Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kijkerbouw VSRUG; 2018 en verder

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kijkerbouw VSRUG; 2018 en verder

De afgelopen 10 jaar waren voor Kijkerbouw VSRUG jaren van 'hoogconjunctuur'. Ik denk wel dat we dit mogen stellen.
    De komende jaren wil het persoonlijk wat (veel) kalmer aan doen wat telescopen bouwen betreft. We mogen/kunnen geen schoolprojecten weigeren, maar veel reclame voor het telescopen bouwen: even voor enkele jaren ter plaatse rust....

Wat de planning dan wél kan zijn:
    • Meer 'reclame' voor het gebruik van de bestaande telescopen en alle schoolprojecten op onze website: zon, maan, spectroscopie . Vooral deze drie. We kunnen telescopen en volgplatformen uitlenen...
    • We zullen werk genoeg hebben aan 'BIBERACH en het Kutterverhaal'
    • SSVI en 'Afrika' gaan uiteraard door; maximaal 25 stuks in 2018 bvb
    • Onze testopstellingen afwerken inclusief optical flats .
    • EAC : doe ik in 2018 exclusief voor Orion Bovenkarspel (25 jarig bestaan). Dat neemt ook de druk voor mezelf even weg: ik 'stuur' en selecteer enkel op de motivatiebrieven. Met De Winne kwam ik al overeen het kleiner te doen. Maximaal 40 mensen.VSRUG blijft verbonden. ..
    • Uitstap naar CERN. Enkel voor studenten en docenten. Samen met een docent uit Rotterdam ( André VD Hoeven). Data (min. 2 dagen) nog te bepalen. Wordt bezoek aan CERN, aanleunend museum, Science museum en natuurhistorisch museum. We opteren voor een jeugdherberg en goedkope vlucht. Richtprijs minder dan 200 euro, ALL IN (vlucht, bezoeken, overnachting en maaltijden)
    • Spectroscopiedag gaat uiteraard ook door eind 2018 samen met een aparte VVSdag spectroscopie.
    • Telescoop kopen en leren gebruiken: Misschien tweemaal in 2018 een sessie (dag of halve dag) organiseren op VSW. Er is nood aan ! Mensen kunnen hun eigen telescoop meebrengen en we kunnen een aantal modellen laten zien. Wat kan je verwachten en wat niet? Ook wat astrofotografie voor beginners.

Ziezo: Ik denk dat dit alsnog een hele opgave is, maar dat dit onze mensen toch een kleine 'rustpauze' zal geven. En tijd zal geven even iets anders te doen. Maar het programma is zo opgesteld dat we toch onze 'taak' meer dan behoorlijk invullen:-)

Heel misschien een volgende ATM- en Opticadag TEN VROEGSTE in 2019 of zelfs 2020 organiseren.Gezamenlijke dag dan, niet meer afzonderlijk. Kwestie om geen 'overaanbod' te hebben. Ik merk dat het moeilijker is om mensen warm te maken hiervoor.

Ga de weg die jou het beste lijkt.

Coatingservice VSRUG stopt (grotendeels)
    Bij deze houd ik ook per direct op met het coaten van telescoopspiegels voor derden. Twee redenen; het is té intensief voor mezelf. Er steken jaarlijks honderden uren gratis werk in. Uren die ik veel beter voor andere zaken kan gebruiken. We zijn trouwens geen firma....Er wordt (meer dan soms) teveel eisen gesteld aan de timing ook.
    Tweede reden: er zijn téveel mensen die gewoonweg de factuur niet betalen. En dat frustreert nog meer en geeft mij extra werk.
    Wat ik wél nog doe; spiegels coaten voor mensen die zelf die spiegel hebben gemaakt. En de 'speciallekes', voor mensen waarmee we samenwerken.
    De tijd die vrijkomt zal ik wel goed besteden:-)

Comment

Dan zijn het waarschijnlijk nog de mensen die hun eisen stellen die hun faktuur niet betalen.

