Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

49cm flex-spiegel, bijproductje.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

49cm flex-spiegel, bijproductje.

Toch wellicht net belangrijk genoeg om een piepklein draadje op te starten..
    Deze 49cm flex-spiegel is een soort bijproduct van het 61cm flexspiegel-project. Veel nieuwe ideetjes zijn eerst op deze 49cm uitgeprobeerd, om daarna (wel of niet) op de 61cm los te laten. Toch een beetje jammer om dit schijfje dan in de glasbak te gooien, toch??

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20181201_084541.jpg views: 1 grootte: 231,6 KB id: 1402110

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20181128_095958.jpg views: 1 grootte: 207,1 KB id: 1402111

Ook dit kleinood is al uitgepolijst en getest: Bij ongeveer -350 mBar is hij (of zij, ... of het...) 100% parabolisch, makkelijk haalbaar dus. Bij de tests is de onderdruk in de buurt van de -700 mBar geweest, prima eerste testresultaten dus!
    Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Misschien is dit wel een gekke post op een ATM forum, maar misschien dat er nog mensen verlegen zitten om een grote spiegel voor een snelle Dob of zo.
    What where the skies like when you were young?

Commentaar

Nou, die mensen hebben pech! Want ik ga er toch echt zelf een kijkertje mee maken!

oh ja, vergat ik nog inderdaad: deze is ongeveer F/2,4 omdat hier eenzelfde kromming in huist als in de 61cm.
      Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

F/2,4 , slik
        Een "kijkertje" met 49cm opening.
        Laat ik nou net zo'n lichtgewicht zoeken voor op mijn fotostatief.
        Wel een oogstrelend stukje glas......
        Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Een bijproduct ... lieve hemel. Prachtstuk!!

Commentaar

Hé dat past net in het kijkgat van onze voordeur! Zou je ...
            -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

f/2.4 x 49 = 117 cm is waarschijnlijk net een mooie zithoogte voor een reisdob.
              What where the skies like when you were young?

Commentaar

Mooi scheerspiegeltje!
                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - Modded EOS 700D met een WO ZS 71 ED op een SW HEQ5-Pro, QHY9 met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Dit wordt gewoon een RC hoor, of, als ik de kans krijg een mooie schmidtplaat te maken, een SCT, met eenzelfde configuratie als de 40cm-flex

En natuurlijk dank voor jullie reacties !

Commentaar

Gewoon even een wild idee opgooien maar zou de onderdruk niet snel genoeg gevarieerd kunnen worden om atmosferische invloeden mee op te vangen.
                    Heb geen idee hoe dit te doen maar dat remt me niet om de vraag te stellen. :-)
                    Bram
                    ATM - De weg naar het resultaat is het mooiste

Commentaar

Even een poging van mijn kant om hierover mee te denken. De onderdruk regelen kan handig zijn om bij het afkoelen van de spiegel mee te gaan, en FirstLight heeft volgens mij ook ergens gezegd dat dit nuttig kan zijn voor het opheffen van de sferische aberratie die je bij een korte f/# krijgt met eenvoudige/niet-gebarlowde oculairs.

Wat de seeing betreft wordt de luchtonrust veroorzaakt door de 'eddies'/cellen van lucht. Hoe kleiner de cellen, des te slechter het oplossend vermogen. Stel je hebt een atmosfeer waarin de eddies 10cm in doorsnee zijn, dan haalt een 10cm telescoop altijd zijn theoretisch oplossend vermogen. De luchtonrust bestaat in een 10cm kijker eruit dat bewegende eddies ervoor zorgen dat het beeld beweegt maar op zichzelf stabiel is. Een 49cm telescoop heeft een 24× zo groot oppervlak. Je zou kunnen zeggen dat 24 eddies het beeld bepalen alsof het een uit 24 10cm-spiegels samengestelde telescoop bestaat. Niet alleen het beeld beweegt dan, maar valt dan ook uitelkaar door de verschillende richtingen waarin de losstaande beelden vallen. Je krijgt dan de 'speckles'. Om dit op te heffen zou je die 24 spiegels onafhankelijk van elkaar in verschillende richtingen onregelmatig moeten kunnen bewegen.

Het toepassen van de onderdruk zal dan niet afdoende zijn, omdat de spiegel als één geheel regelmatig vervormt. Als ik de theorie achter seeing goed heb begrepen, moet het ongeveer zo in elkaar zitten.
                      Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Edward heeft gelijk, behalve met het eerste deel over de niet gebarlowde oculairs.. Dat was ik niet, omdat ik deze spiegels alleen in langer (effectief) brandpuntige, cassegrain-achtige systemen gebruik.

Dit flex-systeem is niet geschikt om atmosferische onhebbelijkheden te compenseren.

Het voornaamste doel van de flex-spiegel, is om diverse optische systemen mogelijk te maken. Alleen al bij het Richey-Cretien-systeem heb je in principe al een verschillende 'paraboliciteit' nodig: bij F/8 moet de hoofdspiegel ongeveer 104,0% parabolisch zijn (dat heet dus hyperbolisch), en bij F/20 moet de hoofdspiegel 100,3 % parabolisch zijn (hetgeen ook nog steeds 'hyperbolisch' heet) Dus nu kan ik met het simpel verwisselen van de vangspiegel, van een F/6 RC, naar een perfect F/20 systeem overstappen, door de hoofdspiegel daarbij van 104% naar 100,3% parabolisch te brengen, simpel door de onderdruk iets minder diep te maken ( ong 14 mBar minder diep)
                        Ik noem het voor het gemak 'paraboliciteit' omdat velen niet weten wat 'conische constante' betekent. Die wordt gebruikt in de optische rekenprogramma's
                        Voor de mensen die het willen weten: 104,0% parabolisch is gelijk aan een cc van -1,040 en 100,3% dus cc -1,003
                        Dus zit er niet echt een moeilijke omrekening achter.

Deze flex-spiegel kan traploos van cc = 0 tot ongeveer cc= -1,5 geflext worden, maar ik zal doorgaans niet meer dan die -1,04 nodig hebben.

De flex-spiegel is inderdaad ook zeer goed gebleken in het 'wegflexen' van sferische aberraties, komende uit sommige hulp-optiek, maar denk ook aan de sferische aberratie van het oog bij de wat grotere uittree-pupillen.

Commentaar

Werken...
                        X