Announcement

Collapse
No announcement yet.

20cm kofferdob aflevering 1: Crayford Helical focuser

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

20cm kofferdob aflevering 1: Crayford Helical focuser

Een paar weken geleden ging de kogel door de kerk: ik wil een reistelescoop gaan bouwen. Het moet een 20cm f/5 kofferdobson gaan worden. Via Astroshop Warehouse Deals (TIP! https://www.astroshop.de/blog/?tag=warehouse-deals) goedkoop een Omegon 20cm f/5 tubus met optiek op de kop getikt, waarvan ik met name de optiek wil gaan gebruiken voor het kofferdob project.

Het project wordt waarschijnlijk een lange termijn dingetje; door de dagelijkse drukte en gezinsleven zal ik er niet elke dag aan kunnen werken.

Tot zover even wat achtergrond. Ondertussen ben ik gestart met het ontwerp. Ik ga het geheel zoveel mogelijk modelleren in Fusion360, een 3d CAD pakket. Ik heb geen ervaring met 3d tekenen (maar wel met ontwerp in de electronica hoek) en het lijkt mij erg interessant om hier ervaring mee op te doen. Daarbij wil ik een aantal onderdelen (laten) 3d printen, van die onderdelen zullen zowieso een 3d model gemaakt moeten worden.

Ik ben begonnen met het ontwerp van het scherpstel mechanisme. Dit wordt een helical crayford. Dit lijkt mij relatief simpel om te bouwen, er hoeft bijvoorbeeld geen draad gesneden te worden. Het moet er zo uit gaan zien:
    Click image for larger version  Name:	cray_helical_4.JPG Views:	2 Size:	30.6 KB ID:	1382556

De buis is een T2 verlengbuis van 62mm lengte, waarop een T2 naar 1.25" adapter gedraaid wordt (welke ik nog had liggen). De buis loopt op 3 paren van kogellagertjes welke onder een hoek van 2 graden zijn geplaatst, en waarvan er twee vast zitten op de ring, en er ntje met een stelschroefje iets beweegbaar is. Het worden deze lagertjes: https://www.123-3d.nl/123-3D-Kogella...18-t13131.html