Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

bouw EQ mount

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

bouw EQ mount

Al een hele tijd ben ik bezig met het maken van een EQ mount.
    Nu kon ik onlangs de hand leggen op een iEQ45 van Ioptron.
    Nu was daar nog al wat mee aan de hand dus ik vond het niet de moeite waard er nog wat van te proberen te maken.
    Nu waren de wormen en wormwielen nog wel in een zeer goede staat, dus het besluit om de iEQ45 als donor te gebruiken was snel gemaakt.
    Nu is het zo dat ik ook nog een besturing van een EQ6 heb liggen.
    Overbrengingsverhouding van deze besturing is 705:1 voor beide assen.
    Nu zien jullie hem al aankomen.
    Het aantal tanden op het wormwiel van de iEQ45 is 256 voor RA en 228 voor dec.
    Je moet dan dus een beetje gaan goochelen om op de juiste ratio van 705:1 te komen.
    Nu kan ik voor de RA 2 tandriemwielen gaan gebruiken met 55 en 20 tanden.
    Ratio wordt dan 256(55/20)= 704:1
    Voor de dec as zou het dan 228(65/21)=705.7:1 worden.
    Nu is dit natuurlijk niet precies hetzelfde maar vraag me af of dit heel erg veel problemen gaat opleveren.
    Maximale afwijking (correct me if I am wrong) Op de RA zou dan over 180 graden iets meer dan 15 minuten zijn.

Nu is mijn vraag aan jullie, zal de besturing helemaal van het padje gaan bij een 2 star alignment, of gaat dit meevallen.?
    Bij fotograferen kan ik me voorstellen dat als er gebruik wordt gemaakt van autoguiding, het er eigenlijk niet toe doet omdat er toch wel gecompenseerd wordt.

Is mijn denkwijze te simpel, of ga ik hier mee wegkomen zonder een nieuwe besturing hier voor te maken.(Geen zin in)

Bij gewoon volgen en fotografie met autoguiding zal er geen enkel probleem zijn. Echter een 2 of 3 ster aligmentering zal geen goed resultaat geven. Normaal word dan de resultaten verwerkt die de kijker ziet in bepaalde posities. Maar nu staat de kijker niet in de positie waarvan uitgegaan wordt en daarom zullen de uitkomsten van de verwerking niet kloppen.
    Maar bij een vaste opstelling ( met goede pooluitlijning en dus nooit een 2 of 3 ster alignemtering) zal je van deze afwijking van de overbrengingen geen last ondervinden.
    je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Misschien is Onstep een optie; https://groups.io/g/onstep/wiki/home . Zie ook https://www.astroforum.nl/forum/inst...1364145-onstep

Commentaar

On step is een mooi systeem en zou ook zeker een oplossing kunnen zijn.
        Ik ben al 2 jaar lid van de Yahoo groep.
        Heb alleen geen zin en tijd om me hier mee bezig te houden.(vooral tijd)

Commentaar

Mijn montering in de achtertuinsterrenwacht staat goed gedriftaligned op de pool. Na unparken sync ik altijd op 1 ster en klaar.

Kijk ook eens naar deze montering besturing: https://www.freego2.de/index.php
          Heel mooi systeem, het is dat ik al een SitechII besturing op mijn ASH montering heb, maar als ik het nog een keer zou moeten doen bouwde ik er de FreeGo2 op.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Een hoop nagedacht dit weekend.
            Ik ga een poging doen de wormwielen en wormen zelf te maken.
            Ik speel al heel lang met dit idee en heb er ook de juiste gereedschappen voor.
            Nu moet ik hier ook zelf het snijgereedschap voor het wiel maken, dus dat gaat nog een kleine uitdaging worden.
            Bijgevoegd zijn wat plaatjes van de montering waar het om gaat(sommigen van jullie kennen deze al) en wat draaivoorbeelden van een worm en een gearhob (die nog niet klaar is)
            Overigens wordt de overbrengingsverhouding 235:1 met een moduul van bijna 0.8.
            Gaat dus een flinke jongen worden.
            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190411_215534.jpg views: 81 grootte: 4,81 MB id: 1413790
            De montering op statief
            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190415_100117.jpg views: 81 grootte: 3,39 MB id: 1413791

Draaivoorbeeld worm
            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190412_112801.jpg views: 80 grootte: 3,21 MB id: 1413792

Draaivoorbeeld van een gearhob die nog niet klaar is.

