Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Nieuw bouwproject gestart: 56 cm dobson

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Holy, holy schmock!! Dat is een heilig stuk glas!! Kwam 'ie met de pakketdienst? Ik zou totaal onrustig zijn; stel je voor dat ze die kist op de kop in de bezorgbus smijten ... brrrrrrr, moet er niet aan denken.

Ik schrok wel een beetje toen ik zag dat je 'm op de rand vd kist laat steunen om 'm ons te laten zien; dat zou ik niet durven.

Wat zijn de technische gegevens? Heb je info gekregen over de nauwkeurigheid?

Langzamerhand is Nichol wel huisleverancier van Astroforum aan het worden (op een paar uitzonderingen na).

Commentaar

Je mag er wel een ladder over leggen om de middenstip aan te brengen.
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

De 6 trussen
        De trussen zijn gekocht bij de Gamma: het zijn verlengstelen die worden verkocht als “telescoop-stelen “.
        Ze kostten slechts € 4,00 per stuk (met de 20% kortingsbon) dus heb meteen 7 stuks gekocht (1 reserve).
        Click image for larger version  Name:	IMG_2036.JPG Views:	1 Size:	2.01 MB ID:	1349464
        Om de onderzijde te bevestigen moet er worden verjongd van 25,8mm naar een stalen buis van 16mm.

Click image for larger version  Name:	IMG_1946.JPG Views:	1 Size:	2.68 MB ID:	1349465

Om de overgang van 24,5 naar 16,2 op te vullen gebruiken we een aluminium Truss Bus.
        Ideale klus voor een draaibank! Helaas heb ik die niet tot mijn beschikking. En dan ineens is het maken van de trussbus een heel gedoe:
        Click image for larger version  Name:	IMG_2035.JPG Views:	1 Size:	3.02 MB ID:	1349467
        Uiteindelijk de volgende oplossing gebruikt:
        - 1 buis Alu 25 mm 2,5mm dik + 1 buis Alu 20mm 2,1mm dik besteld.
        - Deze buizen in elkaar gelijmd met vloeibare epoxy.
        - Daarna stukjes van 50mm lengte uitgezaagd
        - binnenzijde is te krap: daarvoor een 16mm boor geleend en hiermee de binnenzijde (15,8) uitjutteren tot 16,2mm
        - Buitenzijde is te dik: 25,2. Ik gebruikte de kolomboor als een draaibank en dan de slijptol er tegenaan. Een rauwe en smerige klus:
        ook zeker niet met de verfijning van een echte draaibank.
        Maar het past!
        Click image for larger versionName:	IMG_2037.JPGViews:	1Size:	2.99 MBID:	1349466
        Laatst bewerkt doorHref= "https://www.astroforum.nl/member/3594-harro" > Harro; 31-07-17, 09:13.
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Voortgang; super! Je maakt stappen! Weer mooi alternatief gebruik van bestaand materiaal; well done. Mooi ook hoe je de trusses uitlijnt met de planken van de tuintafel.

Maar waarom je nu precies een dunnere truss bij de bevestiging nodig hebt, is nog niet duidelijk; ik neem aan dat we dat zien als je een paar stappen verder bent (?).

Ga je de uitschuifmogelijkheid van de 'telescoop stelen' gebruiken, of zaag je dat weg? Ik neem aan dat jouw trusses dan te kort worden.

Uitjutteren is een mooi nieuw woord; ik zal overwegen komende dagen de bijbehorende handeling ook uit te voeren, zodat ik het woord kan gebruiken.

Een truss bus. Ook inventief! Maar: er moet toch echt een draaibank komen; bij jou en ook bij mij.
          Laatst bewerkt doorHref= "https://www.astroforum.nl/member/5048-skyheerlen" > Skyheerlen; 31-07-17, 07:39.

Commentaar

Grappig ... mijn 16" van Nichol is SN 1703

Prachtig project hoor, ik volg met interesse!
            -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

Ik heb mijn hoofd al lopen breken over dat getal Sn =1707.
              Waarschijnlijk een registratienummer dus.
              Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
                Uitjutteren is een mooi nieuw woord; ik zal overwegen komende dagen de bijbehorende handeling ook uit te voeren, zodat ik het woord kan gebruiken.
                .
                Voortaan gaan we dus al onze handelingen afstemmen op de woorden die we tegenkomen. Dat zal een bizar eindproduct opleveren...

Commentaar

SN 1707 is de 7e spiegel van 2017 die hij heeft gemaakt. SN staat voor serial number.
                  -- Objects on sketch are fainter than they appear --

Commentaar

belangrijke mijlpaal: de opbouw van het trussenstelsel.
                    Click image for larger version  Name:	IMG_2073.JPG Views:	1 Size:	3.39 MB ID:	1349561
                    Hier de ring waarin de spiegel zal worden gelegd. In de rand zitten nu 6 gaten geboord van 16mm doorsnede. Daar steken we de trussen in.

