Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

30 cm dobson met gesloten buis

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

30 cm dobson met gesloten buis

Zou graag dit bouwproject willen delen. In de zomervakantie kreeg het plan vorm om een nieuwe ombouw te maken voor een 30 cm f4,6 spiegel die ik in het voorjaar voltooide. Het moest een robuuste telescoop worden die gemakkelijk even uit de schuur kan worden gehaald worden om in de tuin snel bijvoorbeeld een planeet waar te nemen. In de schuur weggezet tussen fietsen en dergelijke dus moet tegen een stootje kunnen en tegen stof. Dat leidde tot de keuze voor een gesloten buis. Dus ondanks dat een buiskijker al bijhoorlijk groot wordt bij 30 cm spiegeldiameter me laten inspireren door andere kijkers van dat formaat en een ontwerptekening in elkaar gezet. Maten zijn indicatief.. Met f/4,6 wordt het een behoorlijk "dikkerdje".
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Ontwerptekening.jpg views: 175 grootte: 164,2 KB id: 1463230

De rocker zal op een volgplatform komen en dus geen grondplaat krijgen.
    De buis is van hardpapier, inmiddels in bestelling bij Gerd Neumann. Ik ben ambitieus geweest en gekozen voor 3 mm wanddikte ipv. 4, denk dat 3 wel voldoet, want mijn 20 cm met 3 mm is zeer stijf. Diameter is 360 mm inwendig.
    De spiegelondersteuning wil ik op vier punten doen. De laterale steun via wipjes. Het verdraaien van de buis is de beugels is een van de voordelen van een gesloten buis en met de wipjes denk ik dat er nog steeds een goede ondersteuning ontstaat. Als de bouw van dit onderdeel begint zal ik hier meer over kunnen laten zien.

De vangspiegel zal een diameter van 63 tot 70 mm krijgen, waarschijnlijk wordt het de 63 mm van Orion Optics. Ik ben vooralsnog niet van plan een ventilator te installeren, in plaats daarvan denk ik dat een natuurlijke ventilatie van boven naar onderen mogelijk is door de achterkant aan de onderkant open te laten, koude lucht zakt dan onderin weg.
    Als focusser een GSO met dual speed.

De rocker is van berken triplex, dit moet stijf zijn zeker de zijwanden. De afmeting is 44 x 45 cm.
    Hoogtelagers hebben een diameter van 43 cm en zijn 18 mm dik. twee lagers konden net uit één plaat van 76x76 cm. Buisringen zullen ook die dikte krijgen.
    Aan de vormgeving is aandacht besteed met uitsparingen in de vorm van een cirkelsegment en een afronding bij de ontmoeting met de hoogtelagers.
    Inmiddels is de rocker klaar en de hoogtelagers. Het zijvlak als eerste resultaat. In de hoeken als eerste een rond gat en dan met de cirkelzaag of bovenfrees de sparing maken.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1331.JPG views: 140 grootte: 354,6 KB id: 1463233
    De bodem van de rocker moet ook stijf zijn en bestaat uit 9+12+9 mm triplex. De 12 mm is alleen rond de omtrek gelijmd, binnenkant is hol. Om gewicht te besparen, ook om minder hout te verspillen, dit zijn allemaal reststukjes. Wel veel zaagwerk maar houdt je bezig.. De buitendiameter van de cirkel is 51 cm in tegenstelling tot de maat op de schets. 51 cm leek me voldoende groot om stabiel te zijn. Ook met de gedachte van de omvang van de Meade Lightbridge in gedachte.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1346.JPG views: 143 grootte: 210,8 KB id: 1463231

De rocker gereed. De open zijwand is het zwakste onderdeel en kritisch in het ontwerp. Om meer stijfheid te krijgen is de binnenhoek van de achterkant versterkt met een 45° afgeschuind stuk dubbel triplex van 2x18 mm. Verder is nog een plaatje 12 mm tegen de 18 mm wand gelijmd. Berken is mooi materiaal, maar nauwkeurig werken is belangrijk want je schuurt het niet zo even bij.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSCL2493-b2.jpg views: 140 grootte: 327,2 KB id: 1463234

Zijaanzicht.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSCL2501-b2.jpg views: 139 grootte: 339,6 KB id: 1463235

Voeg bestanden toe

Mooi project, succes alvast en ziet er nogmaals goed uit
    Bresser Messier 8" 1218mm F/6 solar | Sky-Watcher Skyliner 12" GoTo 1500mm F/4,9 | Zwo Asi 290MC | ES82°+68°+52°| BH 68°| MarkIV | UHC | UV-IR | L-Extreme |L-Pro

Commentaar

Ik heb in 2000 een 12 hoekige berkenmultiplex buis ( 6mm dik) gemaakt( in 2 delen,die op elkaar bevestigd werden via een kraag) voor mijn zelfgeslepen 30 cm f6.2 5 cm dikke spiegel.
      Bleek toch te zwaar om te tillen en ik reed hem heen en weer vanuit een schuurtje.
      Na afkoelen ( toen) geweldige beelden van Jupiter en Saturnus, die toen erg hoog stonden.
      Jouw buis zal een stuk lichter zijn.Het wordt wel wat,denk ik
      Succes verder!

Commentaar

Mooi project, een soort gooi- en smijtdobson. En als de buis nog op de achterbank past, kan hij ook prima mee naar een donkere stek. Niet hoeven klooien met trusses kan vooral in de winter heel fijn zijn, en niet alleen in de achtertuin!
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
        X