Announcement

Collapse
No announcement yet.

Steeltrack Newton focusseer voor Newton

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Steeltrack Newton focusseer voor Newton

Heeft iemand ervaring met de Baader Steeltrack focusseer inrichting voor een Newton?
    Het is voor mijn 30cm F3 ik heb de motor focusseer inricht al voor deze focusseer inrichting.
    Dat steel spreekt mij wel aan

Ik heb er twee, Hans.

Één had ik problemen mee, heb ik een keer moeten bijstellen (tweedehands gekocht) en dom genoeg de (erg los draaiende) lagers van de verstelas vastgezet met een drupje Loctite rond de buitenring. Dit was zelfs met "losbare" Loctite daarna niet meer normaal los te krijgen. Toen er nog een beetje correctie nodig was, heb ik meer geweld gebruikt en bleken de kogels in de 1:10 overbrenging ingedrukt.

Baader was toen net overgegaan naar de nieuwe Diamond Steektrack, maar had binnen een half jaar al geen onderdelen meer voor het vorige type. Dit viel mijj toen wel een beetje tegen. Lagertjes waren er nog in de reguliere handel. Gelukkig kon ik er daarna nog één gunstig tweedehands kopen die een goede 1:10 verstelling had. Op een vrij dagje achter de draaibank en freesbank heb ik de oude Steeltrack met fijnverstelling ook weer in orde gekregen, vandaar dat ik er nu twee heb.

​​​​​​Mits goed afgesteld, lopen ze erg licht en kunnen veel gewicht aan. De fijnverstelling is een genot met de grote, zware knoppen. Ik gaf een knop wel eens een zwiep, waarna de focuser lang blijft nadraaien en een flink stuk verstelt. Alles is netjes gelagerd, de in de drawtube ingelegde stalen strips werken goed en slijten niet. Ik heb echter wel eens zo'n strip moeten vlakken en beter moeten vastzetten (normaal liggen ze los, maar deze kiepte wel een beetje).

Deze focusers werken fijn en nauwkeurig, ik heb nu ruim een jaar een hele goede op mijn Newton. Met een tandriempje maak je er ook zo een motortje op. Ik heb dit ooit makkelijk demonteerbaar gemaakt. Het vastschroeven van de motor volgens Baader zelf vond ik te definitief. De eenvoudige DC motor van Baader kan ook niet zo hard draaien, 30 mm verstellen duurt dan erg lang.

https://www.astroforum.nl/forum/inst...t-motorfocuser

Heel licht zijn ze echter niet. Mijn oude GSO focuser was echter ook zwaar, deze is naar Geert gegaan.

Robert.
    Last edited by rweust; 11-10-18, 20:17.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Comment

Working...
    X