Announcement

Collapse
No announcement yet.

50mm zoeker

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• 50mm zoeker

Voor een goede uitlijning op de pool wil ik gebruik gaan maken van de Polaralignment functie in Sharpcap.

Door je telescoop met zoeker op de pool te richten kan Sharcap door het platesolven van de beelden van je camera aangeven welke correcties je door moeten voeren voor een juiste polar alignment.

Om de juiste positie te kunnen bepalen moet de opstelling aan een aantal voorwaarden voldoen:
    Initiële afwijking moet kleiner zijn dan 5 graden;
    Minimaal 15 sterren in beeld
    Het beeldveld wat de camera ziet moet tussen de 1 en 2,5 graden zijn

Tot voor kort had ik een zoeker die daar aan voldeed, maar die heb ik ondertussen verkocht, nieuwe kopen wil ik niet, dus zelf maar één bouwen. Na een oproep heb ik van medeforummer Genie Hendriks een 50mm verrekijker objectief gekregen (nogmaals dank daarvoor). Dit is een 50mm achromaat f/4.5 die met mijn ASI120MM een FOV heeft van 1,22 bij 0,92 graden. Is dit genoeg? Geen idee, gewoon proberen.

Het objectief is het begin, na wat tekenen in Visio heb ik mij ontwerp af:
    Click image for larger version

Name:	Zoeker50mm.JPG
Views:	1
Size:	23.0 KB
ID:	1345332
    Ik wil de zoeker van Aluminium gaan maken, de maten staan erin. Wordt zeker niet lichtgewicht, maar anders heb ik niet zo snel voor handen en een draaibank heb ik niet. Ik klem het objectief in tussen twee alu ringen die exact in de buis passen, daarmee moet het objectief recht komen te staan wanneer de ringen ook exact recht maak. Een frees heb ik wel, dus dat moet lukken.

Lastiger is het focus mechanisme, ik hoef eigenlijk maar één keer goed te focussen, dus een echte focusser is niet nodig, maar voor d uitdaging wil ik er een crayford op maken. Die moet er aan de bovenkant uitzien als een moonlite focusser, dus opengewerkt met lagers tegen de buiswand. Daarvoor schuif ik diverse alu-ringen in elkaar waardoor de buiswand daar dikker worden waardoor die daar massief wordt er vlees is om de lagers in vast te zetten. Die ringen wil ik vastzetten met 2 bouten die ik door en door vastschroef en aan de binnenkant weg vijl. Wellicht dat ik ze ook vastlijm met metaalcontact.

Name:	50mmZoekerFocusser.JPG
Size:	25.9 KB
ID:	1345333

De drawtube maak ik van 35 x 1,5mm buis, het uiteinde zal ik opvullen met tape om de juiste diameter voor de barrel te krijgen. Aan de onderkant frees ik er een vlak aan welke als loopvlak voor de as die de drawtube heen en weer beweegt. De as druk aan de onderkant tussen de lagers die bovenop de drawtube drukken, vlak daarnaast komt nog een schroef om de boel te fixeren.De as blijft op zijn plek door de inkeping in het stukje teflon die door een kartelschroef tegen de as wordt aangedrukt.

Wanneer het af is weet ik nog niet, ik kan maar af en toe een paar uurtjes er aan werken, maar ik zal mijn voortgang hier posten.
    Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Heb je bij het ontwerp rekening gehouden met het feit dat je eerder met een brandvlak dan met een brandpunt (zoals het nu is weergegeven in je tekening) te maken hebt? De focusseerbuis moet dan niet te lang en/of te smal worden om vignettering van het beeldveld te voorkomen.
    Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Comment

Ik heb het al meer keren op gewezen dat je zonder camera en computer met alleen een laser pointer zeer snel een uitstekende pooluitlijning kunt verkrijgen.
      Zie hiervoor http://www.astrojac.nl/astrojac/node/65
      je bent nooit te oud om te leren.

