Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Sterrenwacht: Batterij: Lead Acid, druppellader?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Sterrenwacht: Batterij: Lead Acid, druppellader?

Beste,

Langs mijn kant is het meer als 2 jaar vrij stil geweest hier op't astroforum. Dit kwam door de bouw van een 3.2m sterrenwacht, a dream come true... :

Nu zijn er natuurlijk nog verschillende afwerkingensprojectjes waaronder de volgende met gebruik van een batterij.
    Ik zoek een batterijtype voor gebruik in de sterrenwacht die in noodsituaties ook de koepel dient te sluiten, als de hoofdrotatie niet meer zou werken.
    Het moet geen zware batterij zijn, want ik zou hem er na wel weer opladen. De batterij word ondertussen ook gebruikt om met een PWM regelaar enkele weerstandjes stroom te voorzien die op zijn beurt warmte genereren voor een sensor dauwvrij te houden.

Ik dacht eraan deze batterij te gebruiken:
    https://www.reichelt.com/be/nl/yuasa...JcyPD_BwE&&r=1

De batterij mag fysiek niet te zwaar zijn, want die moet "meerijden" met de koepel zelf. Dus 12V 7Ah is zowat het maximum. een 12Ah batterij is al een stuk zwaarder en dus belastend voor de dome wand.

Maar welk merk druppelladers zijn hier het best voor geschikt? of welke zijn de betere druppelladers? ( ik koop een 2de batterij om om en om op te laden. ) Het moet dus geen zware druppellader zijn, want maximum zal dus 7Ah zijn.

En klopt het dat ik de 2de batterij gewoon geconnecteerd kan laten met de druppellader?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
    www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

Is dit niet iets?
    https://www.astromarket.org/batterij...0-watt/p,63756

Edit: Lithium dus, geen lood

Commentaar

Beste,

bedankt, maar dat is te uitgebreid. Het moet een simpele batterij zijn, licht van gewicht ( 2.5kg max ) . Het moet tegen de wand van de dome bevestigd worden. De oplader wil ik dus apart.
      www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

Commentaar

Wat jij bedoelt is een stand-by gebruik (noodstroom) loodaccu. Deze zijn speciaal gemaakt om beter tegen de corroderende werking van de constant aanwezige laadspanning te kunnen. De loodplaten in zo'n stand-by accu bevatten extra een beetje tin om dit beter te bereiken. Je kunt ook een gewone, kleine standaard AGM accu gebruiken, deze gaat echter minder lang mee in noodstroom bedrijf, zo constant aan de laadspanning.

Voor slechts twee tientjes aanschaf kiezen veel gebruikers er voor om de standaard AGM accu (zoals door jou aangegeven) ieder jaar tot twee jaar gewoon te vervangen. Dit moet je dan wel preventief doen, tenzij je een testcircuit bouwt wat de accu even belast, de spanning meet (niet te veel dalen) en het bijladen beoordeelt, kom je er anders niet achter of de (aangesloten) accu nog goed is.

Ga je een stand-by bedrijf accu echter cyclisch belasten (dus regelmatig laadstroom onderbreken en deels leegtrekken) dan doe je de langere levensduur weer te niet. Een noodstroom loodaccu is niet cyclisch, hier is ie niet voor gemaakt. Ze kunnen vaak wel een flinke stroom leveren en behoorlijk ver leeggetrokken worden, maar dit moet je dus niet te vaak van ze verlangen.

Druppelladen is aan de ene kant heel erg simpel. Op de accu staat een spanning voor stand-by gebruik, vaak iets in de buurt van de 13,6V. Gewoon deze spanning nauwkeurig op de klemmen houden is voldoende. Druppelladers hebben echter ook een stroombegrenzing. Voor de accu is alleen belangrijk dat je niet over de maximale laadstroom gaat die de accu kan hebben, bijvoorbeeld na een noodstroomgebruik als de accu leeg is en er na terugkeer van de netspanning weer bijgeladen wordt. Deze maximale laadstroom staat ook op de accu, vaak initial current genoemd. Voor noodstroom situaties is een hoge laadstroom echter vaak niet nodig, de accu mag er rustig 10 tot 14 uur over doen om weer vol te raken.

