Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sterrenwacht: Batterij: Lead Acid, druppellader?

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

    #16
    Ik zou denk ik toch kiezen voor de standaard 12V / 7Ah AGM loodaccu en het omschakelrelais naar vaste 12V DC netvoeding met de koepel in de home positie. Met als nadeel dat je de accu na gebruik er even uit moet halen om binnen op te laden bij te koud of te warm weer. Je kunt dan een kleine, goedkope meertraps loodacculader gebruiken. Deze hoeft niet meer dan 0.8 of 1A laadstroom te leveren en je kunt inderdaad een tweede accu gebruiken om eventueel mee te wisselen. Dit kost veruit het minst, nadeel is wat extra werk om de accu's na gebruik weer op te laden en te onderhouden, indien ze een tijd niet gebruikt worden.

    Wat is dan echter de noodstroomvoorziening die je noemde in het eerste bericht, om de koepel te kunnen sluiten?

    Robert.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

    Commentaar


      #17
      Wel, idd, idd, die meanwell zal niet zo een geavanceerd temperatuurs geregeld laadsysteem hebben, spijtig. Ik zal dan idd voor het idee 12V batterijen gaan, en een ctek druppellader.

      De noodstroom: stel ik ben aan het observeren en stroom valt uit, door extern, of mijn ups of weet ik veel. En de rotatie kan niet meer gebeuren, maar ik wil de shutter wel sluiten ( rotatie is 230V AC, shutters zijn 24V DC. , met een simpele batterij kan ik dan de motoren van stroom voorzien. En als ik dan nu toch bezig was met iets uit te dokteren voor de weerstandjes, dacht ik het meteen te goei te doen.
      www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

      Commentaar


        #18
        Ik heb ondertussen de CTEK oplader gekocht. Ik neem aan dat ik die best wel tegen de buitenkant van mijn stuurkast in de sterrenwacht monteer, daar hij dan zo ook de temperatuur in de sterrenwacht kan registreren? Ik opteer ervoor om ze toch op te laden in de sterrenwacht, aangezien ik al het materiaal wil centraliseren op 1 plek.
        www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

        Commentaar


          #19
          Origineel geplaatst door Spaceman Bekijk bericht
          Ik heb ondertussen de CTEK oplader gekocht. Ik neem aan dat ik die best wel tegen de buitenkant van mijn stuurkast in de sterrenwacht monteer, daar hij dan zo ook de temperatuur in de sterrenwacht kan registreren?
          Sommige temperatuurgecorrigeerde acculaders hebben hun sensor in de accuklem zitten (de massieve pool staat goed in contact met de loodplaten en geeft de inwendige temperatuur van de accu dus vrij goed weer), andere hebben een losse sensor die je op de behuizing van de loodaccu kunt bevestigen, soms zit de sensor echter op de behuizing van de lader zelf. Dit laatste is een iets minder goed werkend systeem, omdat de lader zelf warm wordt bij het regelen van de laadstroom. Men meet dan vaak de temperatuur van de omgeving voor het (bulk)laden begint en daarna niet meer. Hoeverre een accu dan in temperatuur stijgt tijdens het laadproces is dan verder een aanname. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de grootte van de accu en de mate van ontlading (DOD), wat de lader vaak vooraf ook niet precies weet. Een temperaruursensor op de acculader zelf werkt gewoon veel minder nauwkeurig en beveiligt een accu ook niet tegen te heet worden door een defect of overladen, wat een sensor in de klem of op de accu natuurlijk ook doet.

          De online documentatie bij deze CTek is helaas een beetje summier op dit gebied. Bij de link van Alexis is sprake van een koudweerstand in de handleiding. Dit heb je niet nodig bij een temperatuurgecompenseerde lader en het zou gek zijn dat het er op zit. CTek zelf heeft op zijn site de MXS 5.0 zonder de T als toevoeging staan, maar dit blijkt weldegelijk een temperatuurgecompenseerde lader, waar de koudweerstand in één keer de AGM stand heet en naar een iets hogere spanning in het bulkladen doorlaadt (14,7V ipv 14,4V). Voor die kleine AGM accuutjes zou ik echter de gewone motorfiets laadstand gebruiken, dus bulkladen tot 14,4V met 0,8A maximale laadstroom, zonder reconditioning programma.

          Heeft de lader inderdaad een temperatuursensor op de lader zelf, dan is het zeker zinvol om de lader op een plaats te monteren die overeenkomt met de temperatuur van de accu. Dit hoeft niet direct tegen de wand van de koepel te zijn, vaak is dit een stukje er van af al beter ivm condens. Een temperatuursensor op de lader is uiteraard al heel veel beter voor je accu dan helemaal geen sensorgestuurde temperatuur correctie. Heb je dit niet, dan ben je veroordeeld om te koude of te warme accu's te demonteren, binnen te acclimatiseren naar 20 tot 25 C en dan pas op te laden. Geldt overigens voor alle accu's, niet alleen voor loodaccu's.