Comment

Ziet er goed uit, Michel! Ik ga je topic met belangstelling volgen.
        Meade LX90-GPS 8" SCT l Guide: TS 80/600 achr. | Robtics 80/560 apo I Meade DSI PRO l DBK21au04 l Canon EOS 1000d gemod l Canon EOS 350d gedebayerd I Fujinon 10x70 FMT-SX

Comment

Na de ontwerpfase, het bestellen, ophalen en de vakantie ben ik hier verder mee gegaan.Omdat de kinderen in de vakantie niet naar sport hoeven en andere activiteiten ook stil liggen heb ik extra tijd op hier aan te werken.

Name:	IMG_1056.JPG
Size:	957.5 KB
ID:	1349129

Als eerste de buizen aluminium die in elkaar schuiven om aan het begin van de buis de focusser te maken. Zoals verwacht paste niet alle buizen in elkaar, maar door in een van de korte stukjes in de lengte een sleuf te zagen kon ik deze toch in een andere buis schuiven zonder dat ik niets meer in de gezaagde buis niets meer kon schuiven.

Name:	IMG_1058.JPG
Size:	734.6 KB
ID:	1349130
          Hier zijn de stukken in elkaar geschoven en gelijmd met twee componenten lijm, het buisje dat uitsteek wordt de drawtube. Links zie je de zaagsnede. Ik twijfel nog of in de buisjes ook met een schroefverbinding zal fixeren. Omdat alle delen van hetzelfde aluminium zijn gemaakt verwacht ik eigenlijk geen problemen met verschillende uitzettingen waardoor de lijm zou moeten houden..

Name:	IMG_1060.JPG
Size:	895.9 KB
ID:	1349131
          Dan moest ik een uitsparing voor de lagers aan de bovenkant uitfrezen. De drawtube wordt door een as aan de onderkant tegen de lagers aan de bovenkant gedrukt.

Name:	IMG_1071.JPG
Size:	871.1 KB
ID:	1349132

Hier is het frezen van de uitsparing klaar en ben ik het gat aan het maken waar de 3mm as doorheen moet waarmee de drawtube heen en weer bewogen zal worden. Het gat is 4mm, om de as voldoende richting de drawtube te kunnen duwen moet ik eigenlijk een korte sleuf hebben, maar mijn 4mm frees is hiervoor te kort dus heb ik een deel met een sleutelvijl moeten weg vijlen.

Name:	IMG_1072.JPG
Size:	797.0 KB
ID:	1349133

De drawtube wordt met een stelschroef tegen de tegen de lagers aan de randen van de uitsparing gedrukt, hier tap ik daarvoor 4mm schoefdraad.

Name:	IMG_1073.JPG
Size:	931.4 KB
ID:	1349134

De drawtube met platte kant waar de as tegenaan drukt. Achteraf denk ik dat ik een te korte buis voor de drawtube heb besteld, daar moet dus nog een langere voor komen. Maar goed, ik heb ook onderdelen voor de buisringen bestellen.

Wat op deze foto vrij goed te zien is dat ik een machine klem heb gevonden bij HBM (ik woon daar erg dichtbij) die je kan kantelen, heel fijn voor het maken van zwaluwstaarten en hij koste maar een paar tientjes.
          Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Comment

Een HBM kantelbare klem? Plaats eens een duidelijkere foto; ik overwoog ook zo'n ding te kopen, maar heb het (nog?) niet gedaan. Mooi spelingvrij?
            C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Zo, dat wordt mooi werk! Ga je nog extra baffles aanbrengen? De drawtube is er natuurlijk al één. Scheelt in kontrastoverdracht. Afwezigheid ervan "schittert" in goedkope verrekijkers. Ik weet niet hoeveel last zo'n camera heeft van verstrooid licht.
              Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140 op GPDX, Jena 10X50, Gucky
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Frank, de kantelbare klem is spelingsvrij, je stelt 'm in op het gewenste aantal graden, haalt een hendel over en hij zit zo vast als een huis. Hij is stukken beter dan mijn gewone machine klem (die was maar 1 of 2 tientjes), want daar kantelt de "bek" een beetje naar boven wanneer je iets bovenin inklemt of het kantelt opzij wanneer je iets aan één kant inklemt. Hij is wel een stuk hoger dan mijn gewone machineklem, gezien de beperkte ruimte ondermijn X1 (kleine en goedkope metaal frees, nauwkeurigheid kan beter, maar voldoet waar ik 'm voor gebruik).

