Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste telescoop

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Het prototype / schaalmodel van de dobsonmontering begint vorm te krijgen.

Spitse kegels in vliegtuigtriplex leek me geen leuke oefening, dus ik heb het maar in dik papier gedaan. Alleen de onderkant van de vier boosters is van triplex, evenals de inwendige ringen voor de vorm en stevigheid.

De vier boosters worden uiteindelijk tegen de centrale cylinder aan gekanteld, en er komt een uitlopende kegel bovenop de centrale cylinder, waar op een of andere manier de overgang naar de hoogtelagers/dragers voor de buis moeten komen.

De foto geeft de verhouding tussen de onderkant van de dobsonmontering en de telescoopbuis goed weer.

Click image for larger version  Name:	IMG_20180805_225058.jpg Views:	1 Size:	1.92 MB ID:	1388919

Comment

De buis van de hoofdspiegel is voor de derde keer geschilderd. De buis staat mooi rood te glimmen. Het is nu echt af! Ralph heeft de modelletjes van de raketaandrijvingen van de Sojoez eerst in de kleur dazzling night geschilderd met een rode rand aan de onderkant. Maar..... ik vind het zo saai!!!! Dus ik ga lekker tegen jullie in. De Sojoez wordt hemelsblauw met aan de onderkant een rode rand. Dat is echt een spannende kleurencombinatie en daar wordt ik helemaal blij van. Sorry

Ralph heeft voor mij nog een tekening gemaakt hoe het onderstel er uit gaat zien. De raketaandrijving komt om een centrale buis heen. Met de neuskegels naar elkaar toe. Daar komt een ronde schijf overheen en de steunen voor de hoofdlagers worden daar dan op gemonteerd. De steunen krijgen nog een versteviging met een halve cirkel, zodat de buis kan kantelen zonder uit de steunen te vallen.

Click image for larger version

Name:	DSC04069.JPG
Views:	1
Size:	3.64 MB
ID:	1389574Click image for larger version

Name:	DSC04073.JPG
Size:	3.68 MB
ID:	1389575Click image for larger version

Name:	DSC04070.JPG
Size:	4.18 MB
ID:	1389576Click image for larger version

Name:	DSC04074.JPG
Size:	3.27 MB
ID:	1389577Click image for larger version

Name:	DSC04079.JPG
Size:	3.04 MB
ID:	1389578

Comment

Gisteren zijn we begonnen aan de Sojoez raket. Alle schijfjes die in de buizen komen zijn nu uitgezaagd en op maat gefreesd. Het schijfje dat aan de onderkant van de middelste buis komt heeft Ralph open gezaagd. Dit schijfje moet op de onderplaat worden vastgezet, zodat ik de telescoop ook om zijn as kan laten draaien. Dan moet ik bij de schroef kunnen komen, omdat ik alles uit elkaar moet halen om het voor mij draagbaar te houden. Ik kan net met mijn vingers bij de schroef komen en als het helemaal moet mijn arm door de buis steken.

Ik heb een stuk triplex gesneden en Ralph heeft kleine steuntjes op het triplex geplakt. Zo vallen de schijfjes op de goede plaats. Het middelste schijfje is nu op het triplex geplakt en het triplex is rond het schijfje gebogen en met elastieken vastgezet. Om te kijken of echt alles past hebben we het bovenste en het onderste schijfje ook in de buis geplaatst. En het past!!! Dus nu de middelste buis verder afmaken en beginnen aan de raketaandrijving. Het modelletje laat zien hoe het gaat worden. Echt heel mooi!!!

Name:	DSC04084.JPG
Size:	3.38 MB
ID:	1389790Click image for larger version

Name:	DSC04087.JPG
Size:	3.29 MB
ID:	1389791Click image for larger version

Name:	DSC04086.JPG
Size:	4.21 MB
ID:	1389792Click image for larger version

Name:	DSC04093.JPG
Size:	3.47 MB
ID:	1389793Click image for larger version

Name:	DSC04094.JPG
Size:	3.48 MB
ID:	1389794Click image for larger version

Name:	DSC04088.JPG
Size:	4.31 MB
ID:	1389795Click image for larger version

Name:	DSC04092.JPG
Size:	3.44 MB
ID:	1389796Click image for larger version

Name:	DSC04095.JPG
Size:	3.67 MB
ID:	1389797Click image for larger version

Name:	DSC04096.JPG
Size:	3.82 MB
ID:	1389798

Comment

Expert schijvenfrezers zijn jullie wel geworden zo. Het verdient in ieder geval de originaliteitsprijs, en met een hoofdspiegel van Ralf Ottow komt het optisch ook goed.
          C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Als je gaat waarnemen stoot de Soyoez zijn motoren af?
            Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
            Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Pas boven de wolken en nadat de spiegel op temperatuur is

Comment

En zo is mijn vakantie op Terschelling voorbij gevlogen, en heb ik dus niets gedaan aan jouw spiegel Vera!
                Maar dat is niet zonder reden:
                Ik was niet in mijn eigen optiek-omgeving, en dat scheelt erg in prestatie en snelheid. Maar wat veel belangrijker was: Wij zaten aan zee, in een groot boerderij-achtig gebouw, met nogal wat kieren, en wind...
                Wat ik iedere ochtend van tafel opveegde, en analiseerde, zou absoluut niet te combineren zijn geweest met een secuur polijstwerkje!

