Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

SQM + Meteo

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

SQM + Meteo

Naar aanleiding van een idee op CN ben ik zelf maar eens een SQM in elkaar gaan knutselen, met daarin geintegreerd een temperatuur, vochtigheid en luchtdruk sensor. Het is eigenlijk vrij eenvoudig met kant en klare break-out modules van adafruit.
    Het ding is gebaseerd op een Arduino-Nano, met SHT-31 sensor voor vochtigheid en temperatuur, een BMP-280 voor luchtdruk (en evt ook temperatuur) en een TSL2591 als licht sensor.
    Alle sensoren en ook het schermpje worden gekoppeld via I2C.
    Het prototype werkt inmiddels:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: SQM+Meteo.jpg views: 428 grootte: 216,8 KB id: 1422050
    De boel wordt ingebouwd in een Hammond kastje zodra het lensje gearriveerd is. Voeding en Unihedron compatible interface lopen via de USB.
    Arjan

Gaaf zeg. Heb je linkjes naar schema’s en source code voor de mede-doe-het-zelvert?
    50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Ik moet nog een webpage maken met alles er op. Meeste werk was trouwens de SW, maar dat lijkt nu stabiel.
      Arjan

Commentaar

Dit is inderdaad wel ruig. Die webpagina interesseert me wel. Is het schermpje ook rood te maken en te dimmen?

Commentaar

Ik weet niet wat het OLED spectrum is, maar een rood venstertje zou misschien kunnen. Ik heb geen rode schermpjes gevonden.

Het idee was om met name via Indi de USB uit te lezen. Het scherm is in principe te dimmen of uit te zetten. Daar zou ik een knopje voor bij kunnen voegen.

Arjan

Commentaar

Bij deze de link: http://atm.udjat.nl/stepper/sqm/index.html
            Als het klaar is zet ik er ook de hele reut in een zip voor download.
            Arjan

Commentaar

Origineel geplaatst door AtM Bekijk bericht
              Naar aanleiding van een idee op CN ben ik zelf maar eens een SQM in elkaar gaan knutselen, met daarin geintegreerd een temperatuur, vochtigheid en luchtdruk sensor. Het is eigenlijk vrij eenvoudig met kant en klare break-out modules van adafruit.
              Het ding is gebaseerd op een Arduino-Nano, met SHT-31 sensor voor vochtigheid en temperatuur, een BMP-280 voor luchtdruk (en evt ook temperatuur) en een TSL2591 als licht sensor.
              Alle sensoren en ook het schermpje worden gekoppeld via I2C.
              Het prototype werkt inmiddels:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: SQM+Meteo.jpg views: 139 grootte: 216,8 KB id: 1422050
              De boel wordt ingebouwd in een Hammond kastje zodra het lensje gearriveerd is. Voeding en Unihedron compatible interface lopen via de USB.
              Ben benieuwd naar het eind resultaat!

PS: Nagedacht over een klok ivm power? Time stamp is dan wel prettig voor een evaluatie en het handmatig opnieuw instellen is niet wenselijk. Je kunt eventueel met een accu pack een "run and go" systeem maken. #BATass tof om te volgen!

PS: met een klok (DS1307) is GPS ook interessant!

Last bewerkt door Project Core; 22-07-19, 23:04.

Commentaar

Klok zou echte tijd en sterrentijd weer moeten geven. Zo'n ding zet ik op mijn 'to do'-lijst. Zeer interessant.

Commentaar

Dank vor de suggesties, maar ik sluit hem aan op mn indibox, daar zit al een gps in, en klok en power etc.

De lensjes zijn inmiddels aangekomen, maar fout (60 ° en geribbeld front). Oh well, nog maar eens andere bestellen als ik terugben. Ik zag ook een NL site die ze verkocht, met ik neem aan betere levertijd.

Ik zal de sw afmaken en externe calibratie mogelijkheid inbouwen. De waarde kan in EEPROM.
                  Wie de moed heeft kan daarna de software naar believen uitbreiden voor andere sensors etc..
                  Arjan

Commentaar

Waarom heb je gekozen voor een aparte vochtigheidssensor? de BMP281 kan ook vochtigheid namelijk .
                    Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Commentaar

Die had ik inderdaaf gezien, maar een van de sensors op de BMP281 vond ik niet nauwkeurig genoeg, ik meen de temperatuur. Vandaar de SHT31.
                      Arjan

Commentaar

Top .

Waar heb je die TSL2591 besteld als ik vragen mag? Ben zelf ook bezig met een weerstationetje en wist niet van deze sensor. Gebruik zelf de tsl2561 maar vind die niet nauwkeurig genoeg. Het mooie is dat deze TSL2591 ook mooi op i2c werkt wat gewoon handig is . Poll zelf om de 10 seconden geloof ik en sla alle data op in een database en kan historisch alle data terug bekijken in grafiekjes .

Ik zie op je website dat je programma event driven is. Wat bedoel je daar precies mee? gebruik je een library om dat te bewerkstelligen of standaard c(++)?
                        Last bewerkt door zwik; 24-07-19, 10:55.
                        Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | SX 7 pos filterwiel | Astronomik filters | 220mm flat field | PixInsight | SGP

Commentaar

Gaaf project. TSL2591 paar keer kalibreren met SQM meter.
                          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Event driven wil zeggen dat ik meerdere taken heb die parallel lopen. Elke taak staat het grootste deel van de tijd te wachten op een of andere trigger. Dit kan een timer zijn, of input uit een interface of eenlevel dat overschreden wordt etc. Meestal wordt zo'n trigger gegeven uit een interrupt routine.
                            Het handige is dat die taken onafhankelijk van elkaar zaken af kunnen handelen, en dat ze ook verschillende prioriteit gegeven kan worden. Je kunt dan zaken die belangrijker zijn voorrang geven, ze onderbreken dan de minder belangrijke.

De Arduino omgeving doet dit niet en bestaat uit slecht 1loop. Daarin moet je sequentieel alles pollen, in vaste volgorde. Geeft minder geheugenbeslag, maar ik vind het minder responsief.

Als ik terugben upload ik wel een versie 0.1, kun je het zelf bekijken.
                            Arjan

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                              Gaaf project. TSL2591 paar keer kalibreren met SQM meter.
                              Dank je.
                              Een paar keer calibreren en dan het gemiddelde nemen?
                              Ik denk dat er verschillen gaan komen door een verschillende beeldhoek.
                              Arjan

Commentaar

Werken...
                              X