Comment

JP, wellicht helpt het als je duidelijker bent - zeker voor de Noorderburen. Ook in de tijd gezien. Zo gaf je recentelijk nog aan dat je alleen op basis van facturen coatings aanbracht, en nu weer niet. Gaan die 'Ollanders niet snappen....
        "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
        Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

Daar zit nu voor een groot deel het probleem; de facturen raken maar betaald na een aantal(...) herinneringen. En soms ook helemaal niet.
          En dan komt de universiteit sowieso weer bij mij terecht met de vraag : 'kan jij dit even regelen'. Dat brengt frustratie mee. Zo wordt het wel heel goedkoop natuurlijk. Er zijn nog openstaande facturen van midden 2016 ! en ja: stilletjes gezegd; forumleden.....Waarbij ik hier even aanhaal dat de meesten wél correct zij.
          Deze reden, en dat er sowieso teveel vraag is; dat laat mij besluiten dat deze service stopt.
          Enkel en alleen nog coaten voor mensen die we kennen EN die zelf hun spiegel maakten.

Kijk; mijn hobby (passie of missie zou je het ook kunnen noemen) is mensen helpen in hun hobby: de sterrenkunde. Belangenloos als het even kan. Spotgoedkoop als het 'een klein beetje' moet kosten. Maar liefde moet van twee kanten komen :-)
          Ik stop mei 2018 niet helemaal, maar een groot aantal zaken stoot ik af. En dan begin ik met zaken zoals dit : een spiegel coaten kost 4 uur tijd. We vragen wenig centen. En als je die dan nog niet ontvangt begint het te wringen.
          En ook: als je weinig vraagt snij je in de huid van mensen die er moeten van leven. Dat is dan ook weer niet correct....
          De tijd die vrijkomt gebruik ik weer voor de scholen, voor het organiseren van evenementen, voor 'sterren schitteren voor iedereen' en voor experimenteren en de grote Round Robin optiektest.

Comment

Kijk, da's pas duidelijk. Ik merk in brede zin ook soms dat de verhoudingen soms een beetje zoek raken: wat ooit eens begon als een vriendendienst met wederzijdse waardering, glijdt langzaam af naar een wat consumptieve benadering ("ik vraag - jij draait"). Ik zou zeggen: houd de verhoudingen gezond door duidelijk te zijn. Je sluit daarmee onuitgesproken verwachtingen uit die - als ze niet worden vervuld - onvermijdelijk leiden tot teleurstellingen.
            "Vette hap" zei de boer, en hij tankte diesel www.etoiles.nl
            Royal-Enfield Bullet - 462 cc Hatz Diesel

Comment

wel : als mensen mij benaderen ben ik erg duidelijk. En werk met lichtsnelheid. Wachttijd is een paar dagen tot een week. Een hoge uitzondering daar gelaten.Maar de eisen die worden gesteld (kan het even op zondag, of na 20 uur) die wimpel ik nog wel af. Maar als de facturen niet worden betaald is dat erger.
              In mijn persoonlijk geval is het beter de boot af te houden. Voor zelfbouwer die ik ken (en dat zijn er toch nogal wat) zal ik het wel nog doen. Die mailen mij dan privé.

Comment

Originally posted by jeanpierre View Post
                Maar als de facturen niet worden betaald is dat erger.
                De spiegel terugsturen naar de eigenaar als het geld op de rekening staat, dan weet je zeker dat alles op tijd betaald wordt. "Boter bij de vis"
                Celestron Orange (Sandcast) C8 1975. Dekkerscoop 140mm F-15 SCT 1976. 120mm F-8.3 RR refractor (EQ, V2.0 2015). 60mm F-15 "Towarex" (EQ, 1958).

Comment

Maar ook dat is mij teveel werk en rompslomp. Ik doe het gewoon niet meer. Experimenteren wel. Ik heb hier een man uit Eindhoven waar ik nu een experiment mee doe: PMMA schijfjes opdampen : 20nm SIO2, 80nm Alu en dan 113nm SIO2
                  Even kijken hoe dat gaat.
                  Een no nonsens experiment: gewoon doen, dan reflectiemeting. Als het lukt zoekt hij een firma die het commercieel wil doen.
                  Voordeel; voor mij is het een leermoment, meer niet :-)

Comment

En dat zijn dan meer de projecten waar we ons meer op toeleggen : hoe gebruik je een telescoop...eerste filmpje :https://www.youtube.com/watch?v=9R9R1KmQQoY
                    Engelstalige versie volgt. Er volgen er nogal wat de komende tijden over van alles wat (aansluiten webcam, star analyzer, DSLR, gebruik software). In het bijzonder voor onze zelfbouwtelescopen, schooltelescopen...

Comment

Working...
                    X