Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Het tunen van de Lidlscope

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Het tunen van de Lidlscope

Vandaag ben ik begonnen met het opwaarderen van mijn Lidlscope, de Skylux 70mm lenzenkijker die ieder jaar rond kerst bij de Lidl te koop is.

Op zich al een goede beginnerskijker, maar het kan altijd beter! Voor wie niet bang is om een telescoop volledig uit elkaar te slopen, volgt hier een verslag van het pimpen van mijn eigen scoopje.

LET OP: als je je kijker uit elkaar schroeft vervalt de garantie! Weet dus waar je aan begint!

Als eerste ben ik met de kijker zelf begonnen (de verbeteringen voor het statief en de montering volgen later).
    Om het contrast van het beeld zo groot mogelijk te maken is het belangrijk om zo veel mogelijk interne reflecties van de telescoopbuis weg te werken. De lidlscoop is aan de binnenkant al wel bewerkt met zwarte verf, maar dit reflecteert het licht nog teveel:

Ik ga dus de telescoopbuis en de focuseerbuis van binnen bekleden met zwart vilt.

Daarvoor heb ik eerst het objectief verwijderd: de dauwkap moet er eerst af. Deze zit ontzettend strak om het objectief geklemd; iets wat de beeldkwaliteit ook nadelig beinvloedt. Hier gaan we straks ook wat aan doen! Maar eerst die kap eraf:

Daarna kan het borgmoertje van het objectief losgedraaid worden en de complete lens uit de buis getrokken worden:

Rol het vilt zodanig op dat het mooi klem in de buis zit en knip het evt. uitstekende deel netjes af:

Nu kun je de focusseerbuis eruit trekken door eerst de twee schroefjes onder de focusseerknop los te draaien en het focus-asje er uit te halen. Haal al het vieze vet van de tandwielen af met terpentine. Als de focuseerbuis mooi schoon is kun je ook de binnenkant met vilt bekleden.
    Voordat je de focuseerbuis er weer in schuift, smeer je eerst het tandwieltje en de tanden op de buis in met wit lithiumvet. Zo zul je straks veel beter en soepeler scherp kunnen stellen! Het vet zul je straks nog nodig hebben bij het pimpen van je montering.

Schuif de focuseerbuis weer in de kijker, druk het asje weer op z'n plek en draai de schroefjes weer lichtjes aan, hoe strakker je ze aandraait, hoe zwaarder het scherpstellen straks gaat. Probeer maar een beetje wat je prettig vindt.

Als je nu door de telescoop kijkt zul je het volgende zien:

Da's wel een verschil, he?

(Morgen meer pimpwerk)
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Wauw! Knap hoor! Ik zal maar met mijn handen van de mijne afblijven, want ik voorzie grote problemen als ik het toch probeer...

Ik ben heel benieuwd naar je verbeteringen aan het statief en aan de montering. Misschien dat dat me meer ligt...

Goed gedaan man!
    Vuja De': the strange feeling you get that nothing has happened before.
    http://www.everyoneweb.com/demelzaramakers/

Commentaar

Leuk, Roel! Ik heb de OTA van mijn Lidlscoopje nog niet gepimpt, alleen de montering heb ik al gedaan (scheelt ENORM qua soepelheid!). Waar heb je dat vilt gehaald? Generieke hobbywinkel? En waar komt dat lithiumvet vandaan?
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
        Leuk, Roel! Ik heb de OTA van mijn Lidlscoopje nog niet gepimpt, alleen de montering heb ik al gedaan (scheelt ENORM qua soepelheid!). Waar heb je dat vilt gehaald? Generieke hobbywinkel? En waar komt dat lithiumvet vandaan?
        Het zwarte vilt heb ik gekocht bij de plaatselijke huismiepen hobbywinkel.
        Wit lithiumvet kun je bij iedere automaterialenboer/garage zoals bijvoorbeeld Brezan krijgen. Het wordt meestal "witvet" genoemd. Ik heb trouwens al gemerkt dat de focuser heerlijk soepel loopt, maar er zit nog wel veel
        horizontale en verticale speling op, vooral wanneer de focuseerbuis ver naar buiten is gedraaid. Maar ook daar is een oplossing voor! Maar dat komt later.

Commentaar

Complimenten Roel.

Ik kan niet wachten totdat je met het upgraden van de montering komt. Ik kan dat zelf heel goed gebruiken voor mijn elfje.

