Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sudiball prototype

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ja klopt. Als je 4 segmenten neemt in cirkelvorm kan het nooit fout gaan, dan glijden die segmenten zonder te blijven "haken".
    C-8 Orange (Sandcast) 1975. Sudiball under construction

Comment

4...?
      Arjan

Comment

Interessant project. Hier nog twee links: https://github.com/TomConlin/Sudiball en http://ix.cs.uoregon.edu/~tomc/Hobbi...M/SudiBall.pdf mocht je ze nog niet kennen. Ik heb die Tom Colin een keer op bezoek gehad. Hij was erg enthousiast over dit design.
        Jan
        'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Comment

Arjan, Ja 4 segmenten met halve cirkelvorm, zie 1e plaatje in de link: http://ix.cs.uoregon.edu/~tomc/Hobbi...M/SudiBall.pdf

Ik twijfel nog tussen 3 of 4 segmenten, in ieder geval een lekker minimaistisch ontwerp wat toch goed werkt.

Comment

Originally posted by janvangastel View Post
            Interessant project. Hier nog twee links: https://github.com/TomConlin/Sudiball en http://ix.cs.uoregon.edu/~tomc/Hobbi...M/SudiBall.pdf mocht je ze nog niet kennen.
            Dank je Jan, maar ik kende ze al.........Ik hoop, net als Tom Conlin, dat ik ook enthousiast wordt over dit ontwerp.

Comment

Ah, maar dat zijn maar 2 gekruisde segmenten. Ik dacht dat je ging voor Tom C's uiteindelijke design.
              Arjan

Comment

Originally posted by AtM View Post
                Ah, maar dat zijn maar 2 gekruisde segmenten. Ik dacht dat je ging voor Tom C's uiteindelijke design.
                Ok even een misverstandje...2 gekruisde segmenten inderdaad, dus 4 glijvlakken.

Ik ga voor zo minimaal mogelijk, wat toch goed werkt.
                Niet omdat ik lui ben maar om het maximale uit het minimale te halen.

Ik overweeg eigenlijk 3 glijvlakken op een houten ring met formica of vilt..

Ik heb de toepassing metalen bol die op 3 stukken vilt draait bij de 15cm boldobson toegepast en dat werkte zeer goed.

Dus als ik 3 houten halfronde segmenten maak en bekleed met een aluminium strip en dat laat draaien/glijden over een ring die met vilt is bekleed, ben ik toch enorm benieuwd

.

Comment

Zo, de segmenten bestaande uit halve cirkels vanmiddag uitgezaagd. Vrijwel helemaal rond.
                  Ik heb er vier, maar ga toch voor drie. Dus de mooiste 3 gaan het worden..

Ik zal moeten uitmeten hoeveel in aan de binnenkant van die segmenten moet wegzagen, zodat ze aan de onderkant onder de hoofdspiegelbak precies passen.
                  Een klusje voor morgenmiddag..
                  Attached Files

Comment

De drie glijlagers/glijsegmenten zijn klaar. Strak uitgezaagd met de decoupeerzaag. Nu ga ik de buis opknappen en schuren om deze samen met de glijlagers in de grondverf te zetten.
                    Attached Files

Comment

De buitenkant van de buis opgeschuurd en alvast de binnenkant matzwart geverfd met 2 lagen schoolbordenverf.
                      Het ruwe polyester aan de binnenkant van de buis i.c.m. matzwarte verf is perfecte anti-reflectie.

De buitenkant van de buis, de glijlagers en vangspiegelkooi worden mooi hemelblauw
                      Attached Files

Comment

Het bekleden van de glijlagers met aluminium strip. Ik ga de combinatie aluminium-vilt en aluminium-teflon nader uitwerken. Kijken wat het beste werkt.
                        Attached Files

Comment

Probeer eens de zachte helft van klittenband i.c.m. met aluminium. Bevalt mij erg goed.
                          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Originally posted by Bert Bogchelman View Post
                            Probeer eens de zachte helft van klittenband i.c.m. met aluminium. Bevalt mij erg goed.
                            Goed idee Bert, misschien werkt dit soepeler dan vilt. Zeker het proberen waard.

Comment

De glijlagers bekleed met aluminium strip van 15mm breed. met lijm tussen hout en aluminium.
                              De strip om de glijlagers gebogen en vastgezet met 4mm dikke schroeven met 6 kanten kop.

Ook de buis in 2 delen gezaagd: eentje als dauwkap voor de hoofdspiegel, de andere als kooi voor de vangspiegel en focuser.

Als alle lijm is uitgehard worden de glijlagers mooie recht afgezaagd en glad opgeschuurd.
                              Ook de 2 stukken buis worden glad gescnuurd en kan worden begonnen met de bevestiging van de glijlagers op de buis.
                              Daarna kan de hoofdspiegelbak op de 3 steunen van de glijlagers worden vastgezet, zodanig dat van onder af collimeren mogelijk blijft.

Wordt vervolgd
                              Attached Files

Comment

OK, de eerste tegenslag (tegenslagje) heeft zich aangediend.......ik heb nog nooit geen tegenslagen gehad, dus statistisch gezien was de kans 100% dat het ook bij dit project zou gebeuren.

Pattex lijn dat was toch de lijm waarmee je een auto aan de gevel van een huis kon lijmen?....Nou egniet!!!

Ik heb namelijk de aluminium strips met Pattex lijm aan de houten hoogtelagers gelijmd en met lijmtangen 24 uur laten uitharden. Geen vuiltje aan de lucht bij 2 van de 3 stuks....
                                Maar vanmiddag sprong spontaan de strip los van één van de 3 houten hoogtelagers. Hoe bizar; aluminium op hout vastlijmen (wel onder spanning) en dan lijm die dit niet houdt!!!

Voor alle eerdere telescoopbouw-projecten gebruikte ik het bruine montagekit van Bizon.
                                Alles liet los, brak af als je iets los wilde halen , maar de Bzon was een dermate goeie lijm dat je dat nooit meer los kreeg.

Helaas is het uit de handel en vervangen door andere iets meer vloeibare lijm van Bizon.
                                Morgen een tube montagekit halen en de strip weer vastzetten en 48 uur laten uitharden in de lijnklemmen.

Dan kunnen ze geschuurd worden en worden vastgezet aan de buis...met Bison montage kit dus!
                                Attached Files
                                Last edited by ido.oosterveld; Gisteren, 21:33.

Comment

Working...
                                X