Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Dringend: stroomvoorziening vaste zuil

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Ja, dat is erg slim: ook een nog betere beveiliging tegen de mol. Je kan er meteen een ethernet kabel bij leggen, of zelfs een lange USB kabel, is dat ook weer geregeld.
    200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

hmmm, ik zie net dat Arie de mantelbuis ook al voorgesteld had... Maar ja, het is en blijft dan ook erg handig... Wel even de uiteindes goed afdichten tegen water en alles wat er mogelijkerwijs in kan kruipen.

Nicolās

Commentaar

Er is niet veel ratbestendig, die vreten zich overal doorheen is mijn ervaring. Ze zijn ook dol op siliconen rubber en eten het zelfs als er 400Vac op staat. Daar kunnen ze gewoon tegen.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door InFINNity Deck Bekijk bericht
          hmmm, ik zie net dat Arie de mantelbuis ook al voorgesteld had...​ Maar ja, het is en blijft dan ook erg handig... ​ Wel even de uiteindes goed afdichten tegen water en alles wat er mogelijkerwijs in kan kruipen.

Nicolās
          Ja, en omdat mijn koepel een eind in de wei staat heb ik er ook maar gelijk een tyleen waterleiding bij in de sleuf gedaan. Paarden hebben dorst.
          Mantelbuis koop je aan de rol. Kost geen drol. (dat rijmt)
          Lijkt op stofzuigerslang en er zit al een dunne staaldraad doorheen. Wel om denken dat als je er een kabel doortrekt je meteen een nieuwe trekdraad meetrekt.

Wat belangrijk is dat je alles goed met aarde verbindt. Een heleboel van die 12V adapters hebben geen aarde. De chassis-draad van je USB connecties kan dus spanning opbouwen en doorgeven en die kan schadelijk zijn voor de rest van je apparatuur. De problemen die ik vorig jaar had met mijn 10Micron werden veroorzaakt door een slechte aardeverbinding. Er vloeide een stroom vanaf het chassis van de PC via de USB kabels naar de mount en van daar via de stalen zuil naar de bodem. Een extra aardpen naast de koepel laten slaan.

Persoonlijk vind ik 1m3 beton een beetje overdreven. Je gaat er toch geen mammoet opzetten? Als je vanaf een statief ook heel goed kunt werken, lijkt me 4 Ton aan gewicht een beetje veel.
          Ik weet niet wat de bodem bij jou doet, maar als je in "het groene hart" woont, zal dat blok zo wegzakken in de prut. En dan? Dat krijg je nooit meer recht,
          Ik zit op het zand (Hondsrug) en heb een blok van 60x60x80 in de grond zitten. Dat gaat nergens heen.
          Ik moet er trouwens niet aan denken dat ik ooit dat blok van 1m3 beton zou moeten verwijderen.​ (eigen tuin of huurwoning?)

Als ik je zuil een beetje beter bekijk zie ik de verbinding van de zuil naar de bodemplaat. Hij staat op een aantal bouten. Advies om die bodemplaat niet zo te gebruiken en draaideinden in te storten of met chem ankers te werken en de zuil rechtstreeks op het beton te zetten. Je gaat een kuub beton storten voor de stabiliteit en dan zou je zo'n trilnaald daar boven op zetten?

Of die plaat vastlassen aan de zuil met stabiliteit vinnen (gusset plates) Die verbinding moet nou net loeistijf zijn.
          En dan staat die zuil niet precies verticaal. Nou en? Je kunt de bovenkant ook nog stellen. (populaire rat-cage)
          Bovendien hoeft de bovenkant je zuil niet eens precies waterpas te zijn. Als je polar alignment maar goed is.

Ik wil geen betweter zijn (ben ik ook niet...), maar het zou jammer zijn als je achteraf zou zeggen: Had ik maar.......
          Dat is mijn eigen ervaring.

maarre . . . . succes ermee
          Arie
          Last bewerkt door ABakx; 10-07-19, 19:08.
          Lacerta 10" f/4 (GPU corr) + SW Esprit 100 + 10MicronGM1000hps + Rayox Saddle + ASI1600MM-C + ASI071CPro + Canon7D Mod + Scopedome2M

Commentaar

Ik moet een klein metertje diep om op draagkrachtige grond te komen. Weet ik nog van mijn huis. Eigendom is van mij, maar ik werk de betonnen fundering volledig weg onder een stenen terras, ziet niemand meer dus Enkel de bouten (zoals degene die je op de plaat ziet) komen er nog uit. Maar de stangen zijn standaard een meter lang dus ik ga ook een metertje diep. Daar gaat dan de zuil op. Ik had in de vorige links ook gelezen dat men de zuil beter volledig tot beneden doet, dat ga ik dan ook doen.

