Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zie hoe Roel een zonnefilter knutselt!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zie hoe Roel een zonnefilter knutselt!

Yes! Zojuist zijn mijn twee velletjes Astrosolarfolie die ik van de week besteld heb binnengekomen!

Twee velletjes...?

Ja, twee velletjes. Ik was namelijk in de veronderstelling dat twee lagen nodig zijn... Niet dus, dat was vroeger wel zo, maar nu kan het dus met 1 laagje. Hou ik dus mooi een extra velletje over voor mijn Tyleskoep die over niet al te lange tijd (hoop ik) arriveert. En de zoeker moet natuurlijk ook afgeschermd worden.

Met dit stinkweer heb ik ook mooi de tijd om vanavond eens iets leuks in elkaar zu flanzen.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

is hiero in ijmuiden al paar uur helder en ben zon al aan het waarnemen ziet er indrukwekkend uit met me nieuwe oculair !!!
    maar als iemand wat gaat bestellen bij de koepel let vooral op de maten !
    ik bestelde 25x25 cm en stond ook op me offerte maar ik kreeg 30cm lang en 18,9 breed ! en dat is dus goed ge*aaid als je een 20cm kijker heb ( ja ze raden aan om minder dan de hele diameter maarja ik had al een ring gemaakt. )

Commentaar

Hier is het ook kraak!
      En dat in Almere, waar het altijd mistig is!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Welk oculair heb je gekocht djgoldwing? Ik heb trouwens vandaag ook kunnen kijken naar de zon en er is blijkbaar toch een groepje te zien.
        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

al 2 weken maar noem het nog nieuw :P
          40mm 2'' 70 graden ( fov ) william optics (swan)

Commentaar

Hij is klaar! Eerst heb ik een ring van karton gemaakt die exact om mijn scoop past. Daarop een cirkel geplakt zodat het een soort plat, rond bakje wordt:

Daarna heb ik nog een ring gesneden die precies in het "bakje" past. In beide cirkels heb ik toen een uitsparing gesneden, waar de folie komt te zitten:

Je ziet dat de uitsparingen niet rond zijn, dit is omdat het folie net iets te smal was om zo'n grote cirkel uit te kunnen snijden... Foutje van mij...
            Ik heb de folie met dubbelzijdig tape binnenin het 'bakje' geplakt, en daarna de kartonnen ring daar weer overheen geplakt. Klaar!! Op deze manier is het een stevig geheel geworden dat mooi klem om de telescoopbuis zit:

Meteen maar even een paar fotootjes gemaakt. Geheel tegen de wet van Murphy in was het net eventjes helder genoeg om de zon te kunnen bekijken. Weliswaar zitten we dit jaar bijna in een zonnevlekkenminimum zodat er geen zonnevlek zichtbaar is. Wel kon ik dichtbij de rand van de zon enkele fakkelvelden zien en ook was er iets van granulatie te zien. De eerste foto is de zon in zijn geheel door een 25mm oculair:

De tweede foto is genomen door een 10mm oculair. Door het contrast is te versterken, zie je iets van de fakkelvelden. Visueel zag het er natuurlijk beter uit, maar ik vind het al heel wat dat mijn cameraatje er iets van heeft kunnen vastleggen:

Kortom: Roel = blij (met zijn allereerste zonnefilter!)

Commentaar

Ik ga van de zomer ook eens een zonnefilter in elkaar knutselen.

Het probleem is dat je niet makkelijk folie kunt krijgen voor een 10" telescoop.

Commentaar

als je precies weet hoe het moet tim kun je het mij dan vertellen en ook wat voor folie ik moet hebben en waar dat te krijgen is:P

Commentaar

Origineel geplaatst door Tim
                  Ik ga van de zomer ook eens een zonnefilter in elkaar knutselen.

Het probleem is dat je niet makkelijk folie kunt krijgen voor een 10" telescoop.
                  Voor zo'n grote kijker is het beter om een "off axis" gat te knippen in het deksel wat je voor het filter gebruikt. De beelkwaliteit schijnt dan zelfs beter te zijn dan bij een full aperture filter, omdat je opening dan naast de obstructie van je vangspiegel zit. Je hebt dan een beter contrast en het scheelt een hoop folie!

Commentaar

oke, het mag dan wel 3 maanden geleden zijn er voor het laatst op werd gereageert, maar toch doe ik het maar.
                    Er is een bedrijf/winkel in Duitsland, vraag niet hoe ik dat weet, die levert van die zonnefilterfolie op A4 formaat. Ze leveren aan klanten in Nederland, en de service was die ene keer dat ik er iets bestelde geweldig en het de leverings tijd kort.
                    klikkie

Al kan je natuurlijk ook gewoon bij de Nederlandse ww.dekoepel.nl een grote maat aanvragen, echter weet ik niet of zij ook A4 formaat hebben.
                    Zie maar
                    Bresser Messier N-203

Commentaar

http://www.telescope-service.com/baa...lar.html#folie

Hier staat ook a4 formaat tussen .

Commentaar

ik heb het ook binnen!!! nu alleen nog maken! maar ik ga maar