Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Mijn eerste Atm, een Newton.

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door toolmaker Bekijk bericht
    @ AtM, is 4mm niet een beetje mager?
    Ik denk dat je voor de focusser en spiegel ophanging dan in ieder geval wel een versteviging nodig hebt.
    Leuke site trouwens http://atm.udjat.nl/telescopes/
    Dank je.
    Nee, de stijfheid komt uit de doosconstructie, sterk en licht! Inderdaad moet je op strategische plekken verstevigen, zoals rond focusser en spider ophanging.
    Mijn schoonmoeder heeft deze overigens wel eens als krukje gebruikt...
    Arjan

Commentaar

Origineel geplaatst door EdwardB Bekijk bericht
      In een ver verleden heb ik ooit een 25cm telescoop gebouwd met 9mm dik triplex. Zeer stevig en erg fijn qua temperatuurrstabiliteit maar een crime om hem naar buiten te sjouwen. Ombouw naar een open aluminium frame resulteerde in een lichtere maar tegelijk ook zeer luchtonrustgevoelige kijker. Uiteindelijk vond ik een compromis in een frame van 3x3cm houten balkjes met daarop 3mm triplex er op. Nog steeds behoorlijk licht en tegelijk ook nog de stabiliteit met het oog op de buiswervelingen.
      Vierkant is m.i. het beste. Sommigen maken met veel moeite een octagonale houten buis uit esthetische overwegingen, maar van vierkante buizen wordt gezegd dat warmere lucht afkomstig van de hoofdspiegel in de hoeken gaat zitten en dat is wel een groot voordeel.

Overigens een tapijtje van plakvelours erin, baffles zijn niet nodig, en je hebt een superdonkere kijker met veel minder luchtonrust dan de standaard aluminiumbuizen die op Newtons zitten en in diameter nauwelijks groter zijn dan de hoofdspiegel.

Misschien moet ik dat ook maar weer eens maken. Simpel houten lichtkanon, niet al te dure spiegel erin en kijken maar.
      Edward,
      Hoe heb je dat met die balkjes ooit gedaan?
      Heb je 'm nog, misschien wat foto's eventueel?

De TOWA buis ging niet door, want de verkoper trok zich ineens terug.. Balen, maar eentje bouwen van hout wordt misschien een nog leuker project!

Commentaar

De telescoop heb ik een paar jaar geleden gedemonteerd en de spiegel is een tijdje geleden van eigenaar gewisseld. Foto's heb ik er niet van helaas.

Op zich is het eenvoudig. Vier balkjes van ca. 25◊25mm en een lengte van wat meer dan de brandpuntsafstand had ik op een 9mm triplexplaat (waarop ook de hoofdspiegelhouder werd geplaatst) geschroefd en vervolgens op de balkjes 3mm triplexplaten als wanden. Dit bleef wel stabiel.
        Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Dat is een slimme benadering. De constructie wordt dan stijf omdat de werkingen van het hout elkaar in balans houden. Ga ik zeker proberen !

Commentaar

fvmuijen : alle bouwtekeningen staan hier: http://www.kijkerbouw.be/node/7
            Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Origineel geplaatst door jeanpierre Bekijk bericht
              fvmuijen : alle bouwtekeningen staan hier: http://www.kijkerbouw.be/node/7
              Dankjewel Jeanpierre!

Commentaar

Origineel geplaatst door toolmaker Bekijk bericht
                @ AtM, is 4mm niet een beetje mager?
                Ik denk dat je voor de focusser en spiegel ophanging dan in ieder geval wel een versteviging nodig hebt.
                Met 4 mm is het mogelijk zeer degelijke newtons te bouwen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 4mm-1.jpg views: 178 grootte: 91,1 KB id: 1402721

je bent nooit te oud om te leren.

Commentaar

Origineel geplaatst door jbrosens Bekijk bericht
                  Met 4 mm is het mogelijk zeer degelijke newtons te bouwen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 4mm-1.jpg views: 178 grootte: 91,1 KB id: 1402721

Ik ben inmiddels geslaagd voor een buis voor m'n 11-je. Oude op de kop getikt...
                  ​​​​​​Maar ik ben wel benieuwd naar bouwtekeningen van die foto's die je postte..
                  Groet, Frans

Commentaar

Als je een achthoekige buis maakt met ribben (baffles) heb je al genoeg aan 2mm vliegtuig triplex. Maar voor een 11cm F900 zou ik gewoon een 16cm rioolpijp kopen.
                    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

De thermische lineaire uitzettingscoŽfficiŽnt van PVC is tot 4x zo hoog dan die van aluminium of hardpapier (Pertinax). Echt stijf is het ook niet, tenzij je het zwaar maakt. Voor een goedkope, zelfbouw telescoop, als een elfje, zou hout daarom toch meer mijn voorkeur hebben. Zoals Hans Dekker al aangaf, wel goed rondom in de epoxy (of desnoods een aantal lagen PU bootslak) zetten, anders neemt hout weer te snel vocht op tijdens waarnemen en zet het daardoor weer veel uit. De thermische uitzetting van gelaagd plaathout is daarentegen laag.

PVC is makkelijk verkrijgbaar, goedkoop, ťťnvoudig te bewerken en goed te lijmen, maar door de sterke krimp tijdens afkoelen voor een tube niet echt een ideaal materiaal. Ik zou er persoonlijk hooguit een dauwkap van maken. Een elfje met een brandpuntsafstand van 900 mm heeft toch een lengte waarbij je, met een PVC pijp als tube, gedurende een afkoelende nacht regelmatig blijft scherpstelen. Of PVC zo collimatievast is en niet langzaam gaat vervormen (kruip) tijdens opslag, betwijfel ik ook, maar op dit laatste punt presteert hout ook niet zo heel goed. Aluminium en hardpapier doen het hier weer beter. Glasvezel gewapende polyester doet het nog weer iets beter, ook op gebied van thermische uitzetting. Koolstofvezel-epoxy is het beste materiaal voor een tube constructie, maar ook het duurst en het meest bewerkelijk.

