Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Vreselijke spiegels

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Vreselijke spiegels

Als je zelf een telescoop bouwt, koop je vaak wel de spiegels. Niet iedereen kan of wil die zelf maken. Pas wel op wat je koopt. In dit artikel een overzicht van de 13 slechtste door mij geteste spiegels in de afgelopen jaren: Voor een aantal van die spiegels werd flink betaalt aan een gerenommeerd bedrijf, soms met, soms zonder bijgevoegd testrapport. Maar het resultaat bleek helaas toch niet wat men er van hoopte: http://members.ziggo.nl/jhm.vangaste...20spiegels.pdf
    Last bewerkt door janvangastel; 17-11-19, 20:33.
    Jan
    'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

De tweede spiegel die ik serieus heb afgemaakt was een patrijspoort van 415x30 mm.
    Ik was vaak knullig bezig en nadat ik met mijn eerste poging ,een 15 cm f5, een zeer ruw oppervlak had gefokt als gevolg van veel te dikke ceriumoxyde suspensie, besloot ik de spiegel te corrigeren met rouge.
    Ik liet hem testen door een professional en die vond dat het oppervlak er erg glad uitzag! Hij vond dat dat door de rouge kwam, een veel zachtwerkender middel dan ceriumoxyde.
    Dus als beginner slaagde ik er min of meer onwetend in om een glad oppervlak te produceren!
    Ik ben later weer op ceriumoxyde overgegaan omdat ik met die rouge altijd een felroodgekleurde knoeiboel produceerde in de badkamer..Iemand anders in huis vond dat vreselijk.

Commentaar

Hé, jammer, zit de mijne er niet bij.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Wellicht een overbodige vraag, maar lieten de test rapporten de afwijkingen ook zien?
        Zo niet, dan is er op zijn minst sprake van misleiding, maar waarschijnlijk kun je ook van bedrog spreken en via de rechtsweg reclameren...(?)
        Herintredende amateur astronoom :-)

Bresser R-90/900 - Nikon D700 en Olympus E-1ir - Hyperion en König-II oculairen - JVC GZ-HD3

Commentaar

Voor zover ik de testrapporten gezien heb, lieten die de afwijkingen niet zien. Dat is niet altijd misleiding. Ik ken twee gevallen waarin een goed testrapport werd meegeleverd, maar waar later in de spiegel door spanningen in het glas astigmatisme ontstond. Beide personen kregen, op grond van de test, van de betreffende firma gratis een nieuwe spiegel, een van hen zelfs nog na vele jaren. En het ging om echt grote spiegels. Een van de beide spiegels zit hierbij.
          Jan

Commentaar

Kijk, dat is dan weer positief.
            Herintredende amateur astronoom :-)

Bresser R-90/900 - Nikon D700 en Olympus E-1ir - Hyperion en König-II oculairen - JVC GZ-HD3

Commentaar

@svdwal: ten onrechte vergeten, ik heb hem erbij gezet. Het is nu een top 13. Mooi, het ongeluksgetal
              Jan

Commentaar

Voor een aantal van die spiegels werd flink betaalt aan een gerenommeerd bedrijf, soms met, soms zonder bijgevoegd testrapport.
                Zitten hier ook fabrieksmatig geproduceerde spiegels bij, zoals van de bekende merken en welke ook in de regulier verkrijgbare telescopen zitten?
                Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Jazeker, dat bedoelde ik met 'professionele opticabedrijven' in de eerste alinea van het artikel.
                  Last bewerkt door sixela; 18-11-19, 22:40.
                  Jan

Commentaar

Ach
                    Wat ik maar even wilde zeggen: ook als leek kun je met de hand een gladde spiegel maken.
                    Blijkbaar is de fabrikant ruig bezig geweest met een machine en dikke polijstmiddelsuspensie

Commentaar

Met de hand kun je zeker een gladde spiegel maken. Het is niet eens erg moeilijk, zolang je je maar aan bepaalde 'regeltjes' houdt: niet te snel, niet teveel druk, geen te dikke substantie, goed gemicrofacette tool e.d. En zoals je al aangaf: rouge werkt prima, maar het is inderdaad een smerig goedje. Als het eenmaal ergens op zit krijg je het er maar moeilijk af.
                      Jan

Commentaar

In deze Top 13 is de p/v afwijking globaal 1 lambda met uitschieters tot bijna 2 lambda.

Vanaf welke vergrotingen ga je dat opmerken? Is zo'n spiegel met vergrotingen van bijvoorbeeld hooguit 0,2D (even het eigen astigmatisme van het menselijk oog niet meegerekend) te gebruiken of zie je de fouten pas echt na 0,5D? En er van uitgaande dat je open sterrenhopen o.i.d. bekijkt. Op zwakke nevelachtige objecten zal je er al gauw minder last van hebben neem ik aan.
                        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Je levert vooral heel veel in aan resolutie bij dit soort spiegels. Ze houden natuurlijk wel hun licht verzamelend vermogen. Op zwakke nevelachtige objecten hebben je er minder last van. Die zijn toch al wazig. Persoonlijk heb ik geen ervaring met het waarnemen met dit soort spiegels, dus ik kan hier niet uit ervaring spreken.
                          Jan

Commentaar

Ik zag het al met m’n laagste vergroting, 34 mm oculair en 1580 mm brandpuntslengte, 46 keer. Ster werd niet scherp.
                            What where the skies like when you were young?

Commentaar

Origineel geplaatst door svdwal Bekijk bericht
                              Ik zag het al met m’n laagste vergroting, 34 mm oculair en 1580 mm brandpuntslengte, 46 keer. Ster werd niet scherp.
                              Dit soort waarnemingen wordt vaak geweten aan een slechte seeing. Maar slechte spiegels zijn juist extra gevoelig voor slechte seeing. Ze versterken elkaar.
                              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Werken...
                              X