Announcement

Collapse
No announcement yet.

Zelf een Ronchirooster maken

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Zelf een Ronchirooster maken

Voor degenen die zelf een Ronchirooster willen maken: hier is een redelijk gemakkelijke manier beschreven: http://www.artinso.com/astronomy/ronchi-making.html
    Als monofilament zou je nijlon vislijn kunnen gebruiken. Dat is er in verschillende diktes en je kunt dan dus zelf uitrekenen hoeveel lijnen per mm je krijgt met een bepaalde draaddikte.
    Jan
    'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Er is een mogelijkheid om met veel minder moeite zelf een ronchirooster te maken.
    Namelijk bij de printers van nu wordt meestal het papiertransport met een stappenmotor gedaan maar de inktwagen wordt bedient met een servomotor. Maar een servomotor heeft een encoder nodig. Dat is meestal een lange strip ( papierbreedte printer) met een verdeling waarlangs een opnemer beweegt die zo de positie van de inktwagen kan bepalen. Het is een kleine moeite om bij een afgedankte printer deze strip te bergen voordat een en ander naar de milleustraat gaat. Soms kom je dan ook nog cirkelencoders tegen.
    De commerciele Ronchiroosters ( zoals ik er zelf ook een heb) hebben meestal 10 lijnen /mm en bij deze printerstrips is dit ca 7 lijnen/mm. Omdat ik al een rooster ( Gerd Neuman) bezit heb ik zelf nog niet een rooster met een stukje uit zo'n strip gemaakt maar ik denk dat die zonder meer zal funcioneren zij het met een iets minder nauwkeurigheid dan een orgineel rooster maar beter dan wat Jan hierboven laat zien.

Ik doe er ter verduidelijking er een paar foto's bij van wat je zoal uit een afgedankte simpele printers kunt delven. Uit een zo'n strip kun je tientallen roosters maken.

D Click image for larger version

Name:	encoderstrip-2.jpg
Views:	1
Size:	51.6 KB
ID:	1372415
    Click image for larger version

Name:	encoderstrip-1.jpg
Views:	1
Size:	66.8 KB
ID:	1372416
    De detail opnamen is gemaakt via een ( simpele ) flatbedscanner.
    je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Kun je in Europa ergens ronchi roosters kopen? Bij Gerd Neumann zijn enkel ronchi oculairen te koop, met daarin kleine stukjes rooster. Voor op mijn Foucaulttester wil ik een iets substantieler rooster, handiger voor fotografie. Zelf eentje maken zoals in bovenstaande link heb ik geen zin voor, en aan oude printers heb ik geen toegang. Ik kan er natuurlijk eentje bestellen bij ronchiscreens.com maar daar kost de verzending meer dan het dingetje. Niet dat het totaalbedrag dan onoverkomelijk wordt, maar als het kan winkel ik liever Europees
      12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Edmund Optics in de UK verkoopt die
        philip doutreligne - 70/1350 coronagraph - 102/1500 white light solar refractor - Kutter Schiefspiegler 200/4000

Comment

Dank, Philipdo. Heb zonet de prijzen bekeken. Het zal toch eentje van ronchiscreens.com worden, denk ik.
          12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Originally posted by svdr View Post
            Voor op mijn Foucaulttester wil ik een iets substantieler rooster, handiger voor fotografie.
            Kun je toelichten wat je hier bedoeld want normaal gesproken is het principe dat je een brandpunt afbeeld op het rooster ( of op kleine afstand daarvan) en dat daardoor de informatie te voorschijn komt waarna je op zoek bent. Dus voor de gewone ronchitest heb je maar een heel klein stukje rooster nodig.

Comment

Kun je toelichten wat je hier bedoeld want normaal gesproken is het principe dat je een brandpunt afbeeld
              vrijblijvende tip : https://onzetaal.nl/taaladvies/d-t-of-dt (algemeen : stam +t)

Er wordt getest op 2F, en je bekijkt een afbeelding van het door de lichtbron verlicht spiegeloppervlak, geen brandpunt van de spiegel. Ik vind een iets groter rooster net iets handiger om de reflexcamera te plaatsen. Ik werk niet met een webcam. Ook is een groter rooster handiger omdat je dan meteen de lichtbron ook doorheen het rooster kunt laten schijnen, ipv. doorheen nog eens een apart te maken spleet of pinhole.

foucault test
              ronchitest

edit : het kn echt wel hoor, met een klein roostertje. Maar ik ben net bezig met een nieuwe tester te bouwen, en ik wil n en ander iets gebruiksvriendelijker. Aangezien de tester slitless wordt, heb ik dus liever een groter rooster.
              Last edited by svdr; 15-03-18, 18:15.

Comment

Voor de mensen die nog een ouderwets analoog fototoestel hebben: je kan natuurlijk een lijnenpatroon fotograferen met een geschikte lens, en het negatief als ronchi rooster gebruiken. Zo heb ik lang geleden ooit nog enkele verschillende roosters gemaakt.

Comment

Originally posted by svdr View Post
                  het kn echt wel hoor, met een klein roostertje.
                  Inderdaad want de realitiet is dat je voor de test op zich je nooit een groot rooster nodig hebt. Om welke reden je dan ook een groot rooster wil gebruiken blijft onverminderd van kracht dat als je testpatroon b.v.5 lijnen laat zien de bundel op je rooster ook 5 roosterlijnen groot is. Als het patroon 10 lijnen telt is de afmeting 10 roosterlijnen En dat is nog steeds een kleine afmeting.

Comment

Working...
                  X