Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hulp zelfbouw powerbox

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hulp zelfbouw powerbox

Ik had graag wat hulp tips enz gevraagd aan de mensen die dit misschien al gedaan hebben of weten hoe.
    momenteel zit ik altijd te zeulen met verlengkabel naar het plat dak waar ik mijn setup zet. Maar is niet zo praktisch aangezien ik de venster dan niet kan sluiten en het in de winter nogal koud word binnen. De andere bewoners vinden dit niet zo prettig
    dus wil de doe het zelver in mij een powerbox maken die ik gewoon buiten kan zetten als ik hem nodig heb. Ook handig als ik vb op verlof ga en mijn astrospullen mee neem.

Ik heb hier geen bang van om zoiets zelf te maken en heb enige kennis van elektriciteit, gezien ik thuis zelf nieuwe elektriciteit heb gelegd. Maar van deze klus heb ik niet echt kennis.
    waar heb ik zowat hulp in nodig.
    1. Wat heb ik allemaal nodig? Vb en links zouden eventueel handig zijn.
    Zoals welke batterijen zijn hier goed voor? Welke capaciteit?
    omvormers? Zekeringen? Dikte bedrading voltmeter?

2. Wat wil ik allemaal van stroom kunnen voorzien.
    . Eq6pro montering
    . Mijn laptop.
    . 2 usb dauwlinten
    . 2 extra USB poorten.
    . Dlsr met dummie batterij.
    . Wil er ook rood & wit led licht in verwerken die uiteraard afzonderlijk aan en uit te doen zijn.
    . Eventueel extra stroomvoorziening voor toekomstige astro gear die vb niet via laptop of montering van stroom voorzien worden.
    . In die mogelijk (niet noodzakelijk) klein elektrisch verwarming. Aangezien ik hier toekomstgericht een vaste opstelling wil maken die afgedekt kan worden.
    Moest ik nog iets vergeten zijn, hoor ik het graag.
    Oplaadbaar met druppel lader? Misschien als er in de toekomst een vaste opstelling van komt zou de piwerbox daar vast staan en misschien kunnen opgeladen worden door een zonnepaneel?
    er zijn vast mensen die me dit gaan afraden gezien het ontbreken van de kennis maar heb al zoveel dingen zelf gemaakt met succes zonder voorkennis ervan, dus met tips en raad lukt dit me ook wel.

Hoop dat er wat mensen me hierbij kunnen en willen helpen. Alvast bedankt voor alle hulp.

Dennis
    Skywatcher evostar 72ED skywatcher EQ6 pro Nikon D7500

Eventueel een waterdichte stekkerdoos buiten aanbrengen en draad naar binnen brengen door de muur en aansluiten op het lichtnet.
    Mvg Peter

Commentaar

Ter orientering zou ik aanbevelen om eens te kijken naar de producten van Victron. Met name ook de diagrammen die laten zien hoe ze gebruikt worden. Met name de "multiplus". Dat is een zuivere sinus omvormer en acculader in 1 systeem. Enkel nog een accu toevoegen en je hebt alles wat je nodig hebt. Victron is professioneel spul, geen china kwaliteit!

Soms kun je deze ook tweedehands krijgen, bv hier: https://stroomwinkel.nl/occasion-vic...500-20-50.html

Bedenk dat boten en campers hetzelfde probleem hebben, dus er zijn veel kant en klaar oplossingen te krijgen in die sectoren.

Omvormers zijn er in twee soorten: sinus omvormers en gemodificeerde sinus omvormers. Vermijd de gemodificeerde sinus, die zijn goedkoper maar sommige apparaten werken daarmee niet (schade niet uitgesloten).

Zo'n systeem zelf maken is niet moeilijk imo, maar om het betrouwbaar en veilig te houden in koude, douw en vorstaanslag... dat is veel moeilijker dan de elektrische aspecten. En ik geloof niet dat het goedkoper is dan bv de bovenstaande gebruikte multiplus (gemeten over een tijd van 20 jaar).
      Herintredende amateur astronoom :-)

Bresser R-90/900 - Nikon D700 en Olympus E-1ir - Hyperion en König-II oculairen - JVC GZ-HD3

Commentaar

Ik heb geen idee hoeveel al die apparatuur aan stroom trekt als je het binnen aansluit.
        De benodigde stroom en de tijd die je het wilt gebruiken zijn nodig om iets te kunnen ontwerpen dat dit voor je kan doen.
        Je zal waarschijnlijk geen amperetang hebben om dit te kunnen meten misschien ken je iemand die dit voor je kan doen.
        Ik heb een amperetang en kan als je niet in Groningen of Limburg woont wel een keer meten, ik woon zelf in de buurt van Rotterdam.
        Als alternatief kan je op alle apparatuur kijken wat er op staat wat het gebruikt maar dit is meestal veel meer dan de werkelijkheid.

