Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Relay of Mosfet om batterij voltage te "meten?"

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Relay of Mosfet om batterij voltage te "meten?"

Beste,

Zoals beschreven in een ander topic : https://www.astroforum.nl/forum/inst...d-druppellader
    heb ik de batterij voor het verwarmen van weerstanden tegen de koepel aangeschroefd ( 12V 4000maH)
    Zo zal mijn reflectie plaatje niet aandampend en dus nog correct signaal verlenen voor het sluiten van de koepel.

Nu wil ik een simpele "waakhond" installeren die de batterij spanning altijd in het oog houdt en mij zo nodig waarschuwt als voltage onder bv 11.5V is.
    Nu het moet zeer simpel zijn, het mag eigenlijk niet veel verbruiken. Een Arduino bv is al te veel en te ingewikkeld / gesofisticeerd.

Ik was het volgende aan het denken: een 12V relais of mosfet die onder de 11.5V niet meer actief word, waardoor ik een Buzzer en LED als Alarm indicator kan gebruiken.
    Dus 11.5V bereikt of lager, de relais sprint af. De COM en NC connectie staan in contact en de buzzer maakt lawaai.

Mijn schakel is dus eigenlijk de relais / mosfet.

Bestaat zo iets?

Alvast bedankt.

www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

Waarom hang je niet gewoon een simpele paneel voltmeter aan? Dan heb je ook een indruk van de resterende batterijcapaciteit en zie het aankomen. Een buzzer tijdens de nacht lijkt me geen goed idee. Een buzzer is nog erger dan de wekker op maandagochtend. Of wil je de koepel op lage spanning automatisch sluiten?

Commentaar

Beste,

Wel, dit verbruikt zelf te veel van de batterij spanning. De buzzer gaat pas zoomen als de koepel terug op homepositie staat na de waarneemnacht, waar hij extern 12V krijgt. Dus in het begin van de nacht als de batterij onder de limit valt ga ik pas alarm krijgen in de ochtend, maar dat is niet erg. Ik kan meerdere nachten werken met 1 batterij.

Nu meet ik zelf met multimeter, maar het zou makkelijker zijn mocht er een soort relais afslaan bij een te lage spanning.
      Ik hoop dat het een beetje duidelijk is. Dat een buzzer lawaai maakt, no problem. Het gaat allemaal volledig automatisch, ik zit niet in de sterrenwacht.

www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

Commentaar

Of iets via smartphone of Bluetooth, zoals deze voor twee tientjes ?

https://www.conrad.nl/p/intact-accub...ntrole-1395869

Geen idee wat het idle stroomverbuik is, maar verwacht niet dat dit veel is. Google anders is eens op battery guard.

Edit: idle power consumption schijnt maar 2mW te zijn, is alleen Bluetooth dus werkt alleen in de nabijheid van jouw koepel met de smartphone.
        10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Bedankt,

Maar het moet veel simpeler kunnen, gewoon relais. Ik denk relais te nemen en een weerstand dat de schakelspanning van de relais al lager is.

Commentaar

Origineel geplaatst door Spaceman Bekijk bericht
            Bedankt,

Maar het moet veel simpeler kunnen, gewoon relais. Ik denk relais te nemen en een weerstand dat de schakelspanning van de relais al lager is.
            Dit soort afval- en aantrekspanningen variëren helaas te veel bij normale relais. De spanning waarbij een gewoon elektromagnetisch relais afvalt is ook veel lager dan de spanning waarbij een relais aantrekt. Als je al een relais vindt wat rond de 11,7V afvalt, dan zul je merken dat dit bij meer dan de dubbele spanning pas weer aantrekt. Verder verbruiken dit soort relais in aangetrokken toestand vaak al 30-50mA bij 12V. Ga je via een spanningsdeler (weerstand) een voor het relais geschikte afval spanning maken, dan moet je hier ook rekening houden met de benodigde stroom en zul je nog steeds iets moeten bedenken om het relais weer in te laten schakelen.

Nee, zo simpel wordt dit helaas niet, als je tenminste op tienden Volts nauwkeurig wilt uit schakelen en niet te veel stroom wilt trekken in rust.

Het meest gebruikelijke is een kleine schakeling met een referentie spanningsbron en een comperator (opamp of discreet gebouwd met transistoren). Op het moment dat de gemeten spanning lager wordt dan de referentiespanning, slaat deze om en schakelt wat in (of uit).

