Announcement

Collapse
No announcement yet.

Laag zuiltje voor NEQ6

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Laag zuiltje voor NEQ6

Ik liep me al een tijdje te ergeren aan het feit dat ik wel eens met een opstapje naar het oculair moest klimmen bij mijn 10" F5 CT Newton op een gewone NEQ6 Pro SynsSan. De Goto functie is extreem handig voor een niet zo ervaren waarnemer, als ikzelf ben, maar het is soms ergerlijk om te moeten klimmen en dan te zien hoeveel ruimte er nog vrij is tussen de onderkant van de tube en de grond. Het neemt ook niet altijd prettig waar. De Dobsons hebben hier wel een streepje voor t.o.v. de Newton op de EQ6 montering .

Visueel werkt deze 12 Kg zware telescoop prima op de NEQ6 montering. Sommigen lossen dit op door de poten van het statief drastisch in te korten. Dit vond ik echter wel weer zonde en het maakt de spreidstand van het statief ook een stuk minder, waardoor het geheel wel wat wankeler kan komen te staan. Zelf heb ik een klein beetje gerekend aan de draaihoeken en het zwaartepunt van deze tube en kwam er op uit dat een zuiltje met een EQ6 montageflenshoogte van 35 cm nog voldoende ruimte laat om een evenwicht in te stellen met 1,5 Kg aan de focuser en een ver voorop geplaatste zoeker. Dit is 40 cm lager dan de montageflens van de E6Q nu op de laagste statiefhoogte heeft.

Met dit lage zuiltje ga je dan bijna een soort van equatoriaal Dobje maken. Wel heb je nog extra hoogte nodig voor de poten (de Newton moet er wel overheen kunnen draaien in de meest ongunstige standen) en heb je ook nog hoogte nodig vanaf de grond om waterpas te kunnen stellen. Al met al denk ik dat ik met 40 tot 45 cm vanaf de grond voor de hoogte van de montageflens een heel eind kom.

Tegenwoordig is aluminium koker en buis makkelijk te krijgen in verschillende diameters met een flinke wanddikte. Volgens velen hier is het ook goed te lijmen met de 2-component Metal epoxylijmen van Bison. Ik heb besloten om dit maar eens te gaan proberen en een aluminium zuil in elkaar te lijmen (wel met hier en daar een RVS blindklinknagel).

De basis van het ontwerp is een 140 mm diameter buis met een wanddikte van 5 mm. Hieromheen komen drie schalen van de 3 poten (uit koker 80x50x4). De poten zijn demontabel en worden van binnenuit de buis aangetrokken door 6 grote M10 RVS kartelmoeren, ruimte genoeg voor je hand in deze buis en dit werkt dan mooi af. Stellen gebeurt eveneens met 3 stuks M10 RVS draadstangen met kartelmoeren. Het zuiltje heeft op de tekening nog een hoogte van 500 mm, maar dit wordt nog aangepast aan de werkelijk benodigde hoogte (al dan niet met eerst even proberen). De montageflens is gekocht, maar moet ook nog worden bewerkt op de draaibank voor deze in de 140x5 mm buis gaat passen.

Robert.
    Dropbox is a free service that lets you bring your photos, docs, and videos anywhere and share them easily. Never email yourself a file again!
    Last edited by rweust; 02-10-16, 18:20.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.

Vorige week en gisteren bezig geweest om de blokken aluminium op maat te maken. Dit gaat met de flex, maar gelukkig heb ik ook nog een freesbank.

Deze Taiwanese RF-25, heb ik ooit voor een schappelijk bedrag tweedehands gekocht en heeft hier zijn nut opnieuw bewezen. Mijn vrij gammele kolomboor heb ik toen weg gedaan, omdat deze bovenfreesbank ook een prima coördinaten-boorbank is. Frezen doet ie echter ook prima. Zolang je de speling netjes aan één kant houdt, werkt deze nog vrij nauwkeurig ook. De 50 mm vlakfrees maakt het werk mooi parallel en op maat. Ideaal voor de vulblokken in de poten, waar straks M10 schroefdraad in komt.

Een radius uitdiepen is ook niet echt makkelijk zonder freesbank. Met een 6 mm vingerfrees (vier-snijder) is dit goed benaderbaar. Ik krijg echter wel een lamme arm van het vele draaien aan de handwielen, gisteren een groot deel van de dag, voor 3 van deze blokken. CNC is hier toch wel onovertroffen. Maar ja, dat heb ik niet. Het is in ieder geval wel vast een goede oefening voor de cursus spiegelslijpen die ik over twee weken bij Jan van Gastel ga doen.

Op zich nu mooie lijmvlakken met binnenradius verkregen. Er komt ook nog M10 RVS draadeind door. De happen uit de 400 mm lange poten (80x50x4 mm aluminium koker) worden met de frees en de flex gemaakt.