Als je daar een gedetaileert post van maakt, denk ik dat veel mensen er wat aan hebben.

Misschien een idee om een apart topic te maken voor de reacties en vragen. Anders wordt het straks onoverzichtelijk als er meer posts komen.
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Ik denk niet dat jouw elfje precies dezefde montering heeft, maar in grote lijnen zal het wel overeen komen.

Origineel geplaatst door AtodaZ
            Misschien een idee om een apart topic te maken voor de reacties en vragen. Anders wordt het straks onoverzichtelijk als er meer posts komen.
            Dat vind ik op zich wel een goed idee. Wat vinden de moderators daarvan?

Commentaar

spijtig dat de aldi scope geen eQ heeft , ik wist wel nog niet van die zwarte verf binnenin de buis , ga ik ook zeker doen , weer een magnitude af (:P niet dus)
              Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Leuke bijdrage Roel!! Lildl Roels!
                30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Voordat we verder gaan met de montering eerst nog even terug naar de focuser. Zoals ik al zei had mijn focuser nogal wat speling. Dit heb in opgelost door tegen de bovenkant van de focuseerbuishouder (?) stukjes tape te plakken zodat de ruimte tussen de focuseerbuis en de houder opgevuld wordt. Doe dit wel aan de oculairzijde en aan de objectiefzijde evenveel, anders komt de buis er scheef in te zitten. De speling is hierdoor zo goed als verdwenen.

Ik las op internet ook dat de focuseerbuis eigelijk te lang was.. Bij het gebruik van een zenitprisma moet de buis verder de telescoop ingedraaid worden, waardoor de zijkanten van de buis obstructie veroorzaken van de hoofdlens. De focuseerbuis moet dus aan de objectiefzijde ingekort worden. Niet te kort natuurlijk, hij moet er ook weer niet uitvallen. Dit kun je het beste doen met een figuurzaag of een ijzerzaagje:

Het handigst is het natuurlijk om dit te doen voordat je de buis aan de binnenkant bekleed...

De dauwkap:
                  Omdat de dauwkap zo vreselijk klem om de hoofdlens zit geklemd, wordt de lens eigenlijk een beetje uit vorm geknepen. Dit is natuurlijk niet zo best voor het beeld. De echte Lidlpimper accepteert niet en lost dit op door het volgende te doen:

De dauwkap schuift om vier uitstekende "richels" op de lensvatting. Deze kun je met een vijltje wat dunner vijlen. Pas op, een halve millimeter per richel is voldoende, de kap moet nog steeds om de lesvatting blijven zitten, maar hij moet er niet af vallen. Gewoon even testen.

En dan nu.... De montering!

De montering van de Lidlscope is een Astro-3 montering uit de alom bekende Synta fabriek. Dit merk staat er om bekend dat ze redelijke monteringen maken voor weinig geld, maar dat ze hun eigen produkten verkloten door het gebruik van vies, dik smeervet voor de tandwielen. Dit "teer' zorgt ervoor dat de montering veel te zwaar loopt en vrijwel niet is uit te balanceren. Hier gaan we wat aan doen! Wel moet de montering helemaal uit elkaar getrokken worden, het oude vet verwijderd, nieuw vet erin en de boel moet ook weet in elkaar op de juiste manier. Neem hier vooral te tijd voor en zorg dat je goed onthoudt of opschrijft wat je gedaan hebt en welke onderdelen in welke volgorde op welke plek weer terug moeten. Let vooral op ringetjes e.d.!

Verwijder als eerste de "wormwielhuizen", dat zijn de rechthoekige blokken waar de draaihandles aan vast zitten. Hierin zit een wormwiel dat het grote tandwiel van de as zelf aandrijft. Je draait ze los door de twee M8 moertjes aan de onderkant los te draaien.

Draai dan de tegengewichtstang eraf. Draai met een inbussleuteltje de drie boutjes van het gedeelte wat tussen de kleine verdeelcirkel en de tegenwichtstang zit los. Draai dat gedeelte eraf. Let op de ringetjes en hun volgorde! Je montering ziet er dan zo uit:

Je kan nu de hele DEC-as met tandwielen en al eruit trekken.
                  Vies he? Dat is nou Synta's idee van soepelmakend vet. Het deed mij meer aan Pritt-stift denken dan aan een smeermiddel... Dat ranzige vet moet van alle onderdelen af. Dit gaat prima met terpentine en een tandenborstel. Droog alles goed af en leg voor de zekerheid alles even in de goeie volgorde op een andere tafel of zo neer, we gaan nu verder met de RA-as. Deze kun je ook in zijn geheel eruit trekken als je de afgeronde moer aan de onderkant van de as eraf draait.

