Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nieuw bouwproject gestart: 56 cm dobson

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Na de ingebruikname in Kollase (20 september) werden er talloze verbeterpunten geconstateerd.
    De afgelopen weken ben ik daar in rustiger tempo mee bezig geweest.
    Ook heb ik een TIG-lasapparaat gekocht waarmee ik nu zelf mijn aluminium kan lassen.
    Click image for larger version  Name:	Lasapparaat Stamos AC-DC  Alu.jpg Views:	1 Size:	101.1 KB ID:	1361267

Belangrijkste verbeteringen aan de 22 inch:
    Click image for larger version  Name:	image_91934.jpg Views:	1 Size:	231.3 KB ID:	1361268
    1. Nieuwe klemconstructie voor de ALT-sectoren.
    2. verbeterde insteek-constructie van de trussen..
    3. Extra verbindingsplaat bij focuser.
    4. 3 Steunpoten onder de Spiegeltriangel gelast.
    5. Houten spiegelafdekplaat maken. .
    6. De aluminium onderring was niet 100% vlak:
    7. Stroef lopende Azimuth-as. Oorzaak: Teflon op Aluminium.
    8. Vangspiegel zat verkeerd om vastgekit...
    Harro bekijkt de hemel 't liefst met een 56cm Newton, wat fijne oculairtjes en 'n goed gezelschap (560mmF/3,6 Nagler31 Ethos13+8 Nop Roel Steem Oetie Marco REM & vele anderen)

Comment

• Hoi Harro, Dat is bijna altijd zo dat je tijdens het gebruik merkt dat er wat dingen aangepast of verbeterd moeten worden. Hoewel jou verbeterpunt-lijstje best wel kort is.

First light was in ieder geval waarnemen in een andere dimensie met dit 56cm monster!!

Veel succes ermee en we zien de verslagen wel tegemoet
      C-8 Orange (Sandcast) 1975. Sudiball under construction

Comment

• Originally posted by Harro View Post
        [*]Vangspiegel zat verkeerd om vastgekit...[/LIST]
        De vraag hierover ligt natuurlijk voor de hand ... neen, dat zal het wel niet zijn.

Verbeteringen zijn onvermijdelijk. Ben jaloers op je lasapparaat.

C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

• Ik moest even nadenken, maar eh; je bedoeld of ik em op de spiegelende zijde had vastgeplakt ...!
          Click image for larger version  Name:	image_91956.jpg Views:	1 Size:	3.57 MB ID:	1361376
          nee; het was iets subtieler : zie deze foto uit Kollas
          het valt niet zo erg op. Maar het is wel een blunder. Dat krijg je als je losgeschroefde componenten aan elkaar lijmt.
          En ik concentreerde mij volledig op die paar millimeter offset die officieel nodig is. Maar had niet door dat ik de glasplaat 180 graden op zín kop vastlijmde.....
          Last edited by Harro; 16-11-17, 21:24.
          Harro bekijkt de hemel 't liefst met een 56cm Newton, wat fijne oculairtjes en 'n goed gezelschap (560mmF/3,6 Nagler31 Ethos13+8 Nop Roel Steem Oetie Marco REM & vele anderen)

Comment

• Ha, briljant, en niemand die het opmerkte...

Comment

• Originally posted by Harro View Post
              Ik moest even nadenken, maar eh; je bedoeld dat ik em opnieuw de spiegelende zijde heb vastgeplakt ...!
              Inderdaad. Gelukkig was het toch anders.

C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

• Hier een paar fotoís van de nieuw gebouwde constructie van de Alt-sectoren. (Verbeterpunt nr.1).
                De kruis-buizen en de houten klemblokken zijn verwijderd. Nu is er een brede beugel gemaakt van staal. Deze zit ingeklapt tijdens transport, (alles is een mooi plat pakket):
                Click image for larger version  Name:	958FE79B-C537-4862-BDD8-4899418437F1.jpeg Views:	2 Size:	1.96 MB ID:	1361519

Bij opbouwen klap je de 2 sectoren open:
                Click image for larger version  Name:	49D4BE6C-5E66-4541-B3E7-3B6EABF2E0DE.jpeg Views:	2 Size:	2.22 MB ID:	1361518

En daarna scharnier je de nieuwe beugel naar rechts en klikt deze in de sectoren. Werkt heel goed:
                Click image for larger version  Name:	E44BC32D-B7C2-45C0-89C0-25181AF17394.jpeg Views:	1 Size:	2.36 MB ID:	1361515

Voorts zie je ook verbeterpunt 5: Een nieuwe houten afdekplaat (in Kollase was het nog karton ).
                Attached Files

Comment

• Eenvoudig en uiterst functioneel opgelost met deze beugel. En waarschijnlijk stijf genoeg om trillingen wat meer te dempen?
                  C-8 Orange (Sandcast) 1975. Sudiball under construction

Comment

Working...
                  X