Click image for larger version  Name:	image1.JPG Views:	1 Size:	1.06 MB ID:	1349235Click image for larger version  Name:	image2.JPG Views:	1 Size:	1.02 MB ID:	1349236
                Volgens mij was hij 29 euro. Ik wist niet eens dat zoiets bestaat, dat is prettig wanneer je door de winkel loopt, dan zie je beter wat er te koop is dan wanneer je door een webshop heen gaat.

Ik heb de klem eigenlijk gekocht voor het maken van een zadelklem, met een zwaluwstartfrees kun je dan precies onder een hoek van 15 graden frezen.

John, of ik baffles ga maken moet ik nog bezien, die kijker is primair bedoeld om met sharpcap de montering goed op de pool uit te lijnen. Maar als hij leuk wordt wil ik wel eens kijken of de zoeker multifunctioneler in te zetten is, dan zijn baffles zeker nodig. Misschien moet ik dan ook wel een mini montering maken....

Comment

De klem staat helaas niet op de website. "Even" langs gaan is ook niet echt een optie.
                  Maar ik ga hier zeker even rondsnuffelen of ik zoiets kan vinden,
                  Een dag heeft 24 uur en dan heb je de nacht ook nog.

Comment

Mocht je niets kunnen vinden wil ik 'm zeker opsturen hoor, alleen geen idee wat dat kost. De klem weegt een paar kilo.

Comment

Bedankt voor het aanbod. Zal niet goedkoop zijn gezien het gewicht en pakjes ontvangen blijft hier toch regelmatig een wat onzekere gebeurtenis. Ik hou het in gedachten.
                      Een dag heeft 24 uur en dan heb je de nacht ook nog.

Comment

Vandaag de laatste onderdelen opgehaald waardoor ik de zoeker af kon maken voor ik volgend weekend naar Snowview Lodge vertrek en ik kan testen of ik met de zoeker en Sharpcap de montering perfect op de pool kan uitlijnen. Als dat niet lukt, dan moet ik maar gaan sparen voor een polemaster.

Ik zie dat er nog geen foto is van de zoeker terwijl die klaar is. Op de foto hieronder is de zoeker klaar. Omdat ik geen draaibank heb, kan ik geen sleufdraaien waar een aandrukring in kan, dus klem ik een oculair/camera met een kunststof schoef. Al is het niet noodzakelijk voor het doel, ik wil de zoeken wel enigszins kunnen uitlijnen met de telescoop waar ik 'm op monteer, dus heb ik vandaag volgkijkerringen gemaakt. Eerder had ik al een zwaluwstaart gezaagd en gefreesd waar een stukje aluminium staf op geschroefd is waar de ringen op komen. Zoals op de foto te zien is links iets korter dan rechts. Dat was balen omdat mijn M4 tap afbrak tijdens het verwijderen, verwijderen is vanwege de hardheid van de tap geen optie, dus moest ik de zaag erin zetten.

Click image for larger version  Name:	IMG_1273.JPG Views:	1 Size:	114.3 KB ID:	1354412

Na een uurtje werk waren de ringen af:
                        Click image for larger version  Name:	IMG_1274.JPG Views:	1 Size:	119.6 KB ID:	1354413Click image for larger version  Name:	IMG_1275.JPG Views:	1 Size:	116.4 KB ID:	1354414

Als laatste op de weegschaal:
                        Click image for larger version  Name:	IMG_1276.JPG Views:	1 Size:	74.1 KB ID:	1354415

800 gram, niet echt een lichtgewicht, die moet ik dus, na het uitlijnen, verwijderen wanneer ik mijn 10" op de EQ6 gebruik.

Ik heb er veel zin in om hem volgende week te proberen, ik zal hier laten weten of ik mijn doel heb bereikt.

Genie Hendriks, nogmaals bedankt voor het objectief! Ik zag dat jij er niet mee verder was gegaan, wellicht krijg jij zo ook ideeën om er toch iets van te maken.

Comment

FredVN

https://www.rubenco.nl/70-boorklemme...machineklemmen

Comment

Working...
                          X