Dan hangen we de Bovenring er op. Klemmen vast en klaar !
                    Nu begint het eindelijk op een trussdob te lijken !
                    Click image for larger version  Name:	image_90173.jpg Views:	1 Size:	620.6 KB ID:	1349560
                    De inkijk is prettig laag.
                    Uiteindelijk komt de kijker nog 8 cm hoger te staan, maar ook dan kan ik staand nog goed in het oculair kijken.

Deze ombouw is lichtgewicht. 7,4 kilo.
                    Met de vangspiegel + mirrorcell + sectoren wordt het rond de 10 kilo.
                    Click image for larger version  Name:	image_90176.jpg Views:	1 Size:	857.3 KB ID:	1349566
                    Laatst bewerkt doorHref= "https://www.astroforum.nl/member/3594-harro" > Harro; 31-07-17, 18:29.

Commentaar

Dit is voorlopig mijn laatste post in dit topic, want vannacht vliegen we naar de USA voor de Eclipse !
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: image.jpg views: 1 grootte: 938,3 KB id: 1349587
                      Pas vanaf 1 september gaat het bouwen weer verder. En dan wordt het haasten want 21 september moet de kijker mee naar Kollase...

Commentaar

Major step forward!! Heel, heel mooi, en ook snel gebouwd!!

We wachten in spanning op de volgende stappen. Succes in the US.

Ik snap nu idd waarom je dunnere uiteinden van je trussen nodig had, maar zie nog niet hoe de trusses aan de onderring vast komen te zitten. Ik ben ook heel benieuwd hoe je de hoogtelagers aan die ring vastzet. Spannend allemaal!!

Commentaar

Origineel geplaatst door Skyheerlen Bekijk bericht
                          Major step forward!! Heel, heel mooi, en ook snel gebouwd!!

We wachten in spanning op de volgende stappen. Succes in the US.

Ik snap nu idd waarom je dunnere uiteinden van je trussen nodig had, maar zie nog niet hoe de trusses aan de onderring vast komen te zitten. Ik ben ook heel benieuwd hoe je de hoogtelagers aan die ring vastzet. Spannend allemaal!!
                          Dank voor je succeswens.
                          Wat betreft de trussen; er zit geen klemmechanisme in de onderring. De trussen zitten los ingestoken en klemmen zich vanzelf vast zodra de trussen naar binnen worden gebogen.
                          Dit principe werkt al jaren goed op mijn 40cm. Ik kan zelfs de kijker gewoon aan de trussen optillen (die spiegel weegt 14 kg).

Commentaar

Dúh!! Dat is clever; wil ik graag eens in de praktijk zien!! Super!!

Commentaar

Na het eclipse-avontuur in de USA werd het weer hoog tijd om met de telescoopombouw aan de slag te gaan.

3 september:
                              De triangel; dit wordt de ondersteuning van de hoofdspiegel.
                              Click image for larger version  Name:	IMG_4088.JPG Views:	1 Size:	3.22 MB ID:	1353957
                              De afmetingen zijn berekend met de befaamde PLOP-software. Het wordt een 18 puntscell, dus bovenop deze triangel worden nog 6 driehoekplaten gemonteerd. De 25x25mm aluminiumkoker is deels omgebogen. De hoekpunten zijn aluminium-gelast.
                              Deze triangel ziet er simpel uit , maar het was al met al erg tijdrovend om dit netjes te krijgen.
                              Bijvoorbeeld de 6 steunpunt-boutjes: die waren bewerkelijker dan dat ze er hier uit zien. Vooral het tappen van de schroefdraad aan de binnenzijde ging erg moeizaam.
                              En de rechthoekige sleufgaten: die zijn eerst grof uitgezaagd en daarna met de vijl bewerkt. Pfff: alleen dat vijlen kostte al meerdere uren.

5 sept:
                              Gelukkig hoefde ik niet alles met de hand te vijlen.
                              Good old Marco heeft deze onderdelen voor mij uitgefreest op de machine.
                              Click image for larger version  Name:	IMG_4192.JPG Views:	1 Size:	125.1 KB ID:	1353958
                              Het zijn 6 driehoeksplaten voor de18 punts-cell, twee blokjes voor het collimatie-mechaniek en 2 steunplaten voor de Alt-sectoren.

Commentaar

Ah, gelukkig; weer stappen vooruit. Een freesmachine helpt je wel echt snel vooruit!

Hoe ga je de randondersteuning bevestigen; op de spiegelbak zelf?

Commentaar

Werken...
                                X