Commentaar

Lees dit artikel van Robert Weustink eens door: https://www.dropbox.com/s/3bxy15dhsx...scoop.pdf?dl=0

Of ga naar zijn lezing over accu's voor telescoop gebruik: http://sterrenwachtalmere.nl/item/10...j-de-telescoop
          Sky-Watcher 8" Dobson | Sky-Watcher 100mm APO | Yamater D=76.2 F=1250 | Sterrenwacht Gooi&Vechtstreek: www.knvwshetgooi.nl

Commentaar

@Dratsabylgu Een ampere tang heb ik idd niet. En ik ben van Turnhout(Belgie). Zal eens op al mijn apparaten zien wat ze nodig hebben. Is dan idd de max wat ze nodig hebben/verbruiken maar opzich beter overschot hebben dan te weinig ga ik van uit. De tijd da ik het gebruik ligt momenteel op max ong 6uur per nacht. maar moest da in de toekomst een vaste opstelling worden kan dit wel langer worden. maar laat ons zeggen als ik 2 nachten van 8 a 9uur rond kom zonder te laden, dan zal dit wel voldoende zijn.

Seltaeb bedankt voor de pdf link. zeer interessante pdf die ik ik eens ga printen en opt gemakje in de zetel ga lezen

Peter van Valen heb momenteel een weers bestendige stekkerdoos aan mijn tafel opt dak gemonteerd waar ik de verlengkabel aan verbindt. maar gezien ik int midden van het dak zit, moet ik zoizo altijd met een verlengkabel werken dan. en de dichts bijzijnde contact is of trap op naar de slaapkamer wat geen optie is of trap af in de gang. Dus niet zo praktisch.

Commentaar

Een paar voorbeelden van mogelijk bruikbare apparaten, ik ga er dan maar van uit dat het verbruik ergens rond de 1 amp op de 230 volt ligt.
              Een omvormer / lader combi: https://www.omvormer-omvormers.nl/co...er_12_amp.html
              Een accu geschikt voor ongeveer 20 uur: https://stroomwinkel.nl/victron-agm-...10ah-3439.html
              Bij een iets hoger gebruik zal de tijd iets verkorten, zodra je veel meer verbruikt moet je zowel de omvormer als de accu vervangen door zwaardere types.
              Bovenstaande omvormer is een goedkope versie als je echt een goede wilt van b.v. Victron dan zal de omvormer iets van ~600 euro gaan kosten.
              Maak maar eens een lijstje met gegevens van je apparaten dan kan ik zien of 1 ampere in de buurt komt van wat je ongeveer nodig hebt.
              Ik kom wel eens in Antwerpen, dus eventueel kan ik je wel een keer helpen met het nauwkeurig bepalen van het totale gebruik in een werkelijk gebruiks opstelling.
              Deze zal naar ik vermoed flink afwijken wat de apparaten vermelden.

Commentaar

Dratsabylgu , zo'n omvormer is best wel interessant voor in het 'veld'. Laptop en ccd camera en eens een goede weersvoorspelling.
                Mvg Peter

Commentaar

In het kader van de problematiek hier is het gebruik van een omvormer om 230V te krijgen niet erg logisch. Bijna altijd wordt de apparatuur die nodig is gevoed met een lage gelijkspanning.
                  Beter is dus om te kiezen uit de vele mogelijkheden van adapters die gevoed worden met 12-15V en dan direct de gevraagde spanning geven voor de laptop en verdere apparatuur zodat de 230V voedingsadapters niet gebruikt hoeft te worden.
                  je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Dat is natuurlijk ook mogelijk, als ik weet welke spanningen er moeten zijn en welke uitgangsstromen er max geleverd moet worden dan kan ik daar ook wel iets voor verzinnen.
                    Misschien kunnen een aantal gebruikers aangeven hoeveel aansluitingen ze minimaal nodig zouden hebben en welke stromen per uitgang geleverd moet kunnen worden.
                    Een flinke accu en een aantal DC - DC converters met de juiste connectoren is waarschijnlijk ook niet eens duurder, alleen moet je dan wel een leuke behuizing maken.
                    Eerst maar eens afwachten wat TS nodig heeft/

