Announcement

Collapse
No announcement yet.

Een dagje telescopen collimeren met Philipdo

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Een dagje telescopen collimeren met Philipdo

Het Anton Kutterverhaal: een dagje telescopen collimeren met Philip Doutreligne.
    Bekijk het filmpje even : ik probeer het hier even chronologisch uit te leggen.
    • Eerst de allermoeilijkste, de 17 cm Kutter met correctorlens. Vele uren werk, maar toch goed gekomen! Mooi beeld op de kunstster.anton Kutter maakte deze telescoop eind jaren 20 van de vorige eeuw. Heeft ook zichtbaar een aantal verbouwingen ondergaan.
    • Klein maar fijn ! het 'juweeltje' blijkt echt wel een juweel te zijn. Schitterend beeld!
    • het allerkleinste in de reeks. Wel een hebbedingetje, maar niet veel soeps.
    • Een Cosmos 11 cm Kuttertelescoop. Onderden werden vervaardigd door Tremel in Munchen, maar alles werd in bouwpakket verkocht door Cosmos, een Duitse firma. Verdict: gewoon goed, buigingsbegrensd zonder meer.
    • Een trischiefspiegler. Bleek erg lastig af te stellen. Tot plots....in een paar tellen schitterend beeld! De tweede trischief: daar is werk aan...vermoedelijk een spiegel verspannen
    • De Else Kutter Medial. Naar Schupmann. Totaal ontregeld, maar toch al beeld gehad! Ergens zit echter iets in de lichtweg...morgen eens een chirurgische ingreep op doen - moet zeker op te lossen zijn.

Besluit : morgen en maandag in eenzame opsluiting één en ander demonteren en zo mogelijk repareren. Maandag de spiegel van de Nasmydt opdampen en woensdag kijken of deze laatste werkt.
    Doel is dat ALLE telescopen en monteringen uit het hele pakket (behalve de grote 30cm telescoop) operationeel zijn uiterlijk eind juni. Dat geeft me dan weer tijd voor andere dingen.
    De30cm; dat is voor oktober-november.

Ga de weg die jou het beste lijkt.

Jullie zijn flink bezig geweest. Chapeau.
    What where the skies like when you were young?

Comment

We hebben er toch een paar weer aan de praat gekregen
      philip doutreligne - 70/1350 coronagraph - 102/1500 white light solar refractor - Kutter Schiefspiegler 200/4000

Comment

Philip meldde het al op Cloudy Nights : het heeft iets sacraal...Je probeert dingen te begrijpen waar in bepaalde zaken hij alleen op de hoogte was van het hoe en waarom. Dat is al niet makkelijk. En als je dan even denkt dat je nu bezig bent aan de telescopen die hijzelf in mekaar heeft gezet, dan is dat toch wel een speciaal gevoel hoor.
        Een Newton is een Newton. Maar een trischief van Kutter is lang niet dezelfde als deze van Kees Moddemeijer en wijzelf.
        Neem nu die Else Kutter Medial. Eigen ontwerp naar de Schupmann. Die gaf gisteren heel gebrekkig beeld. Probeer het maar eens te begrijpen zonder die uit elkaar te halen.
        Philip stuurde mij een scan door van het artikel dat er ooit over verscheen.
        Ik haalde dat ding dus uit mekaar en heb alle optische onderdelen gekuist. Was nodig. Maar hoe dat ding werkt, dat begint nu duidelijk te worden.
        Mijn grootste schrik;dat ik een optisch elementje breek... Gisteren konde we zeggen : er is een Else Kutter Medial. Alsikiets breek, dan gaat het van ' er WAS eens een Else Kutter Medial.
        Het blijven spannende en speciale momenten!
        Als we dit uitgelijnd krijgen ben ik alvast een stuk gelukkiger :-)

Click image for larger version

Name:	elskeKutter2.jpg
Views:	1
Size:	64.7 KB
ID:	1339802Click image for larger version

Name:	elsKutter1.jpg
Views:	2
Size:	55.6 KB
ID:	1339803Click image for larger version

Name:	elseKutter3.jpg
Size:	48.4 KB
ID:	1339804
        Attached Files

Comment

En zoals het er uitziet kunnen wie Schupmann volledig in eer herstellen. Philip stuurde mij het artikel door van James Daley. Die montering hebben we dus blijkbaar ook staan. Al stond er een andere telescoop op.

Name:	else Kutter mount 1.jpg
Size:	186.1 KB
ID:	1339894

Name:	else Kutter mount.jpg
Size:	36.5 KB
ID:	1339895

Comment

Prachtige klassieker zeg!

Met de "typische Kutter manier" van een parallactisch montering met 2 contragewichetn voor de balans.(zoals zijn 30cm Kutter dat ook heeft).
            Alleen kijken naar het noorden wordt een stuk lastiger met deze montering, maar voor maan en planeten werkt dit prima natuurlijk.
            C-8 Orange (Sandcast) 1975. 60mm F-15 "Towarex" (1958) Kenko 60mm F-15 (EQ 1970) (C14 en Lunt 10cm van sterrenwachtGooi & Vechtstreek)

Comment

Working...
            X