Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De start van een 150mm Solar Newton

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De start van een 150mm Solar Newton

Eerder vroeg ik advies hoe een spiegel te de-aluminiseren. Idee is om op basis van een 150mm f/8 Skywatcher Newton een telescoop te maken die bij uitstek geschikt moet zijn voor het waarnemen van de zon in CaK (393.4 nm). Vandaag met het knutselen gestart. Eerst de striptease van de spiegel.
    IngrediŽnten:
    1) een 150mm f/8 spiegel
    2) een liter ijzerchloride 40%
    3) een pakje baking soda.

Zo zag de spiegel er aangekleed uit:

20190315_093632_resized by bart moors, on Flickr

Randje tape om de spiegel en een laagje ijzerchloride:

20190315_112922_resized by bart moors, on Flickr

Na 10 minuten zag je het effect. Dit is een opname na ongeveer 45 minuten:

20190315_120530_resized by bart moors, on Flickr

Na ongeveer 2,5 uur is het laagje aluminium verdwenen. IJzerchloride terug in de fles. Achtergebleven ijzerchloride neutraliseren met water waarin baking soda is opgelost, bruist flink. Soppen schoonmaken en laten drogen en hier het naakte resultaat:

20190315_160315_resized by bart moors, on Flickr

Allemaal eenvoudig om uit te voeren. De secundaire spiegel blijft zoals hij is, die strip ik niet. Daarmee functioneert de Newton straks vergelijkbaar met een wedge: ongeveer 4% van het licht bereikt de filters en de camera. Dit weekend centrummarkering aanbrengen, alles weer in elkaar zetten en collimeren. Volgende week lente las ik net, dus wellicht dan al een eerste test.

Vragen? Stel ze vooral. Dank voor het lezen, Bart.
    150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Dit is weer een mooi project Bart, het strippen doet me denken aan deze video.
    Een paar vragen komen er wel op zoals hoe je de lange (!) filtertrein gaat bevestigen. Middels een extra spiegel parallel aan de Newton, of toch haaks op de buis?
    Bij mijn H-alpha mod is het hele filtergedoe achter de kijker ook al ongemakkelijk lang.

Had je niet een 100mm f/9 ED hiervoor in gedachten, of zelfs al uitgeprobeerd?
    Mak 180 Pro - 150 mm Solar H-alpha, Losmandy GM-8.
    (https://www.neophoto.nl)

Commentaar

Ha Theo, klopt als een zwerende vinger! Mijn inspiratie heb ik daar en hier vandaan:
      https://solarchatforum.com/viewtopic...118088#p118088

Ik merk steeds meer dat het knutselen en prutsen enorm leuk is om te doen. En als ik dan ben uitgeprutst het volgende wil gaan maken.... Deze week me ook bij Jan opgegeven om zelf een spiegel te slijpen aan het einde van dit jaar. Heb ik nooit aangedurfd, maar nu wel!
      Lengte trein is wel een dingetje. Ga hierbij niet de TZ3 gebruiken, dan wordt het te lang en te zwaar, al had ik inderdaad ook al een tekening gemaakt met een prisma. Zonder TZ3 blijft het beperkt tot vier filters:
      KG603 / Een halve K-line en de twee narrowband filters uit de PST-CaK's.
      De 100mm werkt prima, maar als de Newton doet wat hij moet doen, gaat die dus al weer de deur uit.
      150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Commentaar

Dat topic heb ik wel eens gezien, ik herinner me nog andere mods met naked mirrors.
        Het DIY deel ervan is een groot deel van de lol, zo heb ik dat ook ervaren met m'n H-alpha mod. Alleen ben ik blijven steken bij witlicht- en H-alpha. CaK heb ik wel ooit gedaan met de bekende Lunt B1200 diagonaal en een Meade 127 triplet maar dat was geen gelukkige combinatie. Te veel aberraties in het blauw, dan kan je het wel vergeten. Al wist ik toen niet waar het aan lag ;-)

Zo te zien ben je dan al gauw klaar voor je eerste opnames, niet?
        Als de resultaten bemoedigend zijn dan kan je altijd nog de TZ3 met prisma er bij proberen, en daarna eventueel opschalen met een zelfgeslepen spiegel. Dat lijkt me de ultieme uitdaging als het concept zich eenmaal heeft bewezen. Met zoveel keuze uit meer opening heeft de 100mm dan niet veel nut meer. Heb je deze ooit proberen te tunen voor de UV/CaK golflengte door met de lens spacing te spelen?

Commentaar

Klopt Theo, alles is klaar. Gecollimeerd (een refractor heeft zo zijn voordelen...), flocking tegenover de focuser en in de focuser tube. Dus kom maar op met die stralende zon! Buis is nu nog zwart, die moet nog beplakt of gespoten worden.
          Durf het niet aan om te prutsen met de lens, maar kwaliteit is eigenlijk gewoon wel prima. Zie hier een voorbeeld:

Eerst deze testen, dan verder nadenken over het prisma. TZ3 moet eigenlijk 86mm voor het focuspunt komen, vraag me af of dat mogelijk is. Bij een zelf te bouwen kijker wat eenvoudiger, al zal de secundaire dan ook iets groter dan strikt noodzakelijk moeten zijn. Een soort folded Newton bouwen. (-;
          Tegen dat zelf bouwen zie ik overigens stukken meer op dan tegen het zelf slijpen.