Robert.
    Last edited by rweust; 02-10-16, 21:53.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.

Comment

Robert,
      Leuk project weer! Ik herken idd je probleem, hoewel het bij mijn F/4 net iets scheelt...
      Iets waar je rekening mee moet houden met zo'n zuil constructie is trillingen. Dat los je op met zoveel mogelijk stijfheid, met name waar de zuil aan de poten koppelt. In jouw geval is de zuil relatief kort en heeft vrij grote doorsnee, wat al mee gaat helpen. Ik ben benieuwd hoe het gaat bevallen!
      Arjan

Comment

Dank je wel voor het advies en de steun, Arjan.

Ik heb geprobeerd hier rekening mee te houden. Het is een dikke buis D140x5 mm. Deze is van binnen verstevigd met 5 mm dikke en 50 mm brede, ingelijmde, aluminium strips. Buiten om de buis komt een in drieën gedeelde D150x5 mm, 175 mm hoge ring, die dus de zuilbuis extra opsluit. Aan deze drie delen komen 20 mm dikke en 50 mm brede, aluminium blokken gelijmd (met dus de benodigde, met de frees uitgediepte radius). Het geheel is hier plaatselijk dus: 5+5+5+20 = 35 mm dik. Deze 150 mm hoge blokken worden dus met de M10 RVS draadeinden en kartelmoeren tegen de zuilbuis getrokken. Hiermee heb ik hopelijk een stevig uitgangspunt voor de poten.

De blokken zijn 150 mm hoog, hieraan komen de 5 mm dikke en 175 mm lange, aluminium schetsplaten die de poten van 80x50x4 mm aluminium koker voldoende steun moeten geven (2 per poot). Dit wordt gelijmd, maar ook van RVS popnagels voorzien.

De delen voor de poten heb ik klaar. Ondanks dat het allemaal aluminium is, is het zwaar. Ik weet echter niet hoe de epoxy lijm zich gaat houden, voor stijfheid ben ik nu wat minder bang. De ultieme test zal zijn dat het mijn gewicht moet kunnen dragen (je hebt mij gezien op de Kutterdag).

Robert.

Comment

Yep!
          Arjan

Comment

Originally posted by AtM View Post
            Yep!
            Een om anderen dan weer voor te zijn en nog snellere bijval te voorkomen. Inderdaad, massa en zwaartekracht samen zijn ook een goede reden om niet te willen klimmen.

Robert.

Comment

Vandaag even verder. De schalen gemaakt waarmee de poten de onderkant van de zuilbuis inklemmen.

Deze gemaakt uit een gezaagd, gekocht stuk buis van D150x5mm. Uiteraard eerst even de gaten voor de M10 RVS draadeinden gemarkeerd en doorgeboord (ook op de zuilbuis) voor ik deze ring in drie stukken doorhaal met de flex.

Robert.

Comment

Alles van de poot even los neergezet voor het idee. Het gaat allemaal goed passen, zo te zien.

Robert.

Comment

Nu is alles klaar om in elkaar te lijmen. Dit gaat bij aluminium goed met een (niet te snel hardende) 2-component epoxy lijm. Na wat lovende ervaring hier op het forum, heb ik de Bison Kombi Metaal gekozen.
                  _

Zo te zien een gevulde epoxy lijm. Er zit (metaal?) poeder in om te voorkomen dat de lijm uitloopt. Normale epoxy lijmen kruipen door de kleinste gaatjes, kieren lopen dan vrij makkelijk leeg, als ze te groot zijn. Dit blijkt bij deze lijm niet het geval. Het is een goed vullende lijm en vrij dikke rupsen blijven makkelijk liggen, er druipt niets.

De lijm hardt erg langzaam uit, dit was altijd normaal bij epoxy's, tegenwoordig zijn er echter ook snelle soorten die soms binnen minuten al handvast zitten. Deze lijm blijft bij 20 C een uur verwerkbaar, wat bij grote lijmwerkstukken als deze zuil dus wel handig is. Nadeel is dat je de te lijmen delen wel goed moet fixeren zolang de lijm uithardt, dit duurt meer dan 4 uur voor deze handvast is. Ik gebruik hiervoor popnagels, deze drukken de lijm goed tussen de lijmvlakken aan en fixeren de onderdelen van het werkstuk tot de lijm hard is.