Commentaar

Als je zelf veel kunt maken moet je ook de benadering die hier behandeld wordt eens goed bekijken. http://www.astrojac.nl/astrojac/node/115
              Resultaat; een 20 cm Kutter die na goto's met een vergroting van 200 keer meestal geen correcties nodig heeft.
              Ook mijn eigen setup zo aangepast dus ook die wordt gestuurd door het synscan systeem van de HEQ6- https://www.astroforum.nl/forum/inst...t-of-zonder-of
              Soms heb ik tot wel 40 kg op mijn montering en dat is geen probleem voor dit HEQ6 besturingssysteem.

Commentaar

Mooi project. Ik heb van professionals gehoord dat moderne professionele monteringen -bewust- weinig tanden hebben, zodat tijdens de belichting de kans groot is dat hij niet over een tand loopt en daarom weinig last van PE heeft.
                Van welk materiaal ga je de wormwielen maken? Meestal wordt messing/brons gebruikt met een stalen worm.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

patrickduis grappig dat je daar over begint.
                  Dat van het aantal tanden minimaliseren om zo goed mogelijk met je PE uit te komen had ik zelf ook al bedacht.
                  Het dingetje blijft dan wel dat je dan nog steeds een stuk overbrengingsverhouding dient te overbruggen.
                  Dat moet ergens vandaan gaan komen.
                  Als je het met een tandriem wil gaan doen zoals ik dan krijg je ofwel grote tandriemwielen of je moet meertraps gaan werken.
                  In beide gevallen is dit volgens mij niet wenselijk.
                  Situatie nu is 705/235 is 3
                  Een tandriemwiel op de worm van 60 op de worm en 20 op de motor zou dan een mooie oplossing zijn.
                  Ook wil ik graag zonder laptop kunnen werken, dus alle andere besturingen vallen dan af.(hoe mooi ook)
                  Materiaal wordt idd lagerbrons voor het wiel en rvs 304 voor de worm. (rvs 304 laat zich erg mooi polijsten)

Commentaar

Ok, misschien moet je eens kijken naar het ontwerp van de montering voor de Black GEM telescoop. Die heeft ook bewust een groot wormwiel (meen ik).
                    Zie: https://www.researchgate.net/publica...s/figures?lo=1

Commentaar

Origineel geplaatst door toolmaker Bekijk bericht
                      Ook wil ik graag zonder laptop kunnen werken, dus alle andere besturingen vallen dan af.(hoe mooi ook)
                      Materiaal wordt idd lagerbrons voor het wiel en rvs 304 voor de worm. (rvs 304 laat zich erg mooi polijsten)
                      Als je kiest voor de upgradekit voor de HEQ6 kun je gewoon met de handpad werken.
                      Het is een compleet goed werkend robuust systeem.

Ook ik ben van menig dat grote wormwielen altijd de voorkeur verdienen want daardoor wordt de periodieke fout kleiner.

Commentaar

jbrosens : die montering onder de 30cm Mak van Tivoli heeft toch ook wormwielen met weinig tanden meen ik?

Commentaar

Die oude montering is nogal ongebruikelijk uitgevoerd. De uuras wordt aangedreven met een tandwiel overbrenging dus niet met een worm-wormwiel combinatie. Het aandrijvende tandwiel wordt weer wel met een wormwiel aangedreven. De uuras overbrenging is 1 op 15 dus de periodieke fout heeft een periode van bijna 2 uur.

Commentaar

Zomaar iets om je lekker mee te maken:
                            Ik heb mee mogen werken aan het performance testen van de ALMA sub-mm telescoop prototypes, en een van de ontwerpen heeft permament magnet direct drive motoren: heel snel, heel sterk, heel nauwkeurig, en heel stil. Echt fantastisch om deze telescoop te zien slewen.
                            Hier het enige dat ik zo snel over de telescoop kon vinden op het internet: http://www.phase.eu/alma-project-chile/

Dit is een echte direct drive motor, niet eens met een overbrenging of zo, de motoren zijn een integraal onderdeel van de telescoop, met 3 en 6 meter diameter!

Commentaar

Werken...
                            X