Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Storend groen synta-ledje tijdens het waarnemen!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Storend groen synta-ledje tijdens het waarnemen!

Als je een skywatcher of orion telescoop hebt met volgmotor, of een kastje met made in china erop als volgmotortje, dan heb je grote kans dat je nachtzicht verhindert wordt door een fel groen ledje.
    Hier is iets simpels aan te doen. Maak het kastje open en pool het ledje om. Je draait m dus 180 graden om.
    Nu is ie alleen groen als je de knoppen indrukt!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Yep, zo simpel is het echt. Na deze eenvoudige aanwijzing van Nop heb ik vanmiddag voor het eerst in m'n leven de soldeerbout op een printplaat gezet en het is perfect gelukt.

Hoe roder het licht hoe beter (ehhh....)
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Tja, welke Chinese idioot ooit dat groene ledje heeft bedacht... Ik heb het ledje afgeplakt met een stukje rood doorzichtig plastic. Nu mooi rood en zwak ;-)
      Op de montering zelf zit bij de EQ-6 ook een fel rood ledje. Hier heb ik de kniptang op gezet :-)

Prima montering trouwens, zo'n EQ-6. Fotografie en Goto heb ik geen ervaring mee, maar visueel bevalt ie mij uitstekend.
      Jammer alleen dat die Chinese dombo's de schroef die de contragewichten tegenhoudt niet van RVS hebben gemaakt. Ik heb ooit eens een kartier staan ploegen om die Bout eruit te krijgen. En dat met mijn achternaam...
      30 cm F5 Skywatcher Dobson, 68mm F14.7 en 10cm F5 refractors

Commentaar

Is een EQ6 veel zwaarder dan de EQ5?
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

ja jefke , vraagje : omdat orion en skywatcher van china is , wil dat zeggen dat het brol is? omdat dit meestal bij algemene producten wel voorkomt (namaak en zo)
          Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Nee hoor, synta maakt goed spul, maar ook slecht spul. Ik ben erg onder de indruk van de prijs/kwaliteit verhouding van het spul. Maar sommige zaken zijn gewoon af-fabriek niet in orde, maar makkelijk te verhelpen. Zoals dat ledje, maar ook het vet in de montering.
            30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

En de focussers bij de gewone telescopen zijn ook niet goed.
              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Nee, de focusser van de ED80 is prima en die van de Maksutovs ook. Er zullen er vast wel zijn die wat mindere kwaliteit hebben.

Commentaar

Werken...
                X