Carbonfiber-epoxy is stijf en sterk, door hiermee dunwandig te construeren vallen de constructies erg licht uit. Glasvezel-polyester, aluminium en hout zijn materialen waarmee redelijk gewicht kan worden gereduceerd, echter in uiteindelijke massa maken deze constructies onderling elkaar vaak niet zo veel. Hardpapier constructies vallen vaak weer wat zwaarder uit. Hardpapier en aluminium hebben thermisch echter praktisch gelijke lineaire uitzettingscoŽfficiŽnten. Deze twee materialen zijn hierdoor weer erg goed te combineren door middel van lijmen. PVC is echter niet stijf en valt door de benodigde dikte dan erg zwaar uit als tube constructie materiaal.

Hout, hardpapier en ook PVC hebben lage warmtegeleiding en daardoor weer het voordeel dat ze de binnenzijde van de tube iets beter isoleren van het sterk afkoelende buitenoppervlak (afkoelen door radiatie naar een heldere, nachtelijk hemel). Bij gladde, dunne materialen, als aluminium, glasvezel-polyester of CF-epoxy is hier echter ook wel wat aan te doen (met plakvilt vlokken of dun isoleren van de binnenzijde helpt al veel, of de buitenzijde voorzien van een low-E folie).

Dit weekend nog een mooie BlackGEM presentatie gezien, waar uiteraard carbonfiber gekozen was voor de constructie. Voor ons amateurs is dan hardpapier of aluminium een goede tweede keus, waarnaast hout ook goede resultaten kan geven (mits dus erg goed behandeld tegen vocht).

Robert.
                      Last bewerkt door rweust; 11-03-19, 22:39.
                      10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Ik denk dat ik eens met m'n schoonzoon ga praten. Die werkt in een metaalfabriek en heeft regelmatig aluminium afval. ​​​​​​
                        Dan ga ik daarvan eens een mooie construction maken. Ik zit alleen nog met de vraag: hoe bepaal je waar het gat voor je focuser moet komen?

Commentaar

Daar kan dit programma zeer behulpzaam in zijn.
                          https://stellafane.org/tm/newt-web/newt-web.html

Commentaar

Ik gebruik daarvoor al jaren het superhandige Excel-sheetje van Jan Van Gastel, vanaf deze pagina te dowloaden: http://members.ziggo.nl/jhm.vangaste...tm#vangspiegel

(klik op de 2e "hier" in paragraaf 18)
                            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door fvmuijen Bekijk bericht
                              .Maar ik ben wel benieuwd naar bouwtekeningen van die foto's die je postte..
                              Groet, Frans
                              Ik heb geen kant en klare set tekeningen van de verschillende newtons die ik in de loop van de tijd heb gebouwd. Omdat ik een ongebruikelijke manier van scherpstellen gebruik zou zo'n set ook beperkt bruikbaar zijn.
                              Wel kan ik hier de kengetallen geven die toegepast bij het eerder genoemde Newt for the Web programma de eigenschappen goed weergeven.
                              ---------
                              D 200mm F4 met 75 mm vangspiegel
                              * 200. mm f 4.- V75

197. primary mirror diameter
                              4,03. f ratio
                              250. tube inside diameter
                              4. tube thickness
                              0. extra focus height
                              0. camera focus height
                              75. diagonal minor axis
                              56. focuser height
                              48. focuser diameter
                              315. focuser to front of tube
                              75. mirror to back of tube

996. tube length

D 150mm F5 met 44 mm vangspiegel
                              * 150. mm f 5.- V44

150. primary mirror diameter
                              5. f ratio
                              180. tube inside diameter
                              0. tube thickness
                              0. extra focus height
                              0. camera focus height
                              44. diagonal minor axis
                              80. focuser height
                              42. focuser diameter
                              120. focuser to front of tube
                              40. mirror to back of tube
                              740. tube length

-----------------------------------------------------
                              D 114mm F4 met 50 mm vangspiegel
                              * 114. mm f 4.- V50

114. primary mirror diameter
                              4. f ratio
                              144. tube inside diameter
                              8. tube thickness
                              0. extra focus height
                              0. camera focus height
                              50. diagonal minor axis
                              56. focuser height
                              42. focuser diameter
                              270. focuser to front of tube
                              50. mirror to back of tube
                              640. tube length
                              -----------------------------------------------------------------------
                              D 248mm F4,8 met 64 mm vangspiegel
                              * 248. mm f 4,8.- V64

248. primary mirror diameter
                              4,8. f ratio
                              280. tube inside diameter
                              0. tube thickness
                              50. extra focus height
                              5. camera focus height
                              64. diagonal minor axis
                              50. focuser height
                              42. focuser diameter
                              200. focuser to front of tube
                              60. mirror to back of tube
                              1230. tube length
                              ----------------

Van de eerste genoemde kun je op mijn site - http://www.astrojac.nl/astrojac/node/119 een verslag lezen.
                              Daar is trouwens meer te zien over mijn activiteiten op dit terrein..

Commentaar

Heren, dank allemaal weer. Ik heb weer wat studie-/huiswerk !

Groet,
                                Frans

Commentaar

Werken...
                                X