Commentaar

Ja, dat collimeren... Is dat een kwestie van 's nachts collimeren en dan maar vertrouwen dat het stabiel blijft?

Hoe goed de 100mm was kan ik er niet echt aan aflezen. Zoals je laatst al eens zei, de korte golflengte van ~395 nm biedt veel extra scherpte mits het objectief ervoor geschikt is. Speciaal daarvoor zou ik ooit nog eens graag een optisch testopstelling willen maken om een lenscel te kunnen optimaliseren maar daarvoor ontbreekt het voorlopig nog aan energie & motivatie..

Om eerlijk te zijn ben ik niet jaloers op je als ik denk aan het afstellen van een grote Newton met extra spiegel die de uittredende bundel langs de kijkeras terug voert naar een TZ3 met filtertrein.

Ik ben ook erg benieuwd hoe de seeingfactor gaat wegen. Met mijn SCT's en ook de Mak180 heb ik regelmatig meer scherpte in granulatie proberen te vinden door in groen en/of blauw te imagen, maar dat wilde tot nog toe nooit goed lukken. Uiteraard vermeld ik dat slechts ter motivatie ende uitdaging voor de jonge pionier. ;-)

Commentaar

Oja, voor dergelijke golflengten schieten gangbare accessoires vaak te kort. Het deed me denken aan de speciale UV Barlow die Arnaud van Kranenburg ooit heeft laten ontwerpen/maken voor zijn spectaculaire opnames van Venus. Op de site van ASH vind je deze nog steeds terug.

Commentaar

Mooi project inderdaad! maar het strippen (zelfs die video): met kopersulfaat en zoutzuur duurt dit ongeveer 5 tot 10 minuten maximaal. kostprijs per spiegel schat ik op 10 cent....
                Maar dit project volg ik met veel belangstelling!
                Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Origineel geplaatst door jeanpierre Bekijk bericht
                  Mooi project inderdaad! maar het strippen (zelfs die video): met kopersulfaat en zoutzuur duurt dit ongeveer 5 tot 10 minuten maximaal. kostprijs per spiegel schat ik op 10 cent....
                  Maar dit project volg ik met veel belangstelling!
                  Dank je Jeanpierre! De prijs is niet het grootste verschil. Ik heb voor 40 cent aan ijzerchloride gebruikt. Maar green river werkt dus heel, heel veel sneller!

Commentaar

Origineel geplaatst door Neo Bekijk bericht
                    Ja, dat collimeren... Is dat een kwestie van 's nachts collimeren en dan maar vertrouwen dat het stabiel blijft?

Hoe goed de 100mm was kan ik er niet echt aan aflezen. Zoals je laatst al eens zei, de korte golflengte van ~395 nm biedt veel extra scherpte mits het objectief ervoor geschikt is. Speciaal daarvoor zou ik ooit nog eens graag een optisch testopstelling willen maken om een lenscel te kunnen optimaliseren maar daarvoor ontbreekt het voorlopig nog aan energie & motivatie..

Om eerlijk te zijn ben ik niet jaloers op je als ik denk aan het afstellen van een grote Newton met extra spiegel die de uittredende bundel langs de kijkeras terug voert naar een TZ3 met filtertrein.

Ik ben ook erg benieuwd hoe de seeingfactor gaat wegen. Met mijn SCT's en ook de Mak180 heb ik regelmatig meer scherpte in granulatie proberen te vinden door in groen en/of blauw te imagen, maar dat wilde tot nog toe nooit goed lukken. Uiteraard vermeld ik dat slechts ter motivatie ende uitdaging voor de jonge pionier. ;-)
                    Hahaha Theo, precies de aanmoediging die ik nodig had. (-;
                    Collimeren gewoon overdag met een cheshire en een laser. Is even wat gedoe, maar allemaal goed te doen.

Hele tijd geleden een tweedehands solar scintillation monitor (1e generatie van Airylab) op de kop getikt. Maand of twee geleden eindelijk door hoe het werkte in combinatie met Firecapture. En daarmee is mijn huiver voor een al te grote diameter als het gaat om het waarnemen van de zon en de seeing wel een beetje verdwenen. Instellen, goed volgen en als de seeing even prima is, dan gaat het opnemen van start. Zijn soms maar series van 100 of 200 opnames, maar met goede seeing heb je ook eigenlijk niet meer nodig.
                    Theoretisch gezien zou een Mak het beter moeten doen dan een SCT in blauw, maar ook bij deze Newton is het afwachten.
                    Die UV Barlow is fraai inderdaad, ik kende het stuk er over op de site van ASH.

Commentaar

Werken...
                    X