Announcement

Collapse
No announcement yet.

Waar schroefje kopen?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    #16
    En een spoed van 0,4 mm hoort bij M2, niet M2,5........
    En M2 is toch echt een buitendiameter van 2 mm
    Aussengewinde betekent niet buitendiameter, maar uitwendige schroefdraad,
    draad op een schroef, dus....... Innengewinde is de draad in een moer.....
    Maar probeer gerust een M2,5 schroef in een gat voor M2 te persen.........

    Comment


      #17

      Comment


        #18
        Maar als je een schroefje stuurt met buitendiameter van bijna 2 mm dan is er dikke kans dat dit een M2 is en dan misschien wel past

        Comment


          #19
          Kijk dan naar de max. boordiameter :-)

          M2,5 gaat in een gaatje van maximaal 2.138 mm volgens bovenstaande tabel.

          Comment


            #20
            OK, nog even doorgespit, en ik heb toch mijn verzameling schroeven niet op orde ... (de labeling daarvan ...) het is wel een M2. Erik Dijk heeft gelijk.

            Ik heb de verkeerde zitten meten (of eigenlijk de goede dus, want het was toch een M2) ... oeps.

            Kan iemand me dan wel uitleggen waar die maximale boordiameter in de tabel hierboven op slaat?


            @Jefke: ik stuur dan de M2 op, niet de M2,5
            Last edited by Eelco; 15-04-18, 20:37.

            Comment


              #21
              Over de boordiameter, Eelco.......,

              als je een draadgat met schroefdraad M2 wilt maken,
              dan moet je natuurlijk een gat boren dat iets kleiner is dan die 2 mm.....
              Je boort globaal genomen op 0,8 x de schroefdraaddiameter, voor M2
              dus een gat van 1,6 mm en in dat gat snij je met de draadtap de schroefdraad

              Comment


                #22
                Je moet natuurlijk wel materiaal hebben om weg te snijden voor je schroefdaad.
                Vandaar dat het voor te boren gat altijd kleiner is dan de draad die er in moet.
                Normaal is dat de richtlijn bij een metrische draad de voorboor diameter de nominale maat minus de spoed is.
                ​​​​​​De voorboor diameter voor bv een M6x1 is dan 5mm, een M4x0.7 wordt dan 3.3 mm etc.
                De soms gebruikte methode van 0.8 de diameter gaat alleen op bij M6x1.
                Dit is niet de manier om tot een goede voorboor diameter te komen en al helemaal niet bij een fijne metrische draad waarbij nog steeds geldt
                dat nominaal minus de spoed de juiste voorboor diameter geeft.

                Comment


                  #23
                  Ah, dat is dus voor schroeven die moeten tappen (zichzelf vastdraaien, in hout, bijvoorbeeld). Daar gebruik ik ze zelf meestal niet voor: er zit bij mij een moertje aan de andere kant van het gaatje.
                  Vandaar de verwarring. Ik boor altijd gaatjes waar de schroef makkelijk doorheen gaat (zonder tappen), om dat met een moertje vastgezet te worden.

                  Ik ga m'n labeltjes op orde brengen ...

                  Comment


                    #24
                    M2 of M2.5 draad is overigens niet zo heel simpel te tappen of te snijden. Dit is niet vergelijkbaar met gewone M4 of M6 draad. Wie wel eens wat aan fijn-mechanica of modelbouw heeft gedaan weet dit.

                    Tappen is moeilijk omdat de draad zo fijn is dat je echt de tap goed recht moet houden, een goede afgeschuinde aanloop in het gat moet hebben, de eerste gang moet immers pakken, en ook de diameter van het geboorde gat al erg nauwkeurig komt. Je moet zeker een handtapsetje in drie stappen aanschaffen, in één keer de draad tappen kun je wel vergeten, zelfs in messing of aluminium.

                    Draadsnijden is bij kleine diameters nog lastiger. Bij mij werkte dit het beste met een klos die ik over een as in de losse kop van de draaibank opgespannen had. In deze te schuiven klos zit dan het snijplaat geklemd. Dit is de enige manier om de zaak recht te houden en er voor te zorgen dat de eerste gang goed pakt. Uit de hand M2 met een klein wringijzer draad snijden lukte mij niet. De as waarop de draad kwam zat in de kop van de draaibank, die stil stond. De klos met het snijplaat draaide ik met de hand. Ging dit iets te moeilijk dan brak de draad met de as af, bij messing is dit mij regelmatig gebeurd.

