Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

pvc-telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

pvc-telescoop

Vorige week heb ik een refractor gemaakt met pvc en hout. De lens is 80mm maar door de houder feitelijk ca. 78mm. Brandpuntsafstand F=1000mm. Montering is een Celestron Alt-Az.

Door slechte seeing afgelopen week heb ik hem nog niet serieus kunnen testen, maar vergrotingen van 1D verdraagt hij prima.

Niet moeders mooiste maar gisteren kon ik er mooie beelden mee zien van de maan. Foto met smartphone achter oculair (18mm Fujiyama Ortho: 56x).
    Voeg bestanden toe
    Last bewerkt door EdwardB; 09-09-19, 23:28. Reden: Foto met ander oculair gemaakt, niet met de 15mm ES LER
    Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Tof!
    Hoe ben je aan de lenzen gekomen?

Commentaar

Het objectief heb ik op Aliexpress gevonden. Het is een gekit doublet zonder nadere specificaties. Aangezien ik in kleine refractors die je in de EU kan kopen vaak sferische aberratie of coma op de as zag en losse achromatische lenzen bij vrijwel geen enkele EU-telescoopdealer te koop zijn en ik zelf wilde bouwen, heb ik dit geprobeerd. Zelfbouw (voor zover dat voor mij praktisch mogelijk is) maakt bij mij dat ik me meer hecht aan een telescoop.

De lens kostte weliswaar ca. 80euro maar daardoor ging ik er ook van uit dat de kwaliteit wel in orde moest zijn. Dit is niet per se een echt goede redeneerwijze, ik weet het, maar ik heb toch de gok gewaagd en er na de eerste beelden geen spijt van. Overigens is het nog steeds geen absurd hoge prijs voor een achromatische lens.

Commentaar

Mooi werk zeg en een prima foto. Vraagje: is die montering niet wat aan de lichte kant? Het lijkt me dat bij het waarnemen de telescoop flink zal natrillen als je hem ergens op richt. Dat gezegd hebbende denk ik dat je wel heel veel plezier van deze kijker zult beleven. Ik kijk uit naar je waarneemverslagen!

Wouter
        50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dank je. Ja, die montering is inderdaad aan de lichte kant. Van kleine aanrakingen gaat de boel wel trillen. Een lange f/# maakt het snel erger.

Ik overweeg dan ook de TS-Optics GSAZ of de TSAZGP azimutale montering om wat meer trillingvrij te kunnen waarnemen

Commentaar

Origineel geplaatst door Nando Bekijk bericht
            Tof!
            Hoe ben je aan de lenzen gekomen?
            Objectieflenzen kun je kopen bij Surplushed. https://www.surplusshed.com/
            Op de openingspagina staat zelfs een lensvinder.
            Ik zie dat ze momenteel geen grotere objectieven verkopen. Maar regelmatig komen er 60 tot 120 mm objectieven langs.
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Surplusshed heeft inderdaad ook veel aardig spul. Helaas heb ik vaak gezien dat sommige lenzen altijd 'out of stock' zijn.

Commentaar

De prijzen zijn goed maar ze verschepen niet alles naar Europa als het "geheim" spul is en de verzendkosten zijn behoorlijk. Verder een prima winkel waar ik al veel heb gekocht.
                And I realised with horror that I’d seen this awful thing before...

Commentaar

Leuk ding! Past de focuser toevallig zo in de buis of heb je een opvulring o.i.d. gemaakt?
                  "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

De focuser is van TS en pas in een 86mm binnendiameter buis (volgens mij geschikt voor focuserupgrade van 80/400 Skywatcher refractors).

De pvc-buis is 100mm met een wanddikte van 1,8mm. Binnendiameter is dus 96,4mm Toevallig ontdekte ik dat een mof voor 90mm buizen goed in de buis paste. De ca. 2mm wanddikte van de mof maakt de buitendiameter ca. 94mm. De ca. 1mm ruimte, tussen mof en buis, die overbleef was handig om het plakvelours vast te zetten (ik heb er een hekel aan om dat spul vast te plakken) en daarmee de mof ook goed vast te zetten.

Bleef over een ruimte van 2mm tussen focuser en de binnenwand van de mof. Helaas heb ik dit niet zo netjes kunnen maken als ik wilde. En waar de gaten geboord moesten worden was nog even een uitzoekklus. Ik had trouwens al een tijdje niet meer geklust, maar vond het wel leuk om weer eens te doen.

Er zijn ook focusers voor buizen met een binnendiameter van 96mm. Perfecte maat natuurlijk, maar dan had ik 180 euro extra moeten uitgeven terwijl ik de 86mm nog had liggen.

Commentaar

Schilderstape is een prima product om diameters van buizen wat dikker te maken. En verkrijgbaar in verschillende breedtes.
                      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Mocht je toegang hebben tot een 3D printer dan is een zelfcentrerende adapter zo gemaakt..
                        Bram
                        ATM - De weg naar het resultaat is het mooiste

Commentaar

Prima telescoop zo en je hebt er al plakvelours in zitten.
                          Die Alt-AZ mounts zijn een aanrader en veel comfortabeler waarnemen dan een uit de kluiten gewassen fotostatief. De eerste heb ik ook. De arm kun je onder een hoek zetten zodat je ook in het zenit nergens tegenaan komt met je focusser. Trillingen met een 8 cm? In ieder geval een stuk minder dan met de 7.5 kg zware kolos die ik er gisteravond op had staan. En zelfs dat viel wel mee, vond ik.
                          Schiedam
                          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Origineel geplaatst door AshaiRey Bekijk bericht
                            Mocht je toegang hebben tot een 3D printer dan is een zelfcentrerende adapter zo gemaakt..
                            Heb er zelf eentje gemaakt, geprint.
                            Deze adapter is zelfcentrerend zowel in de 2" buis als het oculair in de adapter zelf. Zodoende zit het oculair steeds perfect in lijn mlet de optische as van de telescoop.
                            De 'vleugels', zowel binnen en aan de buitenkant van de adapter, fungeren als veren.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: adapter2inch_1.25.png views: 53 grootte: 149,9 KB id: 1428230

Commentaar

Mooie tips. Helaas kan ik niet 3D-printen, dus ik hou het voorlopig bij idee-prutsen. De 120 graden onderlinge afstand van de drie gaten voor het bevestigen van de focuser, had ik bepaald door de omtrek van de buis te berekenen met pi etc en dan delen door 3. Vervolgens de punten op een papier tekenen en om de buis heen doen om de te boren punten op de buis te zetten. Helaas is er ergens in de uitvoering iets mis gegaan. Volgende keer beter.

Een bestelling voor een GSAZ-montering heb ik vanmorgen bij Teleskop-Service gedaan. Als die al een 7,5kilo kolos kan verdragen...dus binnenkort wordt het trillingvrij waarnemen.

Commentaar

Werken...
                              X