Als je via Google op battery guard, battery protection, voltage protection, accubewaking of spanningsbewaking niets vindt, zal er zelf iets gemaakt moeten worden. Gaat ook wel lukken, met slechts een handje vol onderdelen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: spanningsbewaker.jpg views: 0 grootte: 19,4 KB id: 1455801

Bovenstaand schema met zenerdiode D3 en stroombron T1 voor de referentiespanning van 8.2V van internet geplukt en de comperator (hier is een CA3140 opamp gebruikt) omgedraaid, zodat de uitgang hoog wordt, als de spanning onder een ingestelde waarde komt (hier met P1 instelbaar tussen 10,1V en 13,2V). Hiermee genereer je een alarmfunctie, naar ik begrijp is dat wat je wilt. Achter de CA3140 kan dan nog een 4K7 weerstand, een NPN transistor (bv de BC548) en een piëzo zoemertje of relais met vrijloopdiode. In rust trekt deze schakeling slechts enkele miliampères.

Robert.
            Voeg bestanden toe
            Last bewerkt door rweust; 24-06-20, 23:13.
            10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Hartelijk dank, hier ben ik zeker iets mee! Ik moet toch nog het printbord herzien van mijn dome sluitingssysteem, misschien kan ik dit integreren.

Commentaar

Graag gedaan. Ik geef je dan even het hele schema, de CA3140 kan niet veel stroom leveren, dus er komt nog een transistor achter, zoals al aangegeven, voor het aansturen van een relais.
                De schakeling kan op een stukje gaatjesprint makkelijk opgebouwd worden. Eventueel kan er ook een piezo buzzer ipv relais en vrijloopdiode D4, let wel op de maximale stroom door T2, niet meer dan 50mA zonder koeling van de transistor. Verder heeft deze schakeling niet veel hysterese. Dus als je het relais gaat gebruiken om een zware belasting uit te schakelen, dan neemt de accuspanning soms weer wat toe en heb je kans dat de opamp weer uitschakelt. De schakeling kan bij dit soort toepassingen gaan flutteren. Voor wat jij wilt, een alarmfunctie gaat dit echter prima zo.

Dit is allemaal veel simpeler dan een Arduino, inderdaad, het is ook veel oudere techniek, maar daarom niet minder bruikbaar of betrouwbaar.

Commentaar

Opamp vervangen door ua741 en alle componenten die aan de plus en min hangen, vervangen door 2 instel potmeters. R5 ook aansluiten voor hysterese.
                  And I realised with horror that I’d seen this awful thing before...

Commentaar

Origineel geplaatst door Rik_J Bekijk bericht
                    Opamp vervangen door ua741 en alle componenten die aan de plus en min hangen, vervangen door 2 instel potmeters. R5 ook aansluiten voor hysterese.
                    Ik snap hem, na de 8,2V referentiespanning van de zener, nog een instelpot en hierna dan R5 bij op de + ingang laten komen als meekoppeling. Dit vergroot de hysterese, mocht dit nodig zijn. Maar waarom zou dit met deze 3140 niet lukken?

Er zijn natuurlijk nog meer mogelijkheden, ik heb ook wel eens een 78L09 als referentiespanning gebruikt, maar veel ruststroom of componenten scheelt dit niet.

Commentaar

De ca3140 is duurder en minder generiek. Voor deze toepassing voldoet bijna iedere opamp. De 7809 gebruiken als referentie kan ook prima maar neemt al gauw meer stroom op als de gehele schakeling, op het eventuele relais na dan natuurlijk.

Commentaar

Origineel geplaatst door Rik_J Bekijk bericht
                        De ca3140 is duurder en minder generiek. Voor deze toepassing voldoet bijna iedere opamp. De 7809 gebruiken als referentie kan ook prima maar neemt al gauw meer stroom op als de gehele schakeling, op het eventuele relais na dan natuurlijk.
                        De 78L09 (100mA uitvoering van deze bekende 78 reeks serie-stabilisatoren) heeft slechts 6mA ruststroom nodig om een stabiele 9V te maken, de zener staat hier in bovengenoemde schakeling met de stroombron ook zo'n beetje op.

Commentaar

Dat is waar hoewel een 7809 wel 3 volt verschilspanning nodig heeft om te kunnen regelen. Je minimale voeding wordt dan al 12V. De zener staat hier wel ruim ingesteld. De stroom door de zener kan minder zijn dan de genomen 6 mA. Ik zou tussen de knie stroom en test stroom gaan zitten en 2.5 .. 3mA aanhouden.

Commentaar

Werken...
                          X