Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zelf een telescoop bouwen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zelf een telescoop bouwen

Laatst vond ik deze link waar men van A tot Z uitlegt hoe je zelf een telescoop bouwt.
    Het lijkt me redelijk uitgebreid. .
    Zijn er onder jullie die het al geprobeerd hebben?
    En hebben jullie problemen gehad, prijs, tijdsduur,...

http://users.pandora.be/mollet.cornelis ... index.html

het is erg moelijk om hem echt zelf te bouwen
    ook spiegel kwa onderdelen en als je alles los koopt
    scheelt het weer niet heel veel.

in belgie (denk dat je het ook daar gelezen heb )
    hebben ze clubs die kopen dan samen in en hebben
    een dampklok voor de spiegels zelf te maken tot
    20" dacht ik dan kan het wel , maar geloof dat je bv het glas weer uit frankrijk moet halen dan
    en niet te vergeten dat het echt helemaal zelf maken
    erg veel tijd kost en onmogelijk is om bv met 20"
    te beginnen (kan wel maar dan doe je er zeker 3 x zolang op dan dat je eerst een 6 of 8" maakt )

en als je los bestellen wilt dan heb je al goedkope OTA (optical tube assebly) zonder mount
    maar dan moet je zelf een goede maken en tegen woordig zijn er al weer goede dobsons van orion die wat tijd en kwalijd elkaar niet opheft .
    (aperatuur die je nodig hebt om het te maken en meten etc )

maar het zou wel keer leuk zijn om er een zelf te maken maar als ik nog geen telescoop had oid
    zou ik liever het geld uitgeven aan eentje uit de winkel

ik had wel ergens een nederlandse site gezien voor een regenpijp refractor maar dan moet je wel juist die scoop willen

dus zoiets lijkt me niet erg intresant als je geen club hebt waar al een hoop aperatuur en beetje kennis is ( gezamelijke kennis )

Commentaar

buh post hieroven is van mij mis ik weer hoop planetos

Commentaar

Volgens mij is zelfbouw niet handig voor de kleinere telescopen. Pas als je grotere telescopen gaat bouwen gaat je het geld besparen. En je moet natuurlijk ook wel het gereedschap ervoor hebben en dat kost ook nog wel wat

Commentaar

Origineel geplaatst door sould3mon
          buh post hieroven is van mij mis ik weer hoop planetos
          LOL.. had jedan maar niet moeten doen

Commentaar

menno het is wel handig eert een kleine ( heb je meteen volg kijker voor de grote) te maken voor de ervaring en met zelf bouw 15 cm ofzo ben je toch wel stuk korter bezig ,als je tegen de 50 cm bent reken dan maar dat je jaar ofzo bezig bent

Commentaar

Ja dat is waar.

Maar wat ik heb gezien toen ik prijzen ging vergelijken dat je goedkoper uitbent als je een 150 mm dobson in de winkel koopt dan als je er zelf een maakt

Commentaar

Nou, Ik denk toch dat ik er ga aan beginnen, na de examens een glascentrale zoeken en zo'n stuk glas kopen (Pyrex) en dan beginnen,...
                Wat maakt het uit als je er een half jaar aanzit?
                Eenmaal je die scoop hebt, gooi je hem niet meer weg hé.

En zo te zien is de diameter van de scoop niet echt beperkt.

Ik ga onmiddellijk beginnen met een 40 - 60 cm diameter, misschien veel werk maar ik heb het er voor over.

En dan heb ik een Dobson waar iedereen jaloers op is,... Aargh kon ik nu maar beginnen,....
                Ik kijk nog wel even door mijn (goedkope 6cm) lenzentelescoop maar daar zie je vééél te weinig mee.

Ik hou jullie op de hoogte;

bedankt alvast
                Er is chaos in het heelal, maar het heelal is geen chaos.

Commentaar

tot over 3 jaar met een een meschien gelukte s piegel en zoals ik al zei je glas uit frankrijk en ik heb geen s piegel maker gezien in nl dus dat word zelf kloten met zilver zwavel zuur ( elk jaar )

je klinkt entuasiast maar dat zal je snel vergaan aangezien andere 60 cm spiegels met 3 of meer man gemaakt word ben ik wle benieuwt hoe lang je er op doet maar ik gok dat ie o onafgemaakt uitkomt

Commentaar

Nee, het maken van die spiegel gebeurt niet door opdampen, dat zou inderdaad gekkenwerk zijn.

