Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

"Russentonne" genezen van astigmatisme

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

"Russentonne" genezen van astigmatisme

Ik heb een tijdje geleden een zgn. "Russentonne" (1000mm f/10 Maksutov) gekocht en deze blijkt te lijden aan astigmatisme.Nu is dit geen ongewoon probleem voor deze lens/telescoop en het is vrijwel altijd op te lossen door de ring waarmee de hoofdspiegel vastzit iets losser te draaien. Probleem is alleen dat dat ^%%$$#& ding gruwelijk vast zit. Ik heb al geprobeerd om de ring met olie wat losser te krijgen en toen dat niet lukte, gepoogd om wat aceton in het schroefdraad te laten kruipen om eventuele lijm en verf op te lossen. Tot slot nog geprobeerd om met een fhn langzaam en voorzichtig de buitenkant wat warmer te maken maar alles zonder resultaat, de ring beweegt geen millimeter. Heeft iemand nog tips of trucs?

Jarno

Niet geschoten is altijd mis:

Onderzoek eens minitieus of er ergens aan of bij de ring een extra borgboutje zit. Kan zelfs aan de buitenkant.
    Zelf heb ik ooit eens uren lopen wurmen met een huls (ook van Russische makelij) die behalve een schroefdraad ook nog eens een zeer goed verborgen borgboutje bleek te hebben.
    Last bewerkt door John Baars; 01-10-17, 18:28.
    Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.
    Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Helaas, was het maar zo eenvoudig maar er is geen spoor van een borgboutje te bekennen. Er zit alleen de ring met twee gaatjes erin waarmee je hem zou moeten kunnen losdraaien.

Jarno

Commentaar

Misschien lukt het met een zogenaamde oliefiltertang. Of anders een (dunne) lederen riem.
        Takahashi ε-180ED & FC-76DS | Astro-Physics Mach1 GTO | Vixen SP | Nikon D810a | Lacerta MGEN | Nikon Monarch HG 8x42

Commentaar

Een foto doet wonderen. Hb je een beeld van die ring met die twee gaatjes erin?
          12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Hier is een foto van de desbetreffende ring. Hij valt geheel binnen de behuizing dus een oliefilter tang e.d. zijn niet mogelijk, je kunt de ring alleen beethouden vanaf de binnenkant of via de twee gaatjes.
            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20171001_175306.jpg views: 76 grootte: 225,9 KB id: 1356591

Ik heb het al met een muismatje geprobeerd, dat geeft een enorme hoeveelheid grip maar de ring geeft geen krimp.

Jarno

Commentaar

Als de richting van de schroefdraad weet -het zou me verbazen als dat geen normale spoed zou zijn- dan kun je met een dreveltje en een licht rubber hamertje met zachte tikjes beurtelings per gaatje proberen de ring los te slaan. Er bestaat een speciaal soort tang hiervoor, maar de naam ontgaat me.

Beter : Je kunt ook met een houten lat en twee fijne nageltjes zelf een werktuig maken zodat de nageltjes in die twee gaatjes passen. Zr zachte dwang gebruiken.
              12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Commentaar

Lostikken heb ik al geprobeerd, latje met twee spijkertjes ga ik morgen proberen maar die gaatjes zijn z klein en de ring zit z vast... Ik denk dat er ondanks de aceton nog steeds wat siliconen lijm aanwezig is.

Jarno

Commentaar

Die gaatjes zou je kunnen opboren. Dan kun je met staalspijkers in een stuk multiplex een stuk gereedschap maken.
                  Last bewerkt door Bert Bogchelman; 02-10-17, 09:15.
                  Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik ken dit probleem van diverse restauratieprojecten.

Ik heb kruipolie gebruikt en dat elke keer als het er in liep of opdroogde het weer aangevuld met een aantal druppels gedurende een aantal dagen.
                    Vervolgens heb ik de buitenkant van de vatting behoorlijk warm gemaakt met een fohn.
                    Met een paar ferme tikken tegen een puntige pin (die goed in het gaatje past ) met een rubber hamer kwamen de ringen ( na 50 jaar en langere tijd) uiteindelijk los.

