Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nog een uitdaging: een 20cm F16 trischief

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Nog een uitdaging: een 20cm F16 trischief

Dezenamiddag mail van Kees Moddemeijer; of we het zien zitten om voor de extra Kutterdag op 24 februarie een 20 cm trischief (Moddemeijer-VSRUG-Kutter) te bouwen...

zijn bericht:
    er zijn 2 mogelijke uitvoeringen:

F=4000 mm, F/20, gezichtsveld 0,6 graden, beeldkwal. buigingsbegrensd, bouwlengte ca. 2 m.
    F=3200 mm, F/16, gezichtsveld 0,8 graden, beeldkwal. ietsiepietsie slechter, bouwlengte ca. 1,60 m.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar de 3200 mm uitvoering. Deze is wat lichtsterker en compacter van bouw. De iets mindere beeldkwaliteit zal niet storend zijn, is in ieder geval beter dan van de standaard (2 spiegel) kuttertelescoop.
    Ik kies dus voor optie twee. De spiegels:

M1: kromtestraal 7682 mm HOL, diameter 200 mm.
    M2: kromtestraal 7682 mm BOL, diameter 150 mm.
    M3: kromtestraal 4710 mm HOL, diameter 150 mm.

En tja, mijn foucaultbank is véél te kort voor die radii... wordt lachen... Het wordt ook een heksentoer om dit allemaal tijdtg operationeel te krijgen. Er is nog de optiekset ( 25cm met torische vangspiegel) van Rikprik. Moet ook nog een behuizing krijgen.

Nu: als we dit voor mekaar krijgen staan de drie variaties op de aardbol. De11 cm hebben we al, met de 15cm versie zijn ze bezig in Zuid-Afrika en de 20cm staat ook op stapel.
    Bedoeling is dat Philipdo een vergelijking maakt met zijn eigen 22 cm klassieke Kutter met correctorlens.
    Ga de weg die jou het beste lijkt.

Veel bouwprojecten op stapel JP, wordt in inderdaad wel kort dag!
    C-8 Orange (Sandcast) 1975. Sudiball under construction

Comment

Originally posted by ido.oosterveld View Post
      Veel bouwprojecten op stapel JP, wordt in inderdaad wel kort dag!
      Alles lukt...ben nu gestart met de optiek, ik wil die uiterlijk eind november klaar hebben. Telescoop zelf nog voor nieuwjaar.

Comment

Een Tri-Schief van dit formaat... dat wordt een heus gevaarte
        philip doutreligne - 70/1350 coronagraph - 102/1500 white light solar refractor - Kutter Schiefspiegler 200/4000

Comment

Originally posted by philipdo View Post
          Een Tri-Schief van dit formaat... dat wordt een heus gevaarte
          Klein kan je dit idd niet noemen. Totale bouwlengte iets minder dan 160 cm.
          de optiek echter blijft eenvoudig: driemaal sferisch. Ben zelf benieuwd -

Comment

Wat wordt de montering?
            Arjan

Comment

AtM dobsonbak, zoals de 11 cm trischief. Wordt groot, ja.
              ik hoop morgenavond al de drie spiegels uitgeslepen te hebben. Daarna nog een drietal dagen polijsten.

Comment

JP, heb je nog de optische layout van het systeem en eventueel een spotdiagram?
                philip doutreligne - 70/1350 coronagraph - 102/1500 white light solar refractor - Kutter Schiefspiegler 200/4000

Comment

Originally posted by philipdo View Post
                  JP, heb je nog de optische layout van het systeem en eventueel een spotdiagram?
                  dit is wat ik voorlopig heb:
                  Click image for larger version

Name:	moddem.png
Views:	1
Size:	103.3 KB
ID:	1361333

Comment

Working...
                  X