Het glas dat ze gebruiken is Pyrrex , een soort hittebestendig glas.
                    (Die men vaak gebruikt als glas voor de open haard of ovens)

Het is in elke "Glasfabriek" of Glascentrale te vinden.

En het uithollen gebeurt door te slijpen. Dat neemt wel een tijdje in beslag. Maar zo weet een mens ook wat te doen.

Kijk even naar de link.
                    Er is chaos in het heelal, maar het heelal is geen chaos.

Commentaar

Een telescoop in elkaar steken kost veel tijd, geld en geduld.
                      Toch als je zelf 1 in elkaar kunt steken of zelf ontwikkellen dan zal die nog steeds goed koper uitkomen dan dat je een kant en klare gaat kopen van dat kaliper.

Ik heb al veel sites af gegaan en heb zelfs links en rechts telescopen gevonden en gezien van 5000 tot zelfs 20000 Euro.

Als je zelf 1 in elkaar kunt steken als je wat een handige hary bent dan komt het je toch nog steeds goedkoper uit dan zo eentje vanuit de winkel.

Eveneens kun je met een telescoop dat je zelf in elkaar steekt je fantasie wat de vrij loop laten...ik zelf gebouwde telescopen gezien met 2 en zelfs 5 kijkers, en dit in alle maten en diktes.

de mogelijkheden zijn enorm als je zelf eentje in elkaar kunt steken.

Commentaar

als je het niet opdampt hoe wil je het dan doen zonder elk jaar met zilver zuur te spelen (en de glas formaten die je nodig hebt kan je geloof ik echt aleen uit frankrijk halen en niet zomaar bij elke glasfabriek bestellen

ik heb al die site uitvoerig doorgelezen ooits en ik roep dat dus niet zomaar

ff kopie paste van die site `

ADRESSEN ALUMINISATIE

Eenmaal de spiegel gepolijst is tot de juiste vorm, moet enkel nog een spiegelende laag worden aangebracht. De echte zelfbouwer zou hierbij kunnen opteren voor een laagje zilver, die hij zelf langs eenvoudige chemische weg kan aanbrengen (in essentie: Zilvernitraat + ammoniak + ... suiker). Deze laag wordt echter veel sneller mat, zodat tegenwoordig steeds gekozen wordt voor het opdampen van een aluminiumlaagje. Een goede laag aluminium moet makkelijk 5 jaar meegaan. In de meeste gevallen
                        . In de meeste gevallen wordt hier dan nog een extra coating (kwarts) opgedampt, waardoor het makkelijk 10 tot 20 jaar lang kan duren voor een nieuwe behandeling nodig wordt.
                        Aluminisatie vereist een vacuümklok en ander duur materiaal. Dit is dan ook iets wat men noodgedwongen moet laten doen.
                        `
                        -Vooral voor grotere projecten kan men zich tot de Franse markt wenden, waar traditioneel nogal wat telescoopbouwers actief waren. Een interessante firma is ASTAM in de Jura (2, Place du chalet, BP 2, 39360 Viry). Ook voor aluminisatie van de spiegel.

`

dus...... en nadeel is dus dat je bij 30cm en groter dik 50 euro verzend kosten per keer betaalt dus daar ben je al 100 euro voor kwijt , zonder de kosten voor het veraluminiseren war jij waarschijnlijk niet zelf kan tenzei je een vacuim damp klok heb zoals boven beschreven tenzei je elk jaar met zuur wil gaan spelen

ik grijp wat ik zeg meestal niet zomaar uit de lucht

Commentaar

Hallo

Ik moest even wachten met reageren omdat onze site nog niet klaar was .

Voor de mensen die een beetje in de buurt van Almere wonen. Bij Sterrenwacht Almere kan je zelf een Telescoop maken.

Hier hebben we alle spullen en kennis die je nodig hebt om een complete telescoop te maken. ook een opdamp installatie tot 40cm spiegel.
                          Momenteel zijn al 10 mensen bezig met bouwen waarvan 5
                          40 cm dobsons.
                          Neem is een kijkje op de site. http://sterrenwachtalmere.nl/

Commentaar

Site ziet er professioneel uit :mrgreen:!
                            But I, being poor, I've ownly my dreams. I split my dreams under your feet. Tread softly, because you tread on my dreams. I assume you dream...

Commentaar

De layout is gewoon van Mambo Services hoor.. Niet zelf gebouwd denk ik.. Ik koop toch liever zelf een telescoop dan er maandenlang aan te bouwen..

Commentaar

Werken...
                              X