Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mijn eerste telescoop

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Mijn eerste telescoop

Ik heb sinds twee weken een Dobson telescoop cadeau gekregen van Richard, net als ik, een donateur van Sterrenwacht Almere. Er moet nog heel wat aan verbouwd worden om er een goede telescoop voor mij van te maken. Het begin is er al. RCS heeft voor mij schetsen gemaakt en een mock-up. Zo kan ik zien hoe het moet gaan worden. Ik wil graag de ontwikkeling van mijn telescoop met jullie delen via dit forum. De vang- en hoofdspiegel krijgen een buis van triplex. De trussen worden met klemmen vastgezet, zodat ik de trussen ook weer los kan maken. Het mag allemaal niet zo zwaar worden. De buis van triplex wordt nog verstevigd met ringen en spanten. Ik laat jullie met een paar foto's zien hoe de Dobson er nu uitziet en hoe het gaat worden.
    Attached Files

Het wordt 0.8 mm vliegtuigtriplex, flexibel en sterk. Eventueel dubbellaags voor extra sterkte.

Click image for larger version

Name:	IMG-20180506-WA0006.jpeg
Views:	1
Size:	795.9 KB
ID:	1378302Click image for larger version

Name:	IMG-20180506-WA0008.jpeg
Size:	533.9 KB
ID:	1378303

Comment

Net uitgebreid zitten rekenen en meten en wegen. Voorlopige oordeel:
      • Spiegel 206 mm F=800 mm, moet nog even nagemeten worden op de Foucault testbank.
      • Onderste deel van de buis zo'n 32 cm lang, 237 mm binnendiameter (baffles/versterkingsringen) en zo'n 260 mm buitendiameter. Het buitenprofiel wordt drie cirkelsegmenten met kromtestraal 16 cm en dus drie puntjes, één omdat ik het mooi vind, en twee omdat de focuser die ik heb liggen blijkbaar voor een 12" buis is.
      • Het bovenste deel van de buis wordt 20 cm lang, net genoeg om als strooilicht baffle te dienen voor een oculair met 31.1 mm veldstop (22 mm 2" oculair dat ik heb liggen).
      • De trussen worden zo'n 25 cm lang, zes stuks.
      • Het hele gewicht van de Optical Telescope Assembly inclusief oculair en zoeker zal rond de 7 kg komen denk ik, waarvan 2.7 kg hoofdspiegel en ik denk 1 kg spiegelcel, nog even nawegen.
      • Het totale gewicht aan triplex beplating: 190g + 120g! Of 1018g voor al het houtwerk in de OTA (exclusief hoogtelagers).
      Ik denk dat ik verliefd ga worden op vliegtuigtriplex!

Comment

Originally posted by RCS View Post
        Ik denk dat ik verliefd ga worden op vliegtuigtriplex!
        Dat ben ik al een tijdje.. Leuk project dit !
        Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Oh jee, dit is veel beter dan ik gehoopt had!
          Het triplex is prima te knippen met de keukenschaar, en een proefstukje buigt met hulp van 1 minuutje onder de hete kraan makkelijk rond tot een kromtestraal van minder dan 5 mm!

Name:	IMG_20180506_235025.jpg
Size:	717.3 KB
ID:	1378389

Comment

Vliegtuigtriplex is buigzaam genoeg om zonder water in vorm te buigen. Door water kunnen de laagjes onthechten en er is het risico op kromtrekken bij drogen
            12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Dit was een experimentje om juist achter de grenzen te komen. De laagjes zitten nog vast (zoals in de specificatie stond van het triplex, waterbestendig), en na een nachtje in gebogen toestand laten drogen was het inderdaad krom ook zonder er kracht op te zetten, waar ik ook op gehoopt had.
              Ook iets waar ik nieuwsgierig naar was: of de vezels overeind zouden komen en het oppervlak ruw zou worden. Dit was nauwelijks het geval.

Inmiddels heb ik een strook van 20 cm breedte van de plaat afgeknipt, morgen eens kijken of ik een paar nette ringen kan frezen en de vangspiegelkooi in elkaar kan lijmen.

Comment

Ik ben benieuwd naar het vervolg Vera. Het wordt vast een prima telescoop.
                Jan
                'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Comment

Gisteren was het zover. De hoofdspiegel ging op de Foucault tester. Kijken wat de brandpuntafstand is. Ik had dat nog nooit gezien. De groene gloed op de spiegel. Het naar voren en naar achteren schuiven van het ledje met het scheermesje en dan de gloed zien omslaan. Wat een prachtig gezicht. En als bonus... het rode ledje dat in de lucht hangt. Wauw! Zoveel geleerd. De eerste ring meten en de tweede ring meten en dan uitrekenen waar de vangspiegel moet hangen, hoe lang de buis moet worden en waar het brandpunt in de focusser moet komen. De radius van ring één is is 160,5 cm en van ring twee 161 cm. Het brandpunt van mijn spiegel ligt op 80,2 cm. De diameter van de buis vanaf de vangspiegel tot aan de focusser is 22,5 cm. Nooit gedacht dat ik dit ooit zou leren of opschrijven in een forum
                  Daarna heeft Ralph van triplex (uit de bouwmarkt) ringen gefreesd voor het deel van de buis waar de hoofdspiegel en de vangspiegel in komen te hangen. En van hout spanten gezaagd. Het gaat echt al een telescoop worden! Kijk maar op de foto's.
                  Oh ja.... de houten buis heeft het niet overleefd!
                  Attached Files

