Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Leuk artikel over zelf spiegel slijpen en telescopen maken op CN

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Leuk artikel over zelf spiegel slijpen en telescopen maken op CN

https://www.cloudynights.com/article...e-makers-r3228

Net gelezen, erg leuk, gaat over jochies van 14...17 die spiegels slijpen. Ik dacht dat alleen ouwel*llen van 60+ dat deden.
    My eyes are the best optical devices provided. Others:
    GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Origineel geplaatst door skysurfer Bekijk bericht
    https://www.cloudynights.com/article...e-makers-r3228

Ik dacht dat alleen ouwel*llen van 60+ dat deden.
    In Gent zijn die 60+ de uitzonderingen vrees ik. De afgelopen vijf jaar drie. :-) En niet alleen omdat er 'schoolprojecten' staat. Particulieren zijn meestal tussen de 25 en 50 jaar jong.
    http://kijkerbouw.be/Schoolprojecten.html

Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Origineel geplaatst door skysurfer
      Ik dacht dat alleen ouwel*llen van 60+ dat deden.
      Nee joh, dat zijn de astrofotografen.

Maar serieus, hoe kan iemand die al zo lang in de hobby zit en al zo lang actief is op Astroforum zoiets nog steeds denken?
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel Bekijk bericht
        Nee joh, dat zijn de astrofotografen.

Maar serieus, hoe kan iemand die al zo lang in de hobby zit en al zo lang actief is op Astroforum zoiets nog steeds denken?
        Ik heb dat idee denk ik. Zelf ben ik wel 60+ er maar géén ATM-er. Ooit, in 1970 op een slijpcursus geweest bij Simon Stevin, maar verder niks mee gedaan. Zoals dat artikel schrijft, tegenwoordig is er overvloed aan betaalbare, meestal Chinese kijkers die goedkoper zijn dan zelfbouw. Vijftig jaar geleden, toen ik tiener was, g**lde ik op de Polarex folders die finaiciëel buiten mijn bereik waren, dus kocht ik een 50mm f/12 Pollux kijkertje met een 12.5mm Huygens oculairtje op tafelstatief van mijn krantegeld voor 44 euro.

Commentaar

In Gent zijn die 60+ de uitzonderingen vrees ik. De afgelopen vijf jaar drie. :-) En niet alleen omdat er 'schoolprojecten' staat. Particulieren zijn meestal tussen de 25 en 50 jaar jong.
          Ook in Almere weinig 60 plussers. De laagste leeftijd zal wel iets hoger zijn dan JP noemt, maar er zijn toch aardig wat cursisten die nog geen 50 zijn.
          Ooit, in 1970 op een slijpcursus geweest bij Simon Stevin, maar verder niks mee gedaan.
          Mocht je zin hebben in een opfriscursus, ben je welkom. En tegelijk een van de zeer weinige 60-plussers
          http://www.janvangastel.nl/Astronomy/

Commentaar

Goed om te lezen, weer een vooroordeel kwijt. Beter zo dat dit aan de jonge generatie doorgegeven wordt.

Commentaar

Origineel geplaatst door skysurfer Bekijk bericht
              Goed om te lezen, weer een vooroordeel kwijt. Beter zo dat dit aan de jonge generatie doorgegeven wordt.
              Het is inderdaad een wereldwijd fenomeen dat heel veel jonge(re) mensen met deze tak van de hobby bezig ijn. NIET zozeer omdat het goedkoop is (een halve eeuw geleden was dit ongetwijfeld zo), maar omdat het leuk en leerzaam is. Zie ook een foto van zes jaar geleden. Casper van Donk ontving de Hugo van Woerdenprijs voor zijn profielwerkstuk (telescoop bouwen). Links een 60 plusser en rechts een beduidend jonger iemand :-)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: casper.jpg views: 74 grootte: 36,0 KB id: 1443949
              Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Werken...
              X