Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

8" f/4 zelfbouw kofferdobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

8" f/4 zelfbouw kofferdobson

Dag allemaal,

Ik lees al een tijdje op het forum maar heb nog niks gepost, dus ik zal me maar eerst even voorstellen. Vorig jaar op vakantie in voormalig Oost Duitsland stonden mijn vader en ik onder een donkere sterrenhemel en heb ik het astronomievirus opgelopen en is mijn vader opnieuw besmet geraakt. Thuis gekomen hebben we de oude 114 mm Newton telescoop van mijn vader opgegraven, maar dat was niet zoveel soeps meer. En toen heeft mijn vader maar een Explore Scientific 30 cm truss dobson gekocht…

Een paar avonden wel leuke dingen kunnen zien maar echt donker wil het hier in de Randstad niet worden, en eigenlijk moeten we het dus vooral van vakanties hebben. De 30 cm ES is helemaal uit elkaar nog steeds een behoorlijk groot en zwaar ding en neem je niet zo heel makkelijk mee op vakantie. Dus toen ontstond het idee om zelf een kofferdobson te gaan bouwen. Ik zit nu in 6 VWO en kon dat meteen als profielwerkstuk voor school gebruiken. Wat rondstruinen op Astroforum liet ons al gauw de prachtige ontwerpen van Roel zien, dus we hebben al zijn foto’s eerst eens héééél goed bekeken.

Daarna de telescoop gedeeltelijk ontworpen in SketchUp, en toen zijn we een half jaar geleden begonnen met bouwen.
    Het eerste onderdeel was de spiegelbak. Het ontwerp daarvan is vrijwel hetzelfde als dat van de propdob nano van Roel. De hoofdspiegel is een GSO 200 mm f/4, en de vangspiegel heeft een korte as van 50 mm (ook van GSO). De hoofdspiegel rust op drie kunststof bouten, en de rand is voorzien van twee stripjes formica en leunt tegen twee teflon strookjes aan de binnenkant van de spiegelbak. (Het “kruisje” van Roel…)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: _MG_9442.jpg views: 267 grootte: 87,7 KB id: 1428167

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: _MG_9446.jpg views: 209 grootte: 91,8 KB id: 1428168

Daarna hebben we geprobeerd om zelf een helical focuser te maken met een houten ring en lagertjes onder een hoek. Maar toen de hele OTA af was bleek dat er in de praktijk toch een beetje teveel speling op de focuser zat, dus toen hebben we toch maar de HC-2 gekocht.

Vervolgens de secundaire ring, spider, spiegelophanging etc. gemaakt. De trusses (aluminium) zitten in paren vast aan een aluminium L-profiel en worden met een boutje en een kartelmoer vastgemaakt aan de ring. De secundaire spiegel zit met 3 magneetjes vast op een verstelbaar metalen plaatje dat met een centrale bout en drie stelschroefjes is verbonden met een houten schijfje dat in drie stroken bandstaal aan de bovenring hangt.

De focuser en secundaire spiegel worden voor transport losgehaald en de vangspiegel past toevallig precies in het buisje van de HC-2.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: _MG_9443.jpg views: 212 grootte: 117,0 KB id: 1428169
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: _MG_9452.jpg views: 211 grootte: 73,3 KB id: 1428170

Daarna hebben we ongeveer de lengte van de trusses bepaald en deze ingekort. De hoogtewielen worden met 6 zelfgemaakte sterknoppen en een aluminium stangetje op de spiegelbak bevestigd.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: _MG_9447.jpg views: 216 grootte: 99,9 KB id: 1428171

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: _MG_9461.jpg views: 214 grootte: 117,1 KB id: 1428172

De rockerbox staat op 4 metalen ‘pootjes’ (plankdragers) op de ondergrond, die als hij dicht is in de onderste bak vallen. Verder zit er een ingefreesde formica ring aan de bovenkant en 6 teflon rondjes aan de onderkant. Eerst waren dit er 3 maar we merkten dat hij een beetje ging wippen als hij laag op de horizon gericht stond. Hij is gefixeerd door middel van een centrale pin die je in de onderkant kan schroeven.

En dan de balans. Het zwaartepunt van de OTA lag 7 cm hoger dan het draaipunt van de grootst mogelijke diameter hoogtewiel die nog in het doosje paste. Na alle mogelijke manieren om de elastieken vast te maken, en vele elastieken geprobeerd te hebben, lukte het maar niet om de telescoop in elke positie in balans te krijgen. Het elastiek gleed niet lekker over de knoppen, zakte laag op de horizon naar beneden, of schoot omhoog als je hoger ging kijken. Om hem met gewichten aan de onderkant in balans te brengen was ook geen optie. Er zouden dan twee hele kilo’s aan de onderkant moeten hangen, en dat is nou niet echt wat je wilt bij een reistelescoop. Uiteindelijk is het gelukkig toch gelukt om de telescoop met 4(!) balanselastieken en met behulp van twee kleine soort katrolletjes (die we ook zelf gemaakt hebben) in evenwicht te krijgen. En hij is nog verrassend stabiel geworden ook.

