Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Een newton bouwen: karton versus hout

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

versie in post 1 betreft fijne triplex met een streepje lijm en in totaal 12 kleine spijkertjes. Binnenkant van de tubus wordt zwart gemaakt met schoolbordenverf :-)
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Commentaar

Origineel geplaatst door dekkerjj Bekijk bericht
      En nog even voor alle duidelijkheid, als je hout goed impregneert met epoxy eventueel met een glasvlies afwerkt is het niet meer gevoelig voor vocht.
      Ten tweede is als hout (multiplex) op deze wijze behandelt is is het veel minder gevoelig voor temperatuur verschillen.
      Welke epoxy (en glasvlies) gebruik je voor je telescopen? Zijn er nog belangrijke verschillen tussen de diverse epoxy-soorten/-merken?
      Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Origineel geplaatst door EdwardB Bekijk bericht

Welke epoxy (en glasvlies) gebruik je voor je telescopen? Zijn er nog belangrijke verschillen tussen de diverse epoxy-soorten/-merken?
        Ik gebruik de epoxy Mr. Boot en dat geld ook voor de glas weefsels.
        https://www.mrboat.nl/glasweefsels/
        Voor de secondelijm en impregneer lijm met aktivator Ruplo Ten Boer.
        https://www.ruplo.nl/
        De seconden lijm kan je daar kopen in verschillende dikte maar ook als impregneer medium langzaam hardend voor het opbrengen met de kwast en daarna met de spuitbus aktiveren.
        Wel moet je de geurloze gebruiken anders ga je plat voor grote oppervlakten. Ik draag dan wel een masker.
        Voor het werken met Epoxy draag je handschoenen.

Commentaar

Bedankt. Handig om te weten voor als ik ook een keer aan de slag ga.
          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Ik heb hier gekocht, ook prima spul voor impregneren, heb je bijna een uur de tijd om het te verwerken.

https://polyestershoppen.nl/epoxy/un...angzaam-5.html

Als je voor carbon fibre gaat en het moet mooi blijven, altijd het laatste laagje transparant met een clear epoxy doen die UV bestand is.

Robert.
            Laatst bewerkt doorHref= "https://www.astroforum.nl/member/17185-rweust" > rweust; 02-10-18, 21:11.
            10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

en dit is zonder epoxy-carbonfibre of activator Ruplo, maar doodeenvoudig; wat buiskes, plankskes en boutjes en moertjes zie :-)
              en het werkt nog ook! svhilderen of vernissen moet nog wel gebeuren.

Commentaar

en terwijl we toch bezig zijn op woensdag : nog twee keer hout. 15cm f8

Commentaar

Een suggestie uit de oude doos. Mijn vader gebruikte lang geleden (jaren 50, 60) altijd karton buizen voor zijn brillenglas teleskoopjes. Om dit karton stijf en waterdicht te maken werd het behandeld met waterglas, een oplossing van natriumsilicaat. Voor wie dit niet kent: een goedkoop spul dat nog steeds verkocht wordt als toevoeging aan betonmortel om een waterdicht beton te maken. Ook waterverdunbare lijm wordt watervast. Voordeel van waterglas: het is niet giftig, niet onbelangrijk gezien dit een 'kinderdraadje' is. De tot dusver besproken producten staan bol van de hormoonverstorende ingrediŽnten (fenolen, isocyanaten), geen kinderspeelgoed dus.

Commentaar

Origineel geplaatst door jeanpierre Bekijk bericht
                    en de spiegelcel is klaar. We hebben scherp beeld. Nu nog een aanvaardbare vangspiegelhouder maken. Nu is dit een geplooid stukje metaal. kan je prima in collimatie 'wringen', maar het mag iets beter.
                    Bij de volgende versie zal de buis ook enkele cm langer zijn. cel hoort binnenin eigenlijk.

Click image for larger version Name:	IMG-7307.JPG Views:	1 Size:	1.44 MB ID:	1394748Click image for larger version Name:	IMG-7308.JPG Views:	1 Size:	1.42 MB ID:	1394749Click image for larger version Name:	IMG-7309.JPG Views:	1 Size:	1.42 MB ID:	1394750Click image for larger version Name:	IMG-7310.JPG Views:	1 Size:	1.22 MB ID:	1394751
                    Jeanpierre, dit is precies wat ik zocht voor mijn poging tot een eerste ATM!
                    Ik heb een leuke spiegelset (114/900)op de kop weten te tikken, kompleet met vangspiegel en al, zocht alleen nog een voorbeeld voor een behuizing. Bij deze:dank!
                    Nu nog op zoek naar een focuser en dan kunnen we gaan bouwen!
                    Nog tips voor het uitrekenen van waar de focuser moet komen?
                    Groet, Frans

Commentaar

Werken...
                    X