Op deze foto is de DEC-as al helemaal verwijderd en de RA-as half uit zijn behuizing getrokken:

Ook hier alle plakzooi er weer af borstelen met terpentine. Als alles schoon is kan het niewe vet aangebracht worden. Gebruik hiervoor wit lithiumvet, ook wel bekend als witvet en bij elke automaterialenwinkel verkrijgbaar. Smeer de tandwielen, de as zelf en de ringetjes lekker in en zet de RA-as weer in elkaar. Doe hetzelfde met de DEC-as en monteer het hele spulletje weer zoals het was.

Bijna klaar! Nu moeten alleen de beide worwielen nog ontvet worden. Draai daarvoor de grote zeskantige moer eraf. Draai dan dat schroefdraadgeval eruit. Je kan nu het asje inclusief plastic ringetjes uit de behuizing trekken:
                  Onvet de boel, smeer het weer lekker in met witvet en duw het asje weer op zijn plek. Draai dat schroefdraadgeval voorzichtig aan met een grote platte schroevedraaier. Niet vast draaien, draai hem zover aan dat er geen spelling meer op het asje zit. Nu kan de grote zeskantmoer er op en die kun je wel gewoon vastdraaien.

Monteer de twee wormwielen tegen de grote tandwielen (niet te los, niet te strak er tegenaan) en KLAAR!

Je Lidlmontering is officieel gepimpt! Als je alles goed hebt gedaan merk je direct het verschil. Mijn montering draait nu met een duw anderhalf keer om zijn as. Joepie!

Het meeste werk aan de kijker is nu gedaan, alleen het wankele statief moet nog even onder handen genomen worden. Maar dat komt later...

Commentaar

interessant , de focus van de aldi is niet te lang want als ik zonder hoekprisma of dergelijke werk , da tmoet ik de buis er voledig uitdraaien voor scherp beeld te krijgen van een ster/natuurverschijnsel. Ik heb nu spijt dat ik dit niet voor de aldi scope heb kunnen doen , odmat hij al een beetje gepimpt is (goud met wit en zo :P )
                    Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Heb je toevallig een foto van hoe je de DEC-as verwijderd hebt?
                      - Bresser 10x50

Commentaar

Heb je toevallig een foto van hoe je de DEC-as verwijderd hebt?

Als je alles eraf gedraaid hebt en de montering ziet er uit zoals op de foto, kun je de hele as naar boven toe er uit trekken. Als dat niet lukt omdat ie te klem zit of zo, zou je ook met een hamer op de onderkant van de as kunnen tikken (rechtsonder)

Commentaar

Oowh, ok. Ik snap hem.

Mijn elfje heeft ook een lange focuseerbuis. Als je rond 150x keer vergroot moet de focuser zo ver naar beneden dat het voor de spiegel komt. Daarmee verlies je natuurlijk opening.

Denk je dat ik het ook bij mijn elfje zou kunnen inkorten?
                          - Bresser 10x50

Commentaar

Oowh, ok. Ik snap hem.

Mijn elfje heeft ook een lange focuseerbuis. Als je rond 150x keer vergroot moet de focuser zo ver naar beneden dat het voor de spiegel komt. Daarmee verlies je natuurlijk opening.

Denk je dat ik het ook bij mijn elfje zou kunnen inkorten?
                            Een newton-focuser is van zichzelf al erg kort. Als je daar nog een stuk af gaat zagen heb je kans dat bij lage vergrotingen niet ver genoeg terug kan draaien... Ik zou het niet doen.

Commentaar

Voor zover ik heb begrepen is bij de Lidlscope de focusseerbuis zo lang omdat de scoop dan ook geschikt is voor natuurobservaties, dus om scherp te kunnen stellen op objecten die dichterbij staan (daarvoor moet de focusseerbuis immers bijna helemaal 'eruit steken'). Ik heb het nog wat kunnen testen in onze tuin, en de scoop kon inderdaad scherpstellen op een stel bloemetjes die maar 7 of 8 meter verderop stonden! Wel iets om te overwegen voordat je de focusseerder in wilt korten, natuurlijk.
                              The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Werken...
                              X