Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eerste slijpproject met de machine, 30 cm f/4,5

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Bert, Ik heb veel spiegels gemaakt met centrale ophanging voor mijn Cassegrains ook als zodanig getest.
    Maaaaar die waren niet belachelijk dun zoals vandaag aan de dag (met astigmatisme) regelmatig tegen komt.
    Dan heb ik het over minimaal 1:10.
    Ik zie ook bij deze spiegels verschil tussen rand ondersteuning en de iets betere sling indien op de goede manier aangebracht.
    Wel is het zo voor de collimatie vastheid ik met deze centrale ophanging in het geval van de Cassegrain's toch nog een 6 punt ondersteuning heb gebruikt.
    De "druk"die ik daarbij gebruik is zodanig dat ik er een voeler van 0.02mm tussen past.
    Maar goed zo'n 6 punt ondersteuning doet natuurlijk helemaal niets met het horizontaal testen.

Commentaar

Even weer een update, na een aantal handsessies om de astigmatisme fout te verkleinen lijkt er nu wat verbetering in te zitten.
      Helemaal tevreden ben ik niet want het blijven schattingen op basis van de stertest en foucault test. Op termijn moet de Bath interferometer hier verbetering brengen. Hieronder is een foto van de stertest te zien. Deze is geschoten met een compactcamera achter een 6,4 pl÷ssl oculair, dat geeft ongeveer 430x vergroting.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Naamloos-1.jpg views: 0 grootte: 37,3 KB id: 1434190

Probleem blijft bij deze test de "seeing", stromende lucht die door de zolderkamer loopt, ondanks wat afscherming rondom de lichtweg. Opvallend vond ik dat de buigingsring achter het focus (rechts) nu vrijwel cirkelcormig is, waar die dat eerst niet was. De grote duidelijke ring is volgens mij de buitenzone van de spiegel dus dat is goed. De kleine ring binnenfocus links op de foto, wat volgens mij het middengebied op de spiegel is, lijkt nog een ellipsvorm te hebben die ook meeroteert als je de spiegel verdraait. Dat is dus nog niet ideaal.

Het foucaultbeeld voor twee spiegelrichtingen ziet er als onderstaand. Tussen elke foto zit 0,5 mm verschuiving van de tester met bewegende lichtbron.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Foucaultbeeld totaalkopie.jpg views: 0 grootte: 422,9 KB id: 1434189
      Lichtende rand bij alle posities, da's mooi. Links achter het focus is het midden en uiterste rand genuld. Daartussen is er een zone die een stuk korter focusseert en scherp is begrensd tov. centrum. Dit komt duidelijk door de rand van de tool die zich tussen binnen en buitenkant van deze zone bij de laatste sessie heeft bewogen. Ook hier veroorzaakte de "seeing" wat hinder. De belichtingen zijn 10" geweest om wat te middelen...
      Uitdaging zit hem voor mij nu in om controle te krijgen over de werking van de tool in relatie tot de positie en de slag van de bovenarm, ik hoop de zone weg te krijgen en een meer sferisch oppervlak te krijgen.
      Nog een enkele opname voor de duidelijkheid, zie je mooi die scherpe overgang die met het blote oog niet zichtbaar was.
      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSF_7599 kl.jpg views: 183 grootte: 42,8 KB id: 1434191

Commentaar

Ik zou er met een Ronchischerm door kijken en als de lijnen redelijk recht zijn gaan paraboliseren, aangenomen dat hij is uitgepolijst. Zolang het centrum niet dieper is dan het centrum van de parabool moet worden, kun je gewoon gaan paraboliseren. Of je moet willen leren hem sferisch te masken natuurlijk. Zo ziet het centrum van mijn spiegels er gewoonlijk ook uit na uitpolijsten, hoewel ik hier niet kan zien hoe diep het 'gat' is.
        Jan
        'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Commentaar

Een snelle meting levert op een P/V fout van 1 lambda t.o.v. een sfeer. Nog 11 mm3 glas te verwijderen. Best fit conic zit op -0,24. Dus al op weg naar een parabolo´de.

