nog de montering maken.

Commentaar

Werken...
                        X