Hier liggen alle onderdelen uitgestald:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: _MG_9476.jpg views: 215 grootte: 182,3 KB id: 1428173

En ingepakt ziet het er zo uit:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: _MG_9488.jpg views: 214 grootte: 170,9 KB id: 1428174

In de onderkant van de spiegelbak zitten vier gaatjes. Hier vallen de uitstekende bouten van de truss-bevestiging aan de ring in, waardoor de spiegelbak goed gefixeerd blijft in de doos. Het focuser buisje met vangspiegel past precies in één hoek, en de focuser in de andere. Daartussen zit de RDF. De hoogtewielen zitten met elastieken aan de binnenkant van de deksel. Door het lichtschild dat dubbelgevouwen op de spiegelbak ligt word alles net een beetje vastgeklemd.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: _MG_9512.jpg views: 212 grootte: 76,1 KB id: 1428175

@Roel: Ik drink niet, dus geen bierflesje voor mij, maar een dopper.

Het enige wat nog ontbreekt is de spiegelverwarming. Hebben jullie daar nog tips voor? Kan dat het beste met weerstandsdraad (en waar koop je dat het best) of met gewone weerstandjes?

De uiteindelijke afmetingen (exclusief trusses) zijn: 29 cm x 24 cm x 11,5 cm. (Inhoud: 8.004 cm3)

Het doosje weegt 5,5 kg. Plus 0,5 kg voor de trusses geeft een totaalgewicht van 6 kg.

Het is nog niet heel erg gelukt om hem thuis écht goed te testen, dus dat moet maar gebeuren in Grandpré waar we eind oktober heengaan…

Prachtige telescoop
    Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natasja), Sumerian Alkaid 30 cm (Bertha), OOUK 30 cm Dobson (Irma)

Commentaar

Geweldig mooi. Petje af!
      50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Da's een binnenkomer zeg. Welkom op het forum.

Prachtig gedaan, dit is zeker niet de eerste keer dat je met hout werkt zo te zien! Zelfs de sterknoppen zelf gemaakt.
        Het gepiel met een balanselastiek herken ik wel. Altijd een heel gepuzzel om de juiste lengte/bevestiging uit te vogelen....

Ook heel leuk: je hebt "het kruisje" gebruikt!

Hopelijk kom ik je nog eens tegen op een starparty, want ik wil 'm wel eens in het echt bekijken.
        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Prachtig gemaakt! Ook mooie productfoto's.
          Veel kijkplezier ermee.

Commentaar

Zeer fraai en erg netjes gebouwd!
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Mooi gemaakt. Bekend kleurtje ook.... Mijn 25cm uit de reissterrenwacht heeft ook deze rode kleur.
              Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Fraai afgewerkt en mooie maat ook.
                WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Zo. Hallo. Da's mooi binnenkomen! En 8" F4 is ook een fijn, laag kijkertje!
                  Public Outreach @ Sterrenwacht Midden-Nederland | 210mm ~F5 DHZ dobson in de maak | verder: singlespeed MTB, SSCX & ouwe gamer

Commentaar

Sjoh seg die is mooi !! En herkenbaar het scheelt als je het wiel niet opnieuw moet uitvinden.

Heb je dit schoontje reeds als profielwerkstuk kunnen presenteren op school? Wat waren de reacties?
                    -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Fraai hoor! Een echte Roeloscoop! En de meester himself vind het ook goed!
                      12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Dank jullie wel allemaal voor jullie complimenten! Het was een hele onderneming maar wel verschrikkelijk leuk om te doen. En als ik dan zo'n baby-summierian van Roel voorbij zie komen, dan begint het alweer verschrikkelijk te kriebelen!Een volgplatform staat ook nog wel op het wensenlijstje...

Commentaar

Roel Ik zou het ook heel leuk vinden om jou een keer te ontmoeten en je creaties live te bewonderen. Heb jij nog een tip voor de spiegelverwarming? Ik denk gezien de afmetingen dat ik weerstandsdraad moet gebruiken i.p.v. knollen van weerstanden, maar kan geen goede link vinden waar ik een bescheiden stuk kan kopen.

TomC Ik heb hem nog niet laten zien op school, maar ga ik binnenkort doen.

Commentaar

Otto zie hier.
                            https://www.conrad.nl/zoeken?search=...chType=regular

Commentaar

Mooi werk Otto!
                              En veel dank aan Roel voor zijn voorbeelden.
                              Mag ik vragen waar je dat dunne elastiek vandaan hebt?
                              Ik heb ook een soort reistelescoop(30/4.4) en ik zat te rommelen met delen van zo'n spin die je op een fiets gebruikt.

Commentaar

Werken...
                              X