Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat zouden jullie hier mee doen?

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Wat zouden jullie hier mee doen?

Bij het opruimen in mijn werkplaats kwam een oud spiegelproject voor de dag. Een 30 cm schijf van 35mm dik met daarin een f/3 sfeer. Uitgepolijst en ruwweg sferisch volgens mijn zowat 12 jaar geleden handgeschreven bijsluiter. Ik meende er toen een cassegrain met tertiaire vangspiegel mee te maken. Is nooit gebeurd, natuurlijk...

Het zaakje paraboliseren is één ding. Een f/3 Newton kan maar boeit maar matig omdat ik momenteel een 30 cm f/3.8 met dunne meniscus spiegel aan het bouwen ben (komende week foto's daarvan in een andere thread)
    12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Verkopen? Het zal niet de hoofdprijs opleveren, maar er is vast wel iemand geinteresseerd.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Of alsnog de (Nasmyth-)Cassegrain maken? Voor de objecten waarvoor hoge vergrotingen wenselijk zijn.
      Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Verkopen ligt niet echt in mijn aard. Een Nasmyth configuratie blijft aantrekkelijk. Waar ik toen -en nu nog steeds- schrik van kreeg, is het maken van de bolle hyperbole secundaire.

Een Gregorian heeft me altijd wel iets leuk geleken. Ik bekijk morgens eens of daar iets mee te doen is met een f/3. Zomaar uit het blote hoofd vrees ik voor een erg grote secondary.
        12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Een Nasmyth-Dall-Kirkham-Cassegrain met elliptische hoofdspiegel en sferische vangspiegel biedt dan misschien ook enige perspectieven.

Misschien kan de secundaire spiegel in een Gregorian-ontwerp relatief klein blijven nu met het Nasmyth-element de lichtweg vanaf de secundaire spiegel niet helemaal achter de primaire spiegel hoeft te komen maar eerder al via de tertiaire spiegel buiten de buis wordt gebracht.

Over een Nasmyth heb ik zelf wel regelmatig gefantaseerd door het aantrekkelijke ontwerp, maar het lijkt mij een crime om deze te collimeren. Overigens wordt het beeld door de derde spiegel weer gespiegeld weergegeven.
          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

http://atm.udjat.nl/telescopes/cdk/index.html
            Arjan

Commentaar

ja die had ik al gevonden! Toch bedankt! Mag ik je één dezer een pm sturen voor meer info?

Commentaar

Zeker, je mag altijd een pm sturen
                Om die reden staat mijn emailadres op mn website...
                Arjan

Commentaar

Werken...
                X