          Robert.
          Last bewerkt door rweust; 15-01-20, 22:55.
          10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

          Commentaar


            #20
            Beste,

            Wel Al's ik zo online zoek: precies dat vanaf versie 10 er een temperatuursprobe is. Ik heb de CTEK 5 Polar gekocht. Daar dat die ook goed geschikt was bij late temperaturen.

            Ik ben benieuwd.
            www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

            Commentaar


              #21
              Een andere vraag:

              Stel: ik laad de batterij altijd in "koud" modus op, dus met het idee, de omgeving is koud. Zal in de zomer de batterij dan ook kapot gaan? Het opladen zal miss een stuk trager gebeuren, maar dat is voor mij geen probleem aangezien overdag de batterij voor meer dan 12u niet gebruikt word, en de 2de al helemaal niet.
              www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

              Commentaar


                #22
                Origineel geplaatst door Spaceman Bekijk bericht
                Een andere vraag:

                Stel: ik laad de batterij altijd in "koud" modus op, dus met het idee, de omgeving is koud. Zal in de zomer de batterij dan ook kapot gaan?
                Sorry, maar JA, zelfs met gegarandeerde zekerheid. Ik leg het misschien allemaal even beter uit met twee voorbeelden.


                WINTER:

                Een te koude loodaccu opladen tot een standaard laadspanning resulteert in een niet helemaal volgeladen accu. Dit geeft de volgende problemen, stel even dat het nul graden is (vriespunt):
                • De energie die een koude accu kan leveren (ontlaadcapaciteit) is behoorlijk lager bij dit soort temperaturen, reken voor een AGM loodaccu iets van 25-30%
                • De 12V accu heeft een hogere laadspanning nodig om vol te raken. Ga je met de normale tot 14,4V bulk en 13,6V float laden over een koude accu (vriespunt), dan laadt deze maar tot zo'n 70% SoC (State of Charge). De accu raakt alleen vol (100% SoC) bij ruim 0,3V hogere laadspanning (tot 14,8V bulk en 13,8V float laadspanning).
                • Één en ander wordt een beetje gecompenseerd door de temperatuurstijging over de accu door de ontlaadstroom of de laadstroom, maar kijk er niet vreemd van op dat 's winters de in een koude sterrenwacht, normaal opgeladen loodaccu de helft minder energie levert dan dat deze bij 20 C zou doen.
                • Een niet helemaal volgeladen accu (bv. 70% SoC) heeft meer last van sulfatering. Het loodsulfaat op de platen is niet helemaal omgezet tot zwavelzuur, lood en loodoxide. Deze achtergebleven loodsulfaatkristallen kunnen verder uitgroeien (gaat wel minder snel bij koud weer) en een vorm aannemen die de elektrode blokkeert of zelfs afbreken en onderin de accu vallen, waardoor ze niet meer meedoen aan de redox-reactie van laden en ontladen in een loodaccu. Elektroden (lood en loodoxide platen) degraderen langzaam en worden beperkt in actief oppervlak. Het elektrolyt wordt er ook niet beter op en je accu verliest capaciteit, ofwel de levensduur van de loodaccu wordt langzaam minder.
                Om dit te voorkomen hebben goede acculaders dus minimaal een koudweerstand, of beter nog temperatuurcompensatie via een sensor. De laadspanning wordt wat hoger gemaakt bij koud weer of te koude accu.

                ZOMER:

                Nu even naar jouw vraag. Ga er nu even van uit dat het 30 graden is in jouw sterrenwacht. Dit geeft het volgende probleem:
                • De laadspanning moet nu eigenlijk zo'n 0,2V lager zijn. Ga je deze accu met de standaard tot 14,4V bulk en 13,6V floatspanning laden, dan overlaad je de accu al gauw zo'n 15-20%. Hierom staat bij vrijwel iedere standaard acculader vermeld dat je er geen accu mee moet opladen boven de 25 C. Doe je dit wel, dan treden op de loodplaten ongewenste oxidatiereacties op die de levensduur verminderen, ook kan er gasvorming in het elektrolyt (water en zwavelzuur) optreden. Een AGM loodaccu verliest dan gassen uit zijn elektrolyt via zijn veiligheidsventiel. Te veel aan waterstof en zuurstof gasvorming is ook om voor de hand liggende redenen niet echt lekker.
                • Ga je bij 30 C op de winterstand een accu opladen dan spreek je niet meer over een laadspanning die slechts 0,2V te hoog is, maar eerder 0,6V te hoog. Je gaat dan je accu behoorlijk overladen, bijna 50%. Dit ga je waarschijnlijk vrij snel al merken aan capaciteit- en levensduurverlies, als het geluid van de overmatige gasvorming niet al opvalt. Niet doen dus!
                Een goede temperatuurgecompenseerde acculader past dus ook bij hoge temperaturen via een sensor de laadspanning aan. Deze wordt dan juist wat lager gemaakt. Als je acculader geen temperatuursensor met correctie heeft (kijk dit even goed na bij een lader die de naam Polar bezit), dan geen loodaccu laden boven de 25C met deze lader en zeker niet op de koudweer- of winterstand.