De andere kant van het verhaal is echter dat de accu beter niet aan een koude/warme koepel bevestigd kan worden. De stand-by laadspanning en de initial current aangegeven op een accu gelden alleen bij temperaturen van 20 tot 25C. Is de accu bijvoorbeeld maar 5 C dan gelden echt wezenlijk andere laadspanningen, evenals bij 32 C. Hiermee maak je de zaak dus ingewikkelder.

Gewoon met 13,6V op de accu blijven laden bij koud weer, laad een accu niet vol genoeg en deze verliest al flink capaciteit bij koud weer. Je merkt dan dat de accu zijn noodstroom niet lang blijft leveren en zeer snel leeg is. Bij warm weer is deze 13,6V laadspanning echter weer te hoog en overlaadt je de accu, met alle schadelijke gevolgen van dien voor de accu. De accu isoleren werkt ook niet zomaar, juist bij opladen, na een stroomuitval, moet de accu zijn warmte ook weer kwijt kunnen. Er zijn ook acculaders met temperatuursensor die zelf de laadspanning corrigeren. Dit zijn wel veel duurdere types, gewone druppelladers hebben dit niet.

Robert
        10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Bedankt voor je antwoord! Laat het me zo stellen: de batterij zal voornamelijk ( als het helder is ) gebruikt worden om enkele weerstandjes ( 3x 100Ohm 0.25W https://www.conrad.be/p/royalohm-cfr...-stuks-1089135 ) te voorzien van stroom. Van het moment dat de koepel dicht is , word de batterij via een relais afgeschakeld en krijgende weerstandjes stroom via 12V voeding. De batterij zit dan "onaangeloten" te wachten tot dat die terug stroom moet leveren.

Een noodsituatie wanneer de dome dicht moet zal heel zelden voorkomen.( Dit zou zijn wanneer AC Motor of inverter stuk is en ik dus niet naar homepunt kan draaien ). Ik schat deze kans kleier dan 1 op 3 jaar.

Dat de batterij in gebruik aan de dome moet bevestigd worden is omdat hij anders de weerstandjes niet kan voorzien van stroom en de koepel niet kan ronddraaien.

Ik kan er gerust voor opteren om de 2de batterij via druppellader op te laden en gewoon in Huis warm op te slaan. Maar de batterij die in werking is die blijft in een koude sterrenwacht.

Dus ik ga dan toch best voor een gewone AGM, en zorg ik dat ik na het opladen deze afschakel van de lader?

Commentaar

Robert, volgens mij wilt hij geen noodstroomaccu. Hij zegt zelf twee batterijen te willen, eentje om op te laden, eentje voor in de koepel. Ik veronderstel dat hij ze ook niet diep zal ontladen, m.a.w. regelmatig de batterijen zal wisselen. Dan heb je niets ingewikkeld nodig, maar het is inderdaad niet erg onderhoudsvriendelijk (je moet zelf zorgen dat de "actieve" batterij niet te veel ontladen wordt en op tijd wisselen).

Voor het laden van zo'n batterij is het eenvoudig: je laadt hem op 14.5V (op 20°-25°) en eens die geen stroom meer trekt laat je de float-voltage zakken naar 13.65V, en dan kan die desnoods eeuwig aan de lader (dat is net wat een "druppellader" toelaat).

Als je zelf loskoppelt en bijhoudt hoe lang de batterij niet aan de lader heeft gehangen volstaat elke lader, maar elke kleine Chinese druppellader van €20 kan die AGM aan als je de temperatuur in de hand hebt (en ron,d de 20-25° houdt).

Heb je dat niet, dan kun je een temperatuurcompenserende druppellader gebruiken zoals deze:
            https://www.druppellader.com/ctek-mxs-50.html

Daar kun je zelfs de batterij in de koepel mee "druppelladen" als het relais naar de verbruikers dicht is (en dan heb je maar één batterij nodig).
            Last bewerkt door sixela; 14-01-20, 14:38.
            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

sixela Bedankt! Die druppellader vind ik ook op conrad! Good! Het opladen van de batterij vanaf het moment dat de dome op het homepunt staat wou ik initieel ook. Maar hoe kan ik :

1 Altijd stroom leveren aan de weerstandjes ( ook op homepunt, want sensor mag ten alle tijden niet aanwazemen)
              2 de batterij ter gelijkertijd opladen

Als bovenstaande maar door 1 enkele stroomlijn ( + en - ) kan geleverd worden. ( Ik heb niet meer homecontact punten )

Ik neem aan dat ik de batterij niet kan gebruiken als deze opgeladen word. Dus het echt volledig autonoom werken zie ik niet gebeuren, of wel?
              Last bewerkt door Spaceman; 14-01-20, 14:49.