Commentaar

Het zou ong iets moeten worden zoals dit https://www.astroforum.nl/forum/inst...ieuwe-powerbox of zoals de foto hier onder.
                      Dus moet zeker mobiel zijn en geen te zware batterij van15kg of meer.
                      wa moet erop kunnen:
                      Eq6 pro 12v 6A
                      laptop 18,5v 4,9A
                      dlsr 7/9v 2,5A
                      2x usb dauwlinten van 5v 2A
                      2x usb om vb smartphone of tablet mee op te laden
                      Wit led licht & rood led licht
                      Da zijn denk ik de belangerijkste dingen.
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: F390D9F8-DED0-4909-BE1D-B3CE6C82F0A6.jpeg.cafeadd0eb7553b0fdcf24649f3b3e6b.jpg views: 72 grootte: 672,2 KB id: 1434831
                      Voeg bestanden toe

Commentaar

Als ik dat uitreken kom ik op 230 watt en dat komt dus overeen met mijn aanname van ongeveer 1 amp op 230 volt.
                        Echter ik denk dat we toch moeten gaan meten want die Eq6 trekt natuurlijk alleen zoveel stroom als hij aan het volgen is.
                        De laptop trekt het meeste maar daar zou ik ook wel een meting voor willen verrichten want wat hij bij normaal gebruik trekt is natuurlijk niet het maximum wat de voeding kan leveren.
                        Als je echt 230 watt 20 uur wilt kunnen gebruiken dan ontkom je niet aan een zware accu, maar in de praktijk zal je dat vermogen niet constant verbruiken.

Dus om een redelijk berekening te kunnen maken zal er toch gemeten moeten worden tijdens een nacht kijken.
                        Als je b.v. deze zou hebben/kopen/lenen dan kan je die tijdens een nacht waarnemen gebruiken en aan het eind het totale verbruik zien.

Commentaar

Wie beweert dat een NEQ6 Pro een gemiddelde stroom van 6A trekt heeft duidelijk nog nooit gemeten. Er zijn legio mensen die ze met starthulpen met 10Ah of 17Ah accuutjes voeden en dat lukt echt wel veel meer dan 2 uur. Nee, 6A is bijna 10x te veel. Ik betwijfel ook of er een digitale spiegelreflex bestaat die 2,5A trekt bij 7,4V, zelfs met continu open sluiter lijkt mij dit meer dan 5x te veel. Een voedingsadapter van een laptop kan best bijna 100W zijn, maar deze zijn er meestal voor om snel een laptopaccu te kunnen laden. Een moderne laptop kan met een volle accu ook vaak al meer dan een aantal uren vooruit. Deze 4,9A wordt dus ook niet continu door de laptop verbruikt.

Even opnieuw alles opzetten en doorrekenen is dus zinvol.

Een eq6 en eq5 zijn op dit forum al eerder gemeten, hoef je niet nog een keer te doen:

https://www.astroforum.nl/forum/inst...en-neq6-en-eq5

Robert.
                          Last bewerkt door rweust; 03-12-19, 12:29.
                          10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

rweust die cijfers van de Eq6pro heb ik van op de robotic site en van de andere toestellen staan op het apparaat zelf. wat ze gemiddeld trekken weet ik natuurlijk niet.
                            Dratsabylgu ik zal me zo eens een toestelletje aanschaffen en als ik nog eens alles kan opzetten en gebruiken zal ik het verbruik eens meten. en het laten weten. of ik kan het binnen eens opstellen en vb een uur alles laten draaien zoals ik anders zou doen. dan ist makkelijk uit te rekenen als ik het vb 10u zou doen.

Commentaar

Origineel geplaatst door rweust Bekijk bericht
                              Wie beweert dat een NEQ6 Pro een gemiddelde stroom van 6A trekt heeft duidelijk nog nooit gemeten.
                              Wie beweert dat ?
                              Ik in ieder geval niet en TS geeft alleen maar aan wat de voeding max kan leveren.
                              Dat anderen ook al hebben gemeten maakt het iets makkelijker dan kan ik de volgende meting daarmee vergelijken ter controle.
                              Maar de grootste stroomvreter is de laptop, ik kan hier helaas geen goede meting voor doen omdat ik betwijfel of ik de hier aanwezige laptops als gemiddelde laptops kan beschouwen (i7 en 18" schermen) en ik heb geen idee hoelang er actief mee gewerkt wordt op een avond.
                              Kortom het is in dit geval zinvol om met het door mij voorgestelde apparaatje eens een meting te doen tijdens een echte waarneming, dit kan inderdaad in een uur maar een hele waarneming zou nog nauwkeuriger zijn.
                              Zodra we iets meer weten over het verbruik tijdens een nacht waarnemen, zal ik eens kijken wat er nodig is om een universele powerbox te maken op basis van een accu met diverse DC - DC converters.

Commentaar

Werken...
                              X