Goed idee van de extra aarding, ik zal een mini aardingslus aan de ijzeren stangen hangen. Just in case.

Nog eens dank voor de tips! Ik ga er volgende week mee aan de slag en materiaal halen!
            Esprit 80ED f/5 Triplet, Esprit 120ED f/7 Triplet, 10” LX200 ACF f/10; 12" f/4 Sumerian; C11 EdgeHD - iOptron CEM60, iOptron IEQ45 pro - ASI 071 MC PRO

Commentaar

Zonder hok er omheen of dak er boven zou ik de 230 V aansluitingen niet gebruiken. Tijdens het observeren ben je voortdurend in contact met de apparatuur met een verhoogd risico voor elektrocutie.

In ieder geval aanvullend AARDEN! D.w.z. een metalen pen een meter of meer in de grond slaan of een blanke draad/strip begraven en deze op de zuil aansluiten.

Deze aanvullende aarding heb je zelfs nodig als je alleen het gebruik maakt van 12 volt voedingen. Deze geschakelde voedingen zijn bijzonder slecht geīsoleerd van de 230 V en/of capacitief licht gekoppeld. Je kan meestal een neon schroevendraaier laten oplichten op de 12 volt aansluitingen van een geschakelde voeding. Zonder aarding krijg je in de praktijk krijgt je meestal een lichte elektrische schok als je met je lippen/gezicht tegen de camera of ander metalen delen van de zuil aanraakt die op de 12 volt aangesloten zijn. Dat heb ik zelf gemerkt toen een aarddraad los lag in een lasdoos.

Wil je de 230 V aansluitingen wel gebruiken, dan zowel de aarding van je elektrische 230VAC aansluiting als de aanvullende aarding op het metaal van de zuil aansluiten.

p.s. 12 volt over lange afstanden kan problematisch zijn door de spanningsval. Je heb snel vrij dikke kabels nodig om spanningsval te voorkomen. Waarschijnlijk 2x 4mm2 of 2x2x 2.5mm2 bij afstanden meer als 10 meter. Ik zou de omvormers lokaal aansluiten op the 230V zuil 3 meter verderop en de 12 volt kabel kort houden en opbergen na gebruik. Omvormers wel boven de grond houden door ze op te hangen aan de zuil of op een klein tafeltje nabij leggen vanwege vocht.

Han
              Last bewerkt door Han.K; 10-07-19, 22:27.

Commentaar

220V is niet een erg veilige manier. Daarom pas ik deze voeding toe - VOLTCRAFT FSP-11312 Labvoeding, vaste spanning 13.8 V/DC 12 A 165 W- .
                Is geen schakelende voeding en daardoor veel beter geīsoleerd en bestaat er geen kans op interferentie met ( schakelende ) gebruikers. Mijn afstand is maar 7 mtr. en ik gebruik luidsprekerkabels ( 4mm˛ ) zodat de het spanningsverlies klein is. Vroeger bestonden er gestabiliseerde voedingen die voorzien waren van een z.g. sensingang.
                Daarvan werd de spanning afgelezen en gebruikt voor de stabilisatie. Bij gewoon gebruik waren de senspluggen verbonden met de uitgangen van het apparaat. Maar werkte je met lange toevoerleidingen werd de spanning op de ingang van de gebruiker ( via hele lichte leiding) terug gevoerd naar de senspluggen en werd op die manier onder alle omstandigheden een stabiele voedingsspanning gerealiseerd. Echter bij een snelle googlesessie kom ik deze optie op voedingsapparaten niet meer tegen en dat is jammer. Mogelijk kan een handige elektronicus een ( niet schakelde) voeding modificeren en van een sensingang voorzien.
                Jammer dat dit niet een optie is voor topicstarter
                Last bewerkt door jbrosens; 11-07-19, 11:40.
                je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Bij de meer professionele voedingen van TDK en Traco wordt nog steeds gebruik gemaakt van sense leidingen. Je kan ze nog steeds bestellen bij Mouser.

Commentaar

Zorg dat je lokaal een mini PC kan plaatsen, als je een camera hebt met USB3 ga je problemen krijgen met verlengkabels.
                    Dus lokaal een mini PC die je op afstand bestuurt via remote desktop middels de ethernet kabel.
                    USB3 verlengkabels,,, ik heb 3 soorten uitgeprobeerd maar dat ging niet goed.
                    Hugo

Commentaar

Werken...
                    X