Commentaar

Origineel geplaatst door Spaceman Bekijk bericht
                Ik ving ooit eens ergens op: een druppellader is beter. Maar corrigeer me gerust . Dus een gewone oplader kan ook en batterij en lader dan afkoppelen en aan de kant houden?
                Ja, maar, dan moet je zelf beheren wanneer je de batterijen vervangt door de (nog steeds voldoende opgeladen) reservebatterij en ze dan oplaadt, en als je het (lang) vergeet dan werkt het niet meer. Als je de reservebatterij te lang op voorhand hebt geladen is ook een deel weggelekt, dus bij grote intervallen moet je de reservebatterij regelmatig opladen.

Het is juist om die sleur te vermijden dat er druppelladers worden gemaakt. "Beter" zijn ze niet voor zover de gewone lader niet "overlaadt", behalve dat je door die aangekoppeld te laten kan vermijden dat bij lang ongebruik de batterij al gestorven is omdat ze zoveel gelekt heeft dat er niet meer genoeg inzit en ze naar de filistijnen gaat. Dat heb ik zelf al met twee wagens laten gebeuren (vrouw gaat met de fiets naar het werk, wagen wordt 6 maand niet gebruikt...)

Afijn, er zijn ook andere snufjes om batterijen die je mismeesterd hebt terug wat te conditioneren, maar dat is natuurlijk enkel nodig als je de batterijen mismeestert.

Een druppellader is net voor "fire-and-forget"-toepassingen, waar je de batterij aan hangt van zodra die geen stroom moet leveren. Met andere woorden: koepel open, batterij niet op de lader en ze levert stroom, koepel dicht, batterij op de lader, en nergens meer omkijken naar (als je een temperatuurgecompenseerde lader hebt). De microprocessor beslist wel wat er nodig is om de batterij op peil te houden voor als de koepel weer opengaat.

Duur en véél te krachtig voor een 7Ah. Je kunt trouwens in jouw toepassing inderdaad net even goed een druppellader nemen, die kan meer. Heel snel die 7Ah batterij volpompen (daar is een "klassieke" lader voor geoptimaliseerd), daar ben je geen moer mee in die toepassing. De temperatuurgecompenseerde druppellader die ik aangaf kan ook 5A leveren, dus op iets meer dan een uur is die 7Ah batterij daarmee ook opgeladen.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Zeker kun je deze Reichelt 12V/7Ah AGM loodaccu kopen samen met een kleine drietraps-lader met niet te hoge laadstroom.

De accu monteer je in de koepel met een goede meter. Als ik mag voorstellen:

https://www.aliexpress.com/item/32444781561.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4d1ff Byw

De meter geeft niet alleen spanning aan, maar ook de verbruikte energie in Wh. Dit laatste blijft behouden, ook als de meter uitgeschakeld is geweest. Je kunt op deze manier bepalen dat je de accu in de koepel niet te ver leeg gaat trekken, bv maar tot 20-25% DOD (depth-of-discharge). Bij normale temperaturen laadt je deze accu weer helemaal vol direct na gebruik en reset je de Wh meter. Is het te koud of warm weer om in de koepel op te laden, dan haal je de accu er uit (vertrouw je voor de sensorverwarming even op de aanwezige 12V voeding) en laad je de accu binnen (na op temperatuur komen) weer op. Daarna plaats je deze terug en reset je de meter.

Je kunt zelfs twee van deze accu's kopen en een wisselsysteem toepassen, ze zijn niet duur. Waar je op moet letten is dat je de accu iedere maand even controleert (kan met de meter) en iedere 3 maanden weer even oplaadt om zelfontlading op te heffen. Loodaccu's altijd helemaal volgeladen bewaren (geldt ook in de koepel) dan hebben ze de langste levensduur. Een half DOD ontladen loodaccu een maand of langer in de koepel laten zitten geeft onherroepelijk al schade door sulfatering (capaciteitsverlies).

