Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vakantiestatief

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vakantiestatief

Om met een newton op een eq-montering normaal te kunnen waarnemen moet je OF een volledig uitgeschoven statief hebben en staand door je oculair kijken OF je statief op de laagste stand zetten en zittend op een kruk oid waarnemen.

Probleem: ik wil op vakantie in Frankrijk gaan kijken, maar ik heb geen zin om een grote kruk of klapstoel mee te nemen. Ik heb al zooi genoeg in de auto. Zo'n goedkoop inklapbaar visserskrukje is dan ideaal, ware het niet dat die dingen zo laag zijn dat je met de laagste stand van het statief nog niet bij je oculair kan.

Oplossing: de decoupeerzaag. Ik heb een miniscuul vakatiestatiefje gezaagd dat samen met het opvouwkrukje evenveel ruimte inneemt als het originele statief alleen! Het statief heeft een hoogte van 30cm. Net genoeg om mijn oculairenkoffertje onder te kunnen plaatsen.

"Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Hahaha mooi joh!!!
    Hoe kwam je aan het statief om te verzagen?
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Origineel geplaatst door Ossi
      Hahaha mooi joh!!!
      Hoe kwam je aan het statief om te verzagen?
      Van een eerder projectje...

Commentaar

Haha! Geniaal!
        Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
        http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Speechless
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

lol , zon goede montering afzagen ? waarom lol
            Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Origineel geplaatst door Deepsilence80s
              Pardon? Ik heb de zaag niet in de montering gezet, maar in het statief. Dit statief heb ik een jaar geleden zelf gebouwd van vurenhouten balkjes. Ik gebruikte het allang niet meer omdat ik nu een houten statief heb gebouwd dat in hoogte verstelbaar is:
              http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=2433

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                Origineel geplaatst door Deepsilence80s
                Pardon? Ik heb de zaag niet in de montering gezet, maar in het statief. Dit statief heb ik een jaar geleden zelf gebouwd van vurenhouten balkjes. Ik gebruikte het allang niet meer omdat ik nu een houten statief heb gebouwd dat in hoogte verstelbaar is:
                http://astroforum.ddq.nl/viewtopic.php?t=2433
                Ik denk dat je inderdaad met een zaag niet zo snel door een montering heen komt

Commentaar

oh ok
                  Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Het mag misschien een beetje mosterd na de maaltijd zijn, maar die visserstoeltjes zijn er ook in grotere mate;

Deze foto maak ik nu net hier. Weet niet hoezeer dat er uit komt op de foto maar deze is twee keer zo hoog dan de normale stoeltjes zoals die blauwe op jouw foto. En ze zijn er nóg hoger.
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Aha, weer wat geleerd!

Maar wat ik ook geleerd heb in Frankrijk is dat bij langdurig waarnemen vanaf een visserskrukje
                      je scrotum nogal pijn begint te doen... Sterrenkijken is leuk, maar er zijn grenzen. Ik ben dus maar weer terug gegaan naar mijn ouwe vetrouwde houten krukje. Met DRIE poten, erg belangrijk!

P.S. Wat een geweldig onderschrift, Steem. Hulde!

Commentaar

Haha dankje! Maar je hebt een punt, deze stoeltjes zijn niet het meest ideaal, ze zitten na een tijdje inderdaad nogal vervelend.
                        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                        X