Ik zal dus dit weekeinde thuis aan de bak moeten!
                Daarbij heb ik natuurlijk als voordeel dat er niet geslepen hoeft te worden, de spiegel heeft immers al de juiste kromming, is uitgepolijst, en is ook niet ver van sferisch.
                Dus sta ik nog steeds achter mijn belofte, alles klaar te hebben voordat jullie naar Frankrijk vertrekken.

Ik meld mij snel weer hier...
                Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Hoi Ralf, ik wacht met spanning af!

Ralph en ik hebben weer aan onze telescoop gewerkt. Vooral Ralph heeft samen met Hugo (van Sterrenwacht Almere) veel denkwerk verricht. Zij hebben samen besproken hoe de vangspiegel opgehangen moet worden. Van Hugo hebben we diamantlitze kunnen overnemen. Ook heeft Ralph nu een goed idee hoe de trussen op de buizen gemonteerd moeten worden. Een stukje aluminium op de buis plaatsen en daarop twee stukjes aluminium u-buisjes in een hoek van 30 graden. De aluminium trus kan dan in het u-profiel worden vastgezet. De klemmen om de trussen vast te houden kunnen dan en op het aluminium en op de buis worden geklemd. Het is een beetje moeilijk uit te leggen, maar ik hoop dat de foto's alles duidelijk maken.

Verder hebben Ralph en ik nog alle schijven goed nagemeten en heeft Ralph zijn Excel-sheet met alle berekeningen weer aangepast. Dat is zo langzamerhand een wetenschappelijk document aan het worden.

Er is best nog heel veel werk te doen. Ik hoop, dat we onze telescoop voor september afkrijgen. Ik zou het zo graag mee willen nemen naar Pradines. Het wordt kielekiele.

Name:	DSC04097.JPG
Size:	3.23 MB
ID:	1390665Click image for larger version

Name:	DSC04098.JPG
Size:	3.52 MB
ID:	1390666Click image for larger version

Name:	DSC04099.JPG
Size:	3.96 MB
ID:	1390667Click image for larger version

Name:	DSC04106.JPG
Size:	3.49 MB
ID:	1390668Click image for larger version

Name:	DSC04107.JPG
Size:	3.34 MB
ID:	1390669Click image for larger version

Name:	DSC04104.JPG
Size:	3.97 MB
ID:	1390670Click image for larger version

Name:	DSC04108.JPG
Size:	3.57 MB
ID:	1390671

Comment

Opde foto hierboven zie ik twee opgestapelde aluminium blokjes. Wat is de functie van de onderste ?

Heel mooi idee: die ondersteuning met 4 boosters.
                    Onderaan worden 3 steunpunten gremaakt , verwacht ik ?
                    en komen er nog Russische teksten op?
                    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical)

Comment

Volgens mij is dat om een aansluiting te maken voor de klemmen die de trussen vast moeten zetten. Alles moet namelijk ook uit elkaar gehaald worden, omdat het anders voor mij niet te tillen is. En ik moet de telescoop zo compact mogelijk op kunnen bergen. Je kunt op de foto's zien wat ik bedoel met de klemmen. Ralph heeft het echt goed in zijn hoofd hoe het gaat worden, dus ik vraag aan hem of hij ook wat uitleg wil geven.

Ook weet ik het niet helemaal zeker van de steunpunten. Vraag ik ook aan Ralph.

En die Russische tekens.... gaaf idee! Misschien een hamer en sikkel?!? Ga ik over nadenken.

Name:	IMG-20180519-WA0000.jpg
Size:	87.2 KB
ID:	1390740Click image for larger version

Name:	IMG-20180519-WA0001.jpg
Size:	96.9 KB
ID:	1390741Click image for larger version

Name:	DSC04100.JPG
Size:	3.73 MB
ID:	1390742

Comment

Harro, het onderste stukje van het U-profiel is om de het haakje voor de klem op te zetten zoals Vera al schrijft, de bovenste twee zijn voor de trussen. De trussen worden afneembaar, vandaar de klemmen. Om alles zowel redelijke pasvorm als een nette uitstraling te geven denken we nu in deze richting. De details moeten nog verder uitgewerkt worden, maar ik denk dat het wel deze kant op gaat.

De drie steunpunten voor de de dobson montering komen waarschijnlijk op een aparte plaat. Dus de Soyuz vast op een plaat die weer draait in azimut over een bodemplaat met glijlager. Misschien gaat het allemaal wel passen op de centrale buis van de Soyuz en is die stabiel genoeg om als azimutlager te dienen, maar 12 cm diameter gaat erg krap worden ben ik bang. De vier boosters van de Soyuz komen misschien los te zitten, dus die lijken me minder geschikt als onderdeel van het azimutlager.

Comment

Working...
                        X