Op deze manier kan je weinig gebeuren, ook bij stroomuitval. Ik zou bij een 7Ah loodaccu niet een te grote lader kiezen (Starkladung max 1,75A volgens onze Duitse vrienden van Reichelt). Deze Dunlop 5-traps met 1A laadstroom voor 12V accu's zal dan bijvoorbeeld prima voldoen:

https://www.bol.com/nl/p/dunlop-acculader-druppellader-met-led-display/9200000054919571/

Robert.
                  Last bewerkt door rweust; 14-01-20, 16:57.
                  10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Hier kruisten zich een aantal antwoorden, maar de strekking zal duidelijk zijn. Meerdere oplossingen mogelijk.

Met de temperatuurgecompenseerde lader, aangegeven door Alexis, kun je er in principe ook voor kiezen om een accu continu in de koepel aan de lading te laten zitten, als je hem niet gebruikt (wel op de 0,8A motorfietsstand, beslist niet op de 5A laadstroom stand). Deze lader laadt ook niet continu, wat echte noodstroomsystemen (no-break) wel doen, maar pulseert om de zoveel tijd. Een gewone AGM loodaccu kan dan een langere tijd voldoen en je hebt geen echte stand-by gebruik accu nodig.

Het enige is, dat ik in de handleiding de temperatuursensor niet vind bij deze lader. Als deze is ingebouwd in de behuizing van de lader, dan werkt dit echt veel minder betrouwbaar, soms zit deze sensor in de accuklem (heel veel beter), maar daar vind ik de stekkers weer wat beperkt voor. Het gekke is dat de lader volgens de handleiding ook weer een koud weer stand heeft, wat je dus niet verwacht bij een temperatuurgecompenseerde acculader. Ik zou dit wel even navragen, voor aanschaf.

Bij loskoppelen en binnen op temperatuur laden heb je eigenlijk niet eens 2 accu's nodig, als er ook al 12V netvoeding aanwezig is. Een standaard AGM loodaccu en simpelere (goedkopere) Dunlop meertraps 1A lader is dan ook een goede keuze.

Succes,

Robert.
                    Last bewerkt door rweust; 14-01-20, 15:32.

Commentaar

Er doen zich idd meedere antwoorden voor. Maar jullie zijn enorm bedankt!
                      Idd 2 accu's opzich niet nodig, maar ik wil ten alle tijde 1 op de dome hebben zitten, mocht het helder zijn en ik niet thuis ben, ik als nog remote kan werken en die batterij niet in de lader steekt.
                      Dus 2 accu's: dat maakt de prijs niet.

Maar mijn redenering klopt toch dat ik onmogelijk met 1 x 12V lijn ( of van voeding , of van druppellader), komende van de kast zowel de batterij kan opladen, als de weerstandjes stroom geef.
                      Daar is de druppellader niet voor gemaakt, toch?

Commentaar

Neen, inderdaad. Maar je hebt, zie je, een relais. Dus kun je de batterij ofwel aan de weerstanden hangen, ofwel aan de druppellader, afhankelijk van je relais. Dat is de ideale situatie.

Al moet ik toegeven dat de meeste goede druppelladers er geen probleem mee gaan hebben dat je die weerstanden aan de batterij laat. Wat er dan gebeurt is: als de batterij voldoende geladen is doet die druppellader niets, en anders levert die een (instelbaar) maximum deel van de stroom naar de weerstanden en de batterij levert de rest, tot de weerstanden losgekoppeld zijn en de drupellader diezelfde stroom dan gebruikt om de batterij verder op te laden. Andere druppelladers zullen detecteren dat er een last is, en dan gaan die ook helemaal niets doen tot de last ontkoppeld is en dan weer gaan laden. Maar dat hangt af van de firmware van de druppellader.