                    Ooit een keer een model stoommachine gemaakt met veel van dit soort kleine draad. Als ik het kon vermijden, dan ging ik dit soort fijne draad niet zelf maken. Te vaak lukte dit niet en kon ik het onderdeel daarna opnieuw maken.
                    Last edited by rweust; 16-04-18, 11:04.
                    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

                    Comment


                      #25
                      Ik doe het altijd precies andersom, inderdaad ook de as waar de draad op moet in de klauwplaat, het snijijzer stil houden en tegen het aangeschuinde uiteinde van de as duwen en dan de klauwplaat langzaam met de hand draaien.

                      Comment


                        #26
                        M2 6mm schroefje onderweg naar Jefke.

                        Comment


                          #27
                          Ik wou het net vragen.
                          What happens in Cygnux X-1
                          Stays in Cygnux X-1

                          Comment


                            #28
                            Originally posted by Jefke View Post
                            Onlangs is mijn herschel wedge uit een telescoop gevallen, waarbij er een schroefje is afgebroken. Ik was vergeten om deze vast te zetten. Ik ben al eens bij de lokale ijzerwinkel geweest en daar konden ze deze wel bestellen vanaf 2000 stuks... Schroefje is 7x3. Zo'n kleine schroeven hadden ze ook niet, was meer iets voor een modelbouwwinkel. Weet er iemand welk type dit is (metrisch?) en waar ik zoiets in kleine hoeveelheden kan kopen?
                            Ik had ook een M-schroefje nodig. Uiteindelijk, met een origineel in mijn hand, heb ik bij Hornbach meerdere uit het schap gehaald (gelijk wat variatie thuis voor mogelijke volgende uitdagingen). Kosten uiteindelijk rond de 50 euro cent (zoals gezegd, meerdere M6/8, etc schroefjes)
                            Celestron 8'' EdgeHD f/7, f/10 | WO Star71-II | AVX mount | StarSense | PoleMaster | Lodestar X2 | OAG | ZWO ASI120MC-S | ZWO ASI071MC Pro

                            Comment


                              #29
                              Originally posted by ErikDijk View Post
                              Ik doe het altijd precies andersom, inderdaad ook de as waar de draad op moet in de klauwplaat, het snijijzer stil houden en tegen het aangeschuinde uiteinde van de as duwen en dan de klauwplaat langzaam met de hand draaien.
                              We doen het hetzelfde, werkstuk in de klauw, alleen dit is wat ik bedoel.

                              Click image for larger version  Name:	IMG_20180416_115241455.jpg Views:	1 Size:	1.37 MB ID:	1376018

                              Zonder dit soort houders voor deze hele kleine M2.5, M2 en M1.6 snijplaten, is het mij te moeilijk om de eerste gang van de draad netjes, goed en recht te snijden. Een keer bij een horlogemaker gezien, die dit zo deed, gelijk zelf zo'n klos-houder die over zo'n nauw passende as schuift gemaakt.

                              Inderdaad, alles heel rustig uit de hand draaien. Dit soort fijne draad heeft bijna geen kern over en breekt zo af. Het kan ook ongemerkt snel te heet worden, waardoor het breekt.

                              Dit soort fijne draad snijden is echter niet iets om beginners aan te raden voor één schroefje, het vereist oefening.
                              10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

                              Comment


                                #30
                                Originally posted by MGralike View Post

                                Ik had ook een M-schroefje nodig. Uiteindelijk, met een origineel in mijn hand, heb ik bij Hornbach meerdere uit het schap gehaald (gelijk wat variatie thuis voor mogelijke volgende uitdagingen). Kosten uiteindelijk rond de 50 euro cent (zoals gezegd, meerdere M6/8, etc schroefjes)
                                Ik heb uiteraard eerst in verschillende doe het zelf zaken gekeken hier in de buurt. Horbach heb je trouwens niet in België.

                                Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Celestron C8- Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

                                Comment

                                Working...
                                X