Announcement

Collapse
No announcement yet.

20cm kofferdob aflevering 1: Crayford Helical focuser

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

20cm kofferdob aflevering 1: Crayford Helical focuser

Een paar weken geleden ging de kogel door de kerk: ik wil een reistelescoop gaan bouwen. Het moet een 20cm f/5 kofferdobson gaan worden. Via Astroshop Warehouse Deals (TIP! https://www.astroshop.de/blog/?tag=warehouse-deals) goedkoop een Omegon 20cm f/5 tubus met optiek op de kop getikt, waarvan ik met name de optiek wil gaan gebruiken voor het kofferdob project.

Het project wordt waarschijnlijk een lange termijn dingetje; door de dagelijkse drukte en gezinsleven zal ik er niet elke dag aan kunnen werken.

Tot zover even wat achtergrond. Ondertussen ben ik gestart met het ontwerp. Ik ga het geheel zoveel mogelijk modelleren in Fusion360, een 3d CAD pakket. Ik heb geen ervaring met 3d tekenen (maar wel met ontwerp in de electronica hoek) en het lijkt mij erg interessant om hier ervaring mee op te doen. Daarbij wil ik een aantal onderdelen (laten) 3d printen, van die onderdelen zullen zowieso een 3d model gemaakt moeten worden.

Ik ben begonnen met het ontwerp van het scherpstel mechanisme. Dit wordt een helical crayford. Dit lijkt mij relatief simpel om te bouwen, er hoeft bijvoorbeeld geen draad gesneden te worden. Het moet er zo uit gaan zien:
    Click image for larger version  Name:	cray_helical_4.JPG Views:	2 Size:	30.6 KB ID:	1382556

De buis is een T2 verlengbuis van 62mm lengte, waarop een T2 naar 1.25" adapter gedraaid wordt (welke ik nog had liggen). De buis loopt op 3 paren van kogellagertjes welke onder een hoek van 2 graden zijn geplaatst, en waarvan er twee vast zitten op de ring, en er ntje met een stelschroefje iets beweegbaar is. Het worden deze lagertjes: https://www.123-3d.nl/123-3D-Kogella...18-t13131.html

De ring waarop de lagers zitten ga ik 3d laten printen, uit Alumide (Nylon gevuld met aluminium deeltjes). Dat materiaal is wat sijver dan standaard nylon. Uit volledig alu printen kan ook, maar is knijter duur. Onderstaand nog een plaatje van alleen de ring:

Click image for larger version  Name:	cray_helical_3.JPG Views:	1 Size:	34.0 KB ID:	1382557

En van de montagegaten is dus flexibel opgehangen, zodat met een schroef de druk van dit lager paar op de buis afgesteld kan worden. Om gewicht te sparen is de ring hol (n van de voordelen van 3D printen, je kan holtes maken in een structuur die je met conventionele technieken niet kan maken), een doorsnede ziet er zo uit:
    Click image for larger version  Name:	cray_helical_2.JPG Views:	3 Size:	106.3 KB ID:	1382560
    Ondertussen is de ring ook al in bestelling. Ik ben best wel een noob op dit gebied, dus wordt het spannend hoe het eea. gaat uitpakken!
    Attached Files
    Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

2 graden helling van de lagers is wel erg weinig. Je draait je dan suf. Ik zou een graad of 6 nemen.
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Hmm, ja dat was een beetje een gokje. 2 graden geeft als ik het goed heb een verplaatsing van ongeveer 5mm per omwenteling (diameter van de buis is 45mm). De helical op mijn Skywatcher Flextube heeft een veel fijnere spoed, dus daarom wilde ik dit niet te grof.

Ik kan trouwens altijd het stelschroefje voor de druk wat lossen en eerst grof scherpstellen door de buis in de lengte richting te laten glijden.

