Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Oproep aan oude rotten optici : wittige/wolkige aanslag op historische oude lens

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Oproep aan oude rotten optici : wittige/wolkige aanslag op historische oude lens

Een kennis is bedrijvig met oude balgcamera's op glasplaat volgens het nat collodium proces (ja dat is oud!). En van zijn (even oude, historische) lenzen vertoont een wittige, wolkige waas aan het oppervlak van het glas. Maandag a.s. bekijk ik het glas zelf eens. Heeft iemand voorlopig reeds enige vermoedens wat er met zulke oude lenzen kan aan de hand zijn, of waarom oud glas wittig wordt? Gezien de ouderdom denk ik niet dat er hoogstaande coating op het glas ligt, if any at all. Met een foto is het moeilijk in beeld te krijgen zegt hij, prof zijnde. Al bij voorbaat bedankt om eens mee te denken!
    12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Mogelijk schimmel? Ik maakte het mee op een bino.
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Lees dit eens, het kan kennelijk meerdere oorzaken hebben. Als dat hetzelfde is wat jij nu beschrijft, tenminste.

Commentaar

Ik heb het ooit gehad met een oude Japanse 12.5mm 0.965" ortho. Ik heb de ortho uit elkaar gehaald en de lenzen met witte aanslag gereinigd met optische reinigingsvloeistof (die had ik nog van house of ourdoor Maarssen), en weer in elkaar gezet.
        Wel super goed opletten wat de volgorde is van de lenzen en dat je ze niet omkeert!
        Wel met coatings opletten dat je ze er niet afpoetst, die oude ortho van mij had die nog niet, dus geen probleem.
        En deze lenzen zijn ook erg oud, dus die zullen ook nog wel geen coating hebben.
        200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

dit is een foto van de lens.
          Lijkt op een soort corrosie van het glas. Weet niet of er iets mee te doen is? Herpolijsten? ik durf er niet echt aan beginnen...

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_4621 (002).jpg views: 0 grootte: 582,6 KB id: 1416148
          Last bewerkt door svdr; 13-05-19, 14:18.
          12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Hoe ziet de aanslag er uit onder hoge vergroting? Wellicht geeft dat een aanwijzing of "stevig boenen" een oplossing zou zijn bij aanslag op het glas, of anders herpolijsten bij corrosie van het glas.

Commentaar

Door de ouderdom van dit stukje optiek zal het geen coating hebben. Dan is een wel rigoureuze aanpak het oppervlak schoon te maken door het te poetsen met een zachte natte doek waarop een weinig polijstmiddel is aangebracht.
              je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Werken...
              X