Commentaar

Dit soort UPS systemen voor bewakingscamera's is vrij goedkoop "no-break" te koop. Je kunt dan 12V continu belasten en continu laden. De voeding/lader is waarschijnlijk van het continu spanning type en niet pulserend, dus verwachten we wel een bepaalde stand-by gebruik accu kwaliteit, of je moet jaarlijks (of iets langer) het standaard AGM accuutje preventief vervangen.

https://www.onlinecamerashop.nl/nl/c...9-poorten.html

Mooi in een stalen kastje, maar dan krijg je in een sterrenwacht wel weer het probleem terug dat de lader geen temperatuurcorrectie kent. Na op een aantal warme dagen (30 C of meer) de accu te hebben overladen, zul je deze vrij snel moeten vervangen. Bij koud weer wordt de accu niet volledig geladen en gaat de noodstroom capaciteit juist weer tegenvallen.
                          Last bewerkt door rweust; 14-01-20, 16:54.

Commentaar

Bedankt, maar dat betekent 230V en die kist door de sluitcontacten jagen. Niet echt een optie. We spreken over de stroomvoorziening NA de homeconnector, dus aan de dome kant. Ik heb geen 360° sleepcontacten, maar op 1 plaats kan ik stroom van basis door lussen naar dome. En die contacten liggen vrij open en bloot...

Wat wel nog een optie is: luidop nadenkend: Denk even mee!

Volgende voedingen heb ik nog thuis liggen:

DR-UPS40 van Meanwell en een DDR-60L-12V DC -DC omvormer van meanwell.
                            https://www.meanwell.com/webapp/prod...?prod=DR-UPS40
                            en https://www.meanwell.com/webapp/prod...px?prod=DDR-60

Deze zijn vrij licht van gewicht, en kan ik nog bevestiggen aan de dome.
                            Als ik dan 2x 7A batterijen in serie zet heb ik 24V. Ik kan als stroom ingang ook 24V op het systeem zetten ( heb 24V en 12V in mijn hoofdkast ter beschikking, geen probleem hier dus )
                            En als de dome dan op zijn homepunt zit, word de batterij opgeladen als de stroom van de batterij lager is dan de DC ingang stroom.

En de 24V naar 12V omverter is dan voor de weerstandjes stroom te geven. Want op 24V fikken ze denk ik

Ook een optie of niet? Dan kost het mij een stuk minder

Commentaar

Ja, je kunt twee 12V loodaccu's in serie zetten en 24V maken, wel dezelfde loodaccu's gebruiken (zelfde merk, zelfde type, zelfde capaciteit, zelfde leeftijd). Deze UPS module is een no-break type, deze DR-UPS40 bevat een laadcircuit, volgens het blokdiagram en een accubewaking. Het zou moeten kunnen werken met een 24V DC voeding, staat ook in de documentatie. Ik vind alleen weinig (belangrijke) informatie verder over laadspanning, type lader, ed. Waarschijnlijk is dit een constante spanning lader, puur voor noodstroom accu's. Er staat een maximale charge current van 2A genoemd, dit is al te veel laadstroom voor twee 7Ah loodaccu's, ze raden ook 24V / 12Ah typen aan, toch niet meer zo'n hele lichte accu.

Zo'n UPS module kan allemaal werken, mits je een constante temperatuur rond je accu's hebt van 20 tot 25 C. De elektronica is gemaakt voor hogere temperaturen in een schakelkast, maar een accu hoeft hier dus niet bij in te staan en ik zie weer geen temperatuurcorrectie voor het laadproces. Men gaat waarschijnlijk weer uit van een accu voor binnengebruik. Dit is helaas niet vergelijkbaar met accu's tegen de wand van een koepel in een sterrenwacht. Deze UPS gaat een te warme accu 's zomers echt overladen en een te koude accu wordt 's winters echt niet ver genoeg opgeladen.

Als je de accu's op constante temperatuur kunt houden tijdens het druppelladen met een verwarming met regeling voor de winter en een circuit wat laden onderbreekt en de accu afkoelt bij een te warme accu in de zomer, dan kan dit wel gaan werken. Het wordt er echter niet simpeler op voor het verwarmen van een simpel sensortje met zo'n 12V 1,5W. Je zou bijna de stroomrails uit een oude Carrera racebaan of Fleischmann treinbaan slopen, rondom in de koepel leggen en de sensor via sleepcontacten en vaste 12V DC netvoeding verwarmen.

Commentaar

Werken...
                              X