Ik ik denk niet dat ze zijn vastgekit. Een borgschroefje zou wel kunnen,maar daar heb je al naar gezocht.

Aceton kan ook averechts werken omdat de lak daardoor misschien oplost en bij opdrogen als een soort koek zich tussen de schroefdraad vastzet waardoor de ring nog vaster komt te zitten.

De methode met een lat met 2 staalspijkers kan je ook proberen natuurlijk.

Succes!!
                    Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch. Gebruik van 10cm Lunt en 150mm F-15 Zeiss refractor (1922)

Commentaar

Dauw tussen gelopen? Op aluminium schroefdraad blijft de lak of anodisatielaag (indien al aanwezig) vaak niet goed zitten tijdens bevestigen. Bij aluminium oxideren de kale plekken op de draad dan vast, zeker met af en toe een beetje puur water er tussen. Als het aluminiumoxide is wat demonteren tegen houdt, wordt je er druk mee. Dit lost niet makkelijk met iets op. Azijn of velgenreiniger wil wel eens helpen, maar dit wil je waarschijnlijk niet bij je optiek en kun je er in niet altijd goed tussen krijgen. Gewone kruipolie helpt dan alleen op plaatsen waar deze oxide nog niet vast zit, sommige kruipolie heeft echter een "roestoplosser" in zich, vaak een fosforzuur. Hiermee weer oppassen bij je optiek.

Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat er anders help dan brute kracht en, inderdaad, eerst proberen de buitenbehuizing iets uit te laten zetten door (voorzichtige) verwarming waardoor de oxide op de draad hopelijk al wat los breekt. Dit laatste werkt vooral goed als naast aluminium de draad op een ander materiaal aansluit met een andere uitzettingscofficint.

May the Force be with you !

Robert.
                      Last bewerkt door rweust; 02-10-17, 13:52.
                      10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

http://www.strickling.net/russentonne.htm
                        Zit fijntjes vast met siliconen vast, als ik het goed lees.
                        Dat doet me eraan denken, ik moet die van mij ook nog eens nakijken
                        EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Commentaar

Sorry, al een erg oude draad, maar toch nog even "my two cents". "Russentonnen" zullen altijd wel populair blijven en er moet al eens aan gewerkt worden.
                          Origineel geplaatst door Darkmatter Bekijk bericht
                          [...]en het is vrijwel altijd op te lossen door de ring waarmee de hoofdspiegel vastzit iets losser te draaien. Probleem is alleen dat dat ^%%$$#& ding gruwelijk vast zit. [...]Jarno
                          Ik had destijds hetzelfde probleem. Ik heb mijn (originele, stokoude) MTO 11CA een paar uur in de oven gelegd bij ca. 45 - 50 C. In warme toestand liet die ring zich betrekkelijk makkelijk losschroeven. Er was geen schade.

Origineel geplaatst door svdr Bekijk bericht
                          [...] Er bestaat een speciaal soort tang hiervoor, maar de naam ontgaat me.[...]
                          Als het niet lukt met de hand heb je voor dit klusje inderdaad een "speciale" sleutel of tang nodig.
                          In mijn ervaring: elke garage heeft die dingen, maar niemand weet hoe ze precies heten. Ik heb er ook een poosje naar moeten zoeken.
                          Zo'n ring is een "spanmoer" en die schroef je los/vast met een: NL: "pengatsleutel", E: "face pin spanner (wrench)", D: "Zweilochmutterndreher".
                          Die dingen zijn soms moeilijk of helemaal niet te vinden: vooral de -doorgaans erg kleine- diameter van de gaten/pinnen geeft problemen.
                          Een paar (hard)stalen nageltjes in een latje (hard)hout is inderdaad een goed alternatief.
                          Als het daarmee niet lukt, moet eerst uitgezocht worden waarom dat zo is.

Commentaar

Werken...
                          X