Commentaar

Mooi, dat spaart weer tijd bij het paraboliseren.
            Jan

Commentaar

Zit ondertussen met een andere uitdaging. Als voorbereiding op het parabolisern heb ik de draaischijf op de gewenste langzame snelheid van circa 5 omw/min laten draaien. Helaas gaat de beweging dan niet meer vloeiend maar komt de draaischijf in een trilling die waarschijnlijk zijn oorsprong heeft in de aansturing met de frequentieregelaar. Alsof de motor hikt. De motor is via twee ca. 1:4,5 overbrengingen met v-snaren verbonden met de as van de draaischijf. De assen zijn 20 mm. Vanaf circa 15 omw./min en hoger verdwijnt de trilling maar dat is te snel.

Ik zie twee mogelijke oplossingen:
              1. een derde overbrenging inbouwen van ca. 1:3 om de lage snelheid met een hoger toerental te bereiken
              2. een vliegwiel monteren om de beweging gelijkmatiger te krijgen.
              De eerste oplossing lijkt meest zeker maar ik heb niet direct bloklagers een poelie en een snaar onder handbereik. De tweede is meer low-tech maar kans van slagen acht ik niet zo hoog. Bovendien is er aardig wat massa nodig die als dat niet goed is uitgelijnd ook allerlei belastingen introduceert.
              Iemand advies wat te doen?
              Hieronder een foto van het inwendige.
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: DSCF1821-b2.jpg views: 101 grootte: 242,1 KB id: 1434841

Commentaar

15 RPM is inderdaad wel erg snel. Ik denk dat het het beste is op te lossen met een andere overbrenging zoals je zelf al zegt. Ik heb voor paraboliseren een overbrenging van ongeveer 1 op 48 (combinatie 1 op 8 en 1 op 6) en zet mijn frequentieregelaar dan op 38 Hz voor ongeveer 3 RPM draaisnelheid van de . Soms zet ik hem wat sneller (voor kleine spiegels). Kun je geen poelies verwisselen op de overbrengingen die je al hebt? Dan hoef je geen hele nieuwe overbrenging erbij te bouwen. Wellicht heb je dan wel ook een andere snaar nodig.
                Jan

Commentaar

Bij frequentieregelaars ook even in de gaten houden dat je niet te lang onder de 30Hz zakt. De koelwaaier (vast op de as van de elektromotor) werkt dan onvoldoende en de motor kan al te heet worden. Je zult dan geforceerde koeling (eigen aangedreven ventilator op de elektromotor ipv de waaier) moeten toepassen. Daarentegen werkt een 50Hz motor langere tijd met 120Hz of zelfs meer aansturen, probleemloos. Sommigen gaan zelfs tot 200Hz, dit geeft wel wat rendementverlies en gaat goed zolang de lagers niet te veel belast worden door te hoge toerentallen. Je hebt hier wel een elektromotor met pulley lagering nodig.

Bij te lage frequenties op een driefasen asynchrone motor heb je dus niet alleen trilling als probleem. Kijk ook even met de manual in de hand naar de instellingen van de frequentieregelaar, of deze wel juist naar motoreigenschappen staan ingesteld (waaronder motorvermogen, maximale stroom, slip/speed compensation, indien aanwezig). Verder mechanisch alles even goed nakijken, is alles stabiel/stijf gemonteerd, is er geen sprake van serieuze rek of buiging ergens in de aandrijving, heeft de motorwaaier alle bladen nog, etc.

Ipv een hogere overbrenging, kun je ook naar een meerpolige motor kijken. Een nieuwe, kleine motor kost tegenwoordig ook niet zo veel meer, Een 6-polige 0.37kW koop je al onder de 100 euro. Grofweg geld voor driefasen asynchrone motorent:

2-polige motor op 50Hz: 3000 rpm
                  4-polige motor op 50Hz: 1500 rpm
                  6-polige motor op 50Hz: 1000 rpm
                  8-polige motor op 50Hz: 750 rpm
                  Last bewerkt door rweust; 04-12-19, 22:34.
                  10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Ok, bedankt voor de adviezen weer. Vanwege de ruimte tussen de assen kan ik niet makkelijk de overbrenging veranderen op de huidige assen.
                    Plan is om een derde as met twee poelies te maken en een snaar. Dan blijft de motor ook op een gezonder toerental en kom ik op globaal een 1:50 verhouding.

Commentaar

Werken...
                    X