Comment

Vandaag (nou ja, gisteren) hebben we de eerste delen aan elkaar gelijmd met PU lijm. Lekker spul om mee te werken, sneldrogend.
                    Twee ringen op elkaar met 3 spanten er tussen, en daar overheen (2 van) 3 plaatjes vliegtiugtriplex. Allemaal stuk voor stuk na elkaar, met een beetje drogen/uitharden van de lijm tussendoor.
                    Daarna uitgemeten waar de focuser moet komen en daar nog eens twee verstevigingslatjes extra er bij gelijmd.

Op de foto staat de focuser nog vooraan, maar die moet rechts achteraan komen uiteindelijk.

De constructie is opmerkelijk licht: 6 mm populierentriplex, en 0.8 mm vliegtuigtriplex. Het gewicht zit 'm met name in de vuren latjes van 17x17 mm.

Name:	IMG-20180512-WA0006.jpeg
Size:	782.6 KB
ID:	1379501

Comment

Zo Vera, dat is een serieuze telescoop en serieus ATM, lekker bezig! Ralph heeft je flink aangestoken met het astrovirus zo te zien

Leuk dat jullie het proces zo mooi laten zien, ik ga dit topic zeker verder volgen!

Comment

Gisteren was de geboorte van een deel van mijn telescoop. De spanten zijn door Ralph op de ringen geplakt. En het triplex is voor een deel op de spanten gelijmd. Ik sta dan ook vol trots te pronken met het eerste resultaat, terwijl Ralph dus het meeste heeft gedaan. Ik heb alleen maar geholpen met het lijmen en vasthouden. Maar het is zo ontzettend leuk om de telescoop te zien ontstaan. De foto's laten het proces een beetje zien. Ik kan niet wachten tot de eerste buis klaar is en de focusser op de buis geplaatst wordt.

Name:	image_95271.jpg
Size:	3.19 MB
ID:	1379588Click image for larger version

Name:	image_95272.jpg
Size:	4.03 MB
ID:	1379589Click image for larger version

Name:	image_95273.jpg
Size:	3.85 MB
ID:	1379590Click image for larger version

Name:	image_95274.jpg
Size:	4.35 MB
ID:	1379591Click image for larger version

Name:	image_95275.jpg
Size:	2.26 MB
ID:	1379592Click image for larger version

Name:	image_95276.jpg
Size:	3.22 MB
ID:	1379593Click image for larger version

Name:	image_95277.jpg
Size:	3.85 MB
ID:	1379594

Comment

Het laatste stuk triplex zit er inmiddels ook op. Alles voelt licht en stevig aan, maar het vliegtuigtriplex veert wel voelbaar en zichtbaar op de plekken die niet in de buurt van de steunlatjes zitten. Ik maak me geen zorgen over doorbuigen van het hout onder de focuser want dat zijn 17x17mm vuren latjes van nog geen 20 cm lang.
                          Gisteren hebben we de binnenkant al mat zwart geschilderd. Volgende stappen zijn de focuser (met een gat van 60 mm) en iets bedenken voor de vangspiegelophanging. Het zou zomaar eens een wire spider kunnen worden...
                          Ook de klemmen om de trussen mee vast te zetten zijn binnen uit China, het heeft iets meer dan twee weken geduurd, veel sneller dan de dike maand of soms twee die ik gewend ben.
                          We hebben ook een oud Polarex 6x24 zoekertje gekregen, dus die krijgt ook een mooi plekje op de vangspiegelkooi.

Name:	IMG_20180517_230923.jpg
Size:	2.31 MB
ID:	1380486

Comment

En hierbij de foto's van al ons werk gisteren..... Ook de basis voor de hoofdspiegel gaat vorm krijgen!!

Click image for larger version  Name:	DSC03319.JPG Views:	1 Size:	2.89 MB ID:	1380491Click image for larger version  Name:	DSC03316.JPG Views:	1 Size:	3.71 MB ID:	1380492Click image for larger version  Name:	DSC03317.JPG Views:	1 Size:	3.71 MB ID:	1380493Click image for larger version  Name:	DSC03320.JPG Views:	1 Size:	3.31 MB ID:	1380494Click image for larger version  Name:	DSC03318.JPG Views:	1 Size:	3.16 MB ID:	1380495

Comment

En waar ik ook heel erg blij mee ben is het zoekertje. Echt een mooi cadeau!

Name:	IMG-20180517-WA0002.jpg
Size:	124.1 KB
ID:	1380497Click image for larger version

Name:	IMG-20180517-WA0003.jpg
Size:	90.6 KB
ID:	1380498

Comment

Working...
                              X