                Robert.
                Last bewerkt door rweust; Gisteren, 16:41.
                10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

                Commentaar


                  #23
                  Als je toch graag een niet temperatuurgecorrigeerde lader wilt gebruiken (zonder temperatuursensor dus) en deze onder sterk wisselende omstandigheden in een sterrenwacht continu aangesloten wilt laten, is er misschien nog een andere mogelijkheid.

                  Sommige accu's hebben een iets hoger spanningsbereik wat laden betreft. Ze accepteren bijvoorbeeld bulkladen in een bereik van 14,4V tot 15V en bij floatladen een 13,5V tot 13,8V spanning. Dit is natuurlijk allemaal ook temperatuurafhankelijk, maar deze accu's gedragen zich net iets vriendelijker met betrekking tot licht overladen (ze kunnen dit dus iets beter hebben).

                  In warme omstandigheden tot 30 C, zou ik de cyclische WP10-12SE AGM loodaccu van KungLong (ook bij Reichelt te koop) dus nog wel durven laden tot 14,4V bulk en met 13,6V floatspanning, zonder me al te veel zorgen te hoeven maken over levensduurverlies. Deze accu is cyclisch, heeft dikkere loodplaten en is dus wel wat zwaarder met 3,3 kg. Het is een 10Ah accu, er is zelfs nog een kleinere 5Ah vorm van deze meer robuuste, cyclische AGM loodaccu's, de WP5-12E.

                  https://www.reichelt.de/blei-vlies-a...?&trstct=pol_0

                  https://www.reichelt.de/blei-vlies-a...?&trstct=pol_0

                  Je kunt dan zomers de lader aangesloten laten op de motorfiets-stand (sneeuwscooter-stand bij jouw lader, max 0,8A laadstroom) en normale laadspanning (geen AGM programma kiezen) bulk tot 14,4V (absorptiespanning) en float laden met 13,6V. Boven de 30 C moet je de lader wel loskoppelen en bijvoorbeeld met het weer opladen wachten tot het 's nachts wat afgekoeld raakt.

                  Als temperaturen 's nachts rond het vriespunt geraken, dan schakel je de lader over naar de koudweerstand (sneeuwscooter winterstand) en wordt er met wat hogere laadspanningen geladen. De CTek 5 Polar laadt dan tot 15,0V bulk, dus pas gebruiken, als temperaturen behoorlijk laag worden in de sterrenwacht. Bijvoorbeeld als een accu de hele nacht gebruikt is bij temperaturen rond het vriespunt en goed koud is geworden.

                  Laders die continu aangesloten moeten blijven hebben na een float laadtrap, soms erg verwarrend ook druppelladen genoemd, een extra trap nodig waarin ze pulserend laden. Ze meten dus de accuspanning doorlopend en wordt deze wat te laag dan laden ze meer bij. Om de zoveel tijd (uren/dagen) geven ze een korte laadpuls (minuten), volgen hoe de accu hierop reageert en variëren de laadpulslengte of pauze hiertussen. Dit zijn de echte druppelladers, dit heeft de CTek 5 Polar ook.

                  Robert.
                  Last bewerkt door rweust; Gisteren, 13:44.
                  10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

                  Commentaar


                    #24
                    Beste,

                    Bedankt voor uw uitgebreid antwoord! Ik begrijp het merendeel. Ik denk idd dat het miss niet slecht is om de batterij af en toe binnen op te laden als het te warm is in de sterrenwacht in de zomer.
                    Op de website van CTEK denk ik te zien dat van model 10 er een temperatuursprobe bij zit.
                    https://www.ctek.com/au/products/vehicle/mxs-10 Maar deze opladers zijn geschikt voor batterijen met minimum 20Ah capaciteit.

                    Maar bij deze mooie review zie ik dat de ctek polar en MXS5 een interne sensor heeft:
                    https://www.amazon.co.uk/review/R1KB7PTC9TGZTR


                    Vandaag van conrad de CTEK polar aangekregen. Dus zoals te lezen zal het zijn dat de er een sensor intern zit in de behuizing. Van een vroeger project had ik ook nog deze 2 batterijen:
                    https://www.reichelt.com/be/nl/yuasa...I21vD_BwE&&r=1

                    Dus ik ga het eerst met 4Ah proberen en de oplader dus aan de buitenkant van de stuurkast monteer.






                    www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

                    Commentaar

                    Werken...
                    X