Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mirror flexing (sferisch naar parabool) en spiegel kitten

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Mirror flexing (sferisch naar parabool) en spiegel kitten

Heeft iemand hier wel eens zijn spiegel gelijmd met siliconekit of misschien zelfs zijn sferische spiegel met een trekbout achterop tot een parabool getrokken?

Of heb misschien ervaringen gehoord van iemand die dit heeft gedaan?

Ik zou graag wat ervaringen hierover horen aangezien het in de pijpleiding zit :P
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

wil je zo graag van je spiegel af? :P

bij sferische spiegels met een kleine diameter en lange brandpuntafstand is de afwijking die je verkrijgt na het paraboliseren heel gering tot zelfs overbodig.

zie deze :

http://users.pandora.be/mollet.cornelis ... page9.html

barry
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Ik moet toch bezig blijven he Ik hou van projecten en experimenteren met telescopen.

Mijn handjes moeten wapperen hoor als ik niet kan kijken, dus zal ik het toch gaan proberen

Ze noemen het ook wel eens ADHD :P

Commentaar

Ja ha ik ken het!

Ik ben wel benieuwd naar de technische uitvoering daarvan, Heb je daar links van?
        Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Ik stel me voor dat het 'trekken' van een sferische spiegel naar een meer parabolische vorm vereist dat die sferische spiegel heel netjes ondersteund is over zijn gehele omtrek. Maar daar had je waarschijnlijk al wel aan gedacht, denk ik. Heb je inderdaad links naar situaties waarin dit al eerder is gedaan?
          The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Je moet samen met Harro een werkplaats gaan opzetten joh... er is genoeg vraag op het forum in ieder geval
            De kosmos, wat een geniaal ontwerp.....

Commentaar

spiegels 'parabool trekken' hebben we wel eens gedaan op de sterrenwacht ( http://www.sterrenwachtalmere.nl)
              het moest goed werken en een sfeer is makkelijker te maken als een parabool.

stuur Piet Hans Bruisma maar eens een mailtje. hij heeft er 1 gemaakt. een 20cm

Commentaar

Hier is nog wat leesvoer .
                KLIK

Commentaar

Het onderwerp wordt uitgebreid besproken in de S&T van November 2000

hier wat links

http://pqasb.pqarchiver.com/skyandte...escope+Mirrors

en voor het omgekeerde:

http://pqasb.pqarchiver.com/skyandte...olize+a+Mirror

De laatste link.... en ideetje voor je kunsstof spiegels Harro?

edit:

Nog een mooie pdf hierover (va pagina 7 ev)

Commentaar

Buitengewoon interessant Patrick.
                    De methode van Bill Kelley was mij al bekend, en ik had ooit iets opgevangen van de omgekeerde methode. Ik ben blij met deze concrete informatie.
                    Ik zal het niet direct in mijn procede gebruiken.
                    Wel zal ik het in mijn achterhoofd houden voor toekomstige experimenten.

Voorlopig heb ik nog niet veel vooruitgang:
                    Ik ben nog steeds bezig om de spincast-draaitafel aan te passen naar de juiste rotatiesnelheid. Dat lukt niet helemaal goed: ik gebruik een platenspeler met het geavanceerde Direct drive Mechanisme.
                    Dat is leuk voor als je een plaat heel nauwkeurig op 33rpm wilt afspelen, maar een directdrive is moeilijk aan te passen naar 12 rpm (Ik ben geen electrotechnicus.). De rotatiesnelheid heb ik mbv extra weerstandjes kunnen verlagen naar 13 rpm, maar de snelheid is niet constant genoeg.

Maar ik geef niet op.
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Helaas is mirror flexing voor mij even van de baan

Ik was gisteren bij Rob Lefeber om mijn huidige bresser spiegel (waar achter een hapje uit is) om te ruilen voor een nieuw exemplaar. Deze wilde ik gaan gebruiken om een parabool van te trekken. Rob had speciaal hiervoor een extra N150 over laten komen voor mij, hulde aan ome Rob daarvoor!
                      Tot ons beide verbasing zat op deze spiegel ook hetzelfde hapje wat ik achterop ook miste dus had ik er niets aan helaas. Dus mijn parabool-trek-plannen zijn van de baan.

Roel, jij had toch ook de N150? Heb jij ook nog de spiegel eruitgehad om dit eventueel te kunnen zien?

Commentaar

Nou, dit is wel heel toevallig, die van mij had ook een flinke buts uit de achterzijde van de spiegel, een plat stuk van ong 3 x 2 cm
                        lag onderin de tubus. Alsof ie gevallen was ofzo. Maar aan de spiegelende zijde was hier niets van te zien.
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

hmmm... raar, ik dacht eerst dat het transportschades zijn... maar dan zal de spiegelhuoder aan de onderkant misschien taps toelopen en de spiegel afklemmen. Of de spiegels zelf taps oplopen zelfs misschien...

Ik ga bresser wel eens mailen hierover ergens deze week.

Frappant..

Commentaar

Werken...
                          X