Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Waar secundaire spiegel laten testen?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Waar secundaire spiegel laten testen?

Ik zou graag de secundaire spiegel van mijn newton laten testen/meten. Liefst met een testrapport maar dat hoeft niet per se. Weet iemand waar ik dit kan laten doen?

Sterrenwacht Almere. Zij hebben een opstelling om vlakke spiegels te testen.
    Niet ingewikkeld: Kan in 2 minuten.
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Dank Harro. Is er ook iemand specifiek waar ik hiervoor contact mee kan opnemen?

Commentaar

Het is heel makkelijk als de secundaire spiegel niet gecoat is, anders is het denk ik even puzzelen.

Kom eens een keer op een donderdag avond langs, Markt 29 in Almere Haven, vanaf 20:00 u. Je kan met mij contact opnemen, of een bericht sturen naar de info mail van sterrenwacht Almere, zie http://sterrenwachtalmere.nl/info/contact

Waar hang je gewoonlijk uit, als het in de buurt van Hilversum/Delft is zou ik ook eens een keer met een optisch vlakke referentiespiegel langs kunnen komen?

Commentaar

Het is heel makkelijk als de secundaire spiegel niet gecoat is, anders is het denk ik even puzzelen.
          Dit begrijp ik niet helemaal. Welk effect kan de coating op het testen hebben?
          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

De methode gebruikt interferentie van licht dat gereflecteerd wordt aan de secundaire spiegel en een bekend vlakke referentie spiegel. De referentie spiegel is niet gecoat en reflecteert 4% van het licht. Als de secundaire spiegel ook niet gecoat is dan krijg je interferentie tussen twee gelijke intensiteiten wat hoog contrast oplevert. Als de secundaire echter zo'n 90% of meer licht reflecteert is het interferentiecontrast erg laag, en als het tegen zit niet te herkennen.

Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Optical_flat voor wat plaatjes en achtergrondinformatie.

Commentaar

Wij hebben een Fizeau interferrometer met twee verschillende lenzen; eentje waarmee je ongecoatte vlakke spiegels kan testen en een ander voor ongecoatte. We kunnen oppervlakken testen tot 10 cm diameter op deze manier.
              Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Origineel geplaatst door RCS Bekijk bericht
                Als de secundaire spiegel ook niet gecoat is dan krijg je interferentie tussen twee gelijke intensiteiten wat hoog contrast oplevert. Als de secundaire echter zo'n 90% of meer licht reflecteert is het interferentiecontrast erg laag, en als het tegen zit niet te herkennen.
                Bedankt voor de uitleg Ralph.

jeanpierre
                Het lijkt erop dat er wel iets is om gecoate spiegels ook makkelijker te testen dus.
                Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Origineel geplaatst door RCS Bekijk bericht

Kom eens een keer op een donderdag avond langs, Markt 29 in Almere Haven, vanaf 20:00 u. Je kan met mij contact opnemen, of een bericht sturen naar de info mail van sterrenwacht Almere, zie http://sterrenwachtalmere.nl/info/contact

Waar hang je gewoonlijk uit, als het in de buurt van Hilversum/Delft is zou ik ook eens een keer met een optisch vlakke referentiespiegel langs kunnen komen?
                  Dank voor de reactie en uitleg. Ik hang gewoonlijk onder Maastricht uit, dus even langskomen is wat omslachtiger. Door omstandigheden ben ik op het moment ook niet erg mobiel. Het is de bedoeling dat ik er wel ben op de ATM-dag 2020. Zou het een optie zijn om heb dan te testen?

Even wat achtergrond: Het gaat om een secundaire spiegel van 120mm (korte as) van een 10" f3 zelfbouw fotonewton.Hij is wel al gecoat. Omdat de toleranties heel erg klein bij deze snelle optiek (zeker als er ook nog een reducer wordt gebruikt) ben ik al een hele tijd verbeteringen aan het brengen zoals een zwaardere secundaire spiegel ophanging, zelfbouw focuser (Clement). Voordat ik verder wil gaan, wil ik weten of de basis (optiek) goed is. De hoofdspiegel is al getest door Jan van Gastel en goed bevonden.

Commentaar

We kunnen op de ATM-dag wel even kijken of het lukt de spiegel te testen, maar ik wil geen garanties geven. Neem tegen die tijd weer even contact op om er aan te herinneren.

Commentaar

even ter info. Een extreem voorbeeld van de Fizeau is hier te vinden;en een ander realistisch voorbeeld https://www.astroforum.nl/forum/inst...ze-vangspiegel
                      Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Ik heb een bath interferometer. En uiteraard een hoofdpiegel, met specs. Als je nou de vangspiegel tussen de testopstelling zet op de juiste plaats, zul je iets van een verlaging van de strehl zien van de meting. Is die mate van verlaging dan een praktijktest van de vangspiegel? Stel dat er 0,02 af gaat door de vangspiegel, dan heb je een goede, gaat er 0,1 af, dat heb je niet zo'n beste. Uiteraard moet je bath haaks zetten op de originele opstelling.
                        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Bert, dat is uiteindelijk precies de informatie die je wilt hebben voor de telescoop. Zelfs als beide spiegels "slecht" zijn en de combinatie goed, heb je een goed systeem.
                          Extreem voorbeeldje, niet erg realistisch: je had eigenlijk een Newton willen maken maar het blijkt dat je een scheve Cassegrain hebt gemaakt met een ietwat bolle vangspiegel. Dat kan nog steeds werken, en je vangspiegel is verre van vlak en dus "verkeerd". Maar de Strehl kan in principe richting de 1 gaan voor zo'n systeem.

Commentaar

Je moet dan wel de hoofdpiegel weer op dezelfde positie terugzetten als tijdens de meting. In theorie kun je zelfs de optimale stand van de spiegels bepalen. Dat kost wel heel veel tijd. Helaas is de bath niet geschikt om via de telescoop te meten omdat hij op Fx2 van de hoofspiegel moet staan. Via de focusser heb je maar 1xF
                            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

tcpip Ik kan testen tot een diameter van 240mm, gecoat of niet maakt niet zo veel uit, dat lukt wel. Ik weet niet of ik op de ATM dag ben maar op- en terugsturen is evt. ook een optie. Stuur mij anders even een DM bericht.

Commentaar

Werken...
                              X