Ps, ik dacht dat ik hier op AF een topic had gevonden over iemand die een helical crayford had gebouwd, en achteraf een hoek van 6 graden te sterk vond. Maar nu kan ik dat topic niet meer vinden natuurlijk....
      Explore Scientific UL 12" dobson, Meade Lightbridge 8" dobson, Skywatcher Heritage Flextube 13cm, Skywatcher 80mm ED, Lunt LS50THa/B400P zonnekijker

Comment

2 graden is een mooi compromis tussen goed kunnen scherpstellen en 'je suf draaien'
        Zeker met je oplossing om dmv het stelschroefje de buis te verstellen over grotere afstanden is dat prima.
        Voor een f/5 heb je die fijne spoed echt nodig.
        Bram
        ATM - De weg naar het resultaat is het mooiste

Comment

Ashairay, dank. Ik was inderdaad bang om te grove spoed te gebruiken en uiteindelijk bij wat meer vergroting niet meer nauwkeurig te kunnen scherpstellen. De praktijk zal verder moeten uitwijzen in hoeverre de balans goed uitvalt, maar door jou opmerking krijg ik nog wat meer vertrouwen dat het wel goed zal komen.

Ik heb trouwens jou topic over de kofferdobson bouw er nog eens op nageslagen, erg veel nuttige informatie daarin!

Comment

Ik sluit me hierbij aan.
            Ik heb een helical focuser gehad met een helling van 7 of 8 graden en vond het veel te grof gaan voor mijn 36cm F5 dobson.
            Voor een 20cm F-5 is nauwkeuriger kunnen focusen heel belangrijk dus met een helling van 2 graden of misschien 3 graden is heel nauwkeurig scherpstellen heel prettig.

Leuk project hoor, ik ga het zeker volgen!
            Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch.

Comment

Dankje Ido!

Omdat Fusion360 cloudbased werkt, kun je ook online modellen delen. Dus voor de liefhebber die alles nog eens goed wil bekijken: https://a360.co/2Lh4COn

Comment

Het is in ieder geval mooi te zien dat je er heel goed over nadenkt voordat je begint te bouwen.
                Ondanks dat is in de praktijk altijd wel een onverwachte situatie (vraagstuk/probleem) ldat om een oplossing vraagt. Maar dat oplossen is ook de charme van zelfbouw.

Succes hoor Mark
                Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch.

Comment

Goed als je toch aan het 'precisie engineering' gaat en je ben de mogelijkheid denk hier eens over na en kijk of het mogelijk is
                  Maak aan de onderkant van de buis een dun randje van 0.6 - 1.0 mm breed. Maak dit rand zo dik in diameter dat het nog net in de ring ingebracht kan worden als de stelschroef geheel los is gedraaid. Hiermee creeer je een stop die voorkomt dat de buis in het donker eruit valt als je te ver uitdraait.
                  Bram
                  ATM - De weg naar het resultaat is het mooiste

Comment

Bedankt nog voor je opmerking Ashairey.

De buis is een koopdeel, er een randje op maken wordt lastig. Maar ik kan natuurlijk ook gewoon een schroefje in de wand van de buis draaien, aan het einde. Het schroefkopje werkt dan als een eindstop en voorkomt dat de buis er onverwacht uitvalt.

De ring is binnen trouwens. Het ziet er niet verkeerd uit, hoewel de vlakjes waar de lagers tegen komen te liggen niet mooi vlak zijn geworden. Deze liggen onder een flauwe hoek, en aangezien het product tijdens maken opgebouwd wordt uit laagjes van 0.1 mm zijn deze vlakjes "getrapt" geworden. Dat had ik vooraf kunnen bedenken natuurlijk. Er valt wel mee te werken denk ik, wellicht moet er nog het eea aan nabewerkt worden.

Later komen nog wel wat foto's. Komende tijd zal er wel niet veel aan gewerkt worden, aangezien ik sinds vorige week onverwacht in het ziekenhuis terecht ben gekomen...
                    Last edited by markleeman; 25-06-18, 07:37.

Comment

Working...
                    X