Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dauwkap voor een C8

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Dauwkap voor een C8

Oke mensen.
    Ik wil een dezer dagen een dauwkap maken voor mijn C8.
    Aangezien die dingen 40 of 50 euro kosten ofzo

Wie kan mij op weg helpen hiermee??

Ik zat zelf te denken aan een dun slaapmatje kapot knippen om die om de telescoop te rollen en die vervolgens dicht te naaien of te tapen.
    Wie weet eigenlijk hoe lang die dauwkap moet zijn?
    En krijg je niet gauw last van vignettering door een dauwkap?
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

je moet gewoon wat nadenke , de afstand kun je zo lang maken als je wilt , maar is natuurlijk niet nodig , kijk zo wat met je ogen , zoals op de afbeeldingen , circa 30cm lang? meet je diameter ( buitenste tubus) en dan rol je een stuk felxibele karton erom heen en niet het vast , meteen een dauwkap, de lengte kun je van in het begin bepalen, als het niet genoeg spant kun je een beugel gebruiken of iets anders. zo zou ik het toch doen ,
    Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Hm, wat is het maximale beeldveld bij een C8? Iets van 2 graden, of 2.5 graden? Zo'n dauwkap moet in principe dus met de helft van de maximale beeldhoek divergeren aan elke kant. Dat is niet veel! Wanneer je de dauwkap zo maakt dat die op het oog een tikkie divergeert is het al goed. Over de montage kan ik niet veel zinnigs zeggen, denk ik: ik heb zelf een 'officiele' dauwkap gekregen bij mijn C9.25, en ik vind het een beetje een onding: hij zakt wat makkelijk scheef. Om verschuiving te voorkomen zou je natuurlijk een strook (of enkele vlakjes) klittenband rondom de OTA kunnen gebruiken om 'm op zijn plek te houden.
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
        Hm, wat is het maximale beeldveld bij een C8? Iets van 2 graden, of 2.5 graden? Zo'n dauwkap moet in principe dus met de helft van de maximale beeldhoek divergeren aan elke kant. Dat is niet veel! Wanneer je de dauwkap zo maakt dat die op het oog een tikkie divergeert is het al goed. Over de montage kan ik niet veel zinnigs zeggen, denk ik: ik heb zelf een 'officiele' dauwkap gekregen bij mijn C9.25, en ik vind het een beetje een onding: hij zakt wat makkelijk scheef. Om verschuiving te voorkomen zou je natuurlijk een strook (of enkele vlakjes) klittenband rondom de OTA kunnen gebruiken om 'm op zijn plek te houden.
        Volgens deze site is het: 1,45 graden
        http://www.enzerink.net/peter/astronomy/scopulator.htm

Hoezo zakt die van jou scheef dan? Je kan m toch vast zetten met klittenband?

Ik moet eerst maar eens even een geschikte dovetailplate aanschaffen, want die zit straks ook in de weg.

Heeft iemand nog een idee over welk materiaal het best is??
        Karton lijkt mij niet zo geschikt ivm het over het algemeen nogal vochtige weer hier in Nederland
        Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Wat dacht je van kydex ?

Commentaar

Ossi, mijn dauwkap is van een soort flexibele, gevulde kunststof: je rolt 'm om de OTA heen en plakt 'm aan zichzelf vast met klitteband. Hij klemt dus gewoon om de buis heen, en zit er niet met klitteband aan vast. Dat maakt het makkelijk om 'm per ongeluk 'uit het lood' te tikken.
            The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Brinx op jou dauwkap wou ik nog eventjes terugkomen .
              Ik heb voor mijn mak ook zo'n flexibele dauwkap die hezelfde vertoonde .
              Probeer dit eens :
              Zet de dauwkap erop zoals gewoonlijk , en haal die er terug af .
              Als je nu de velcro aan een kant terug iets losmaakt ,en terug vastmaakt zodat de diameter van de dauwkap een milimeter kleiner is ,dan zal die strakker passen en minder neigen om te kantelen .

Commentaar

Isolatiedeken voor leidingen, duct-tape en een schaar en uw dauwkap is klaar.
                Ik heb nog wel wat over. Als dat ding niet echt groter is dan je OTA dan kom je wel goed uit.
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Origineel geplaatst door skywatcher
                  Wat dacht je van kydex ?
                  Ik vraag me af hoe je dit materiaal moet verwerken om tot een dauwkap te komen?
                  [url=http://carshownet.com]video[/url]

Commentaar

Voorlopig is het idee denk ik van de baan.
                    Ik ga eerst even wachten tot ik een goede dovetail plate kan krijgen voor de C8.
                    Anders worden het buisringen, wat misschien ook nog niet zo'n gek idee is, aangezien ik dan waarschijnlijk heel makkelijk een camera kan piggybacken

Maar dat komt allemaal na de vakantie
                    (volgende week vrijdag ga ik pas weg )

Commentaar

Werken...
                    X