De lijmvlakken worden eerst goed schoon gemaakt. Het aluminium wordt eerst ontvet. Ik gebruik nog wat wasbenzine op een lap, maar er zijn tegenwoordig ook milieuvriendelijkere schoonmaakmiddelen/ontvetters. Hierna reinig ik de lijmvlakken wat op met een schuurpad (soort polijstpapier op een spons) en ruw ze flink op met grover schuurpapier. Het vooraf reinigen/ontvetten is dus om te voorkomen dat je de verontreiniging in het aluminium schuurt. Daarna nog een keer het schuursel verwijderen en goed ontvetten met aceton om, als de boel goed droog is geworden, beide vlakken licht in te smeren met de aangemaakte epoxy lijm. Deze kunnen daarna direct op elkaar worden geklemd en in mijn geval dus worden gefixeerd met popnagels.

Om te voorkomen dat bij zo'n groot werkstuk als deze poten werkelijk alles onder de lijm komt te zitten, verwijder ik de tussen de kieren uitkomende lijm direct met poetslappen, eventueel aceton, en plak de naden af met schilderstape.

Na het monteren/lijmen van alle delen en uitharden, hebben we dan één poot ter grootte van een oculairkoffer (400 mm lang), gewicht 2650 gr. Nog twee te gaan
                  _

Robert.
                  Last edited by rweust; 15-11-16, 22:17.

Comment

Heb met genoegen naar je werkstuk zitten kijken heer Weust.
                    Eventuele trillingen kunnen gedempt worden met het opvullen met zand ,maar dat wist U natuurlijk al.
                    Ander idee is een dikke rubberen ring rond de buitenkant van de zuil ,dat vangt ook trillingen weg
                    Dat laatste principe word gebruikt bij de poten van booreilanden op poten, men gebruikt dan betonnen ringen rond de poten die het trillings getal van de poten opheffen.

Comment

Dank u voor het advies. Leuk dat u dit volgt. Ik wil het eerst eens zonder zand proberen, de zuil is eerst gewoon visueel bedoeld en het zou leuk zijn als deze mobiel kon blijven. Voor fotografie kan ik altijd nog het statief gebruiken. Rond de drie schalen, iets boven de poten, is ruimte gelaten voor een zware klemring. Mochten de poten onder nog te veel wegbuigen, dan kan er nog een verstevigende plaat onder de bodem die de poten met elkaar verbindt.

Het blijft even eerst proberen, hoe dit gaat houden. Prachtige foto, trouwens.

Robert.

Comment

Voor de bouw van een nieuwe rotor voor mijn weersatelliet-schotel overweeg ik ook een combinatie van lijmen en popnagelen. Ik heb dus met grote belangstelling de beschrijving gevolgd. En ben dus nieuwsgierig of de gevolgde werkwijze succesvol is.

Ik zal wel met de bouw moeten wachten tot ik weer in Nederland ben geweest: ik betwijfel of ik dergelijke lijm hier zal kunnen vinden.
                        Een dag heeft 24 uur en dan heb je de nacht ook nog.

Comment

3 Dubbele tubes epoxy lijm verder begint het echt al wat te worden. De flens ligt er nog even los op, voor het idee.
                          Oerstevig met toch wel wat kilo's aluminium. De lijmverbindingen krijg je niet snel meer los. Ik heb wel alle lijmvlakken gereinigd, goed ruw opgeschuurd en ontvet met aceton voor het lijmen. Nadeel van zo'n goed vullende lijm is dus dat je er meer van verbruikt. Je lijmverbinding wordt dikker, maar zoals gezegd, het zit wel goed vast.
                          _

En dan nu de beloofde test, Arjan. Ik geef het gewicht niet (de weegschaal er naast is symbolisch), maar er was geen merkbare doorbuiging. De stijfheid lijkt mij in orde.
                          _

Robert.
                          Last edited by rweust; 15-11-16, 22:19.

Comment

Vandaag de strippen aan de binnenkant afgerond met de afbraamschijf en verlijmd in de kolom. De bouten zijn even tijdelijk tot de lijm droog is. Nylon ringen onder boutkop, moer en een 10 mm diameter, ingevet pijpje om de bout, zodat na uitharden van de lijm de bout weer los kan.
                            _

Zonder deze versteviging, was de zuil dus al stevig genoeg om op te zitten en niet merkbaar door te buigen. Met deze ingelijmde strippen wordt ter plekke van de bevestigingsgaten voor de poten de materiaaldikte van de kolom verder opgevoerd naar 10 mm aluminium. De schaaldelen aan de buitenzijde (verlijmd aan de poten) helpen verder mee om ongewenst uitbuigen (instabiliteit) tegen te gaan.

Robert.
                            Last edited by rweust; 06-11-16, 21:53.

Comment

De flens is gekocht, maar nog wat te groot. Door deze een stukje af te draaien is deze mooi pas te maken bovenin de zuil.
                              _

Nu nog vast gaan zetten met boutjes rondom, maar eerst morgen weer spiegel slijpen in Almere. Ofwel spiegel polijsten, als het goed is ga ik de pekbodem gieten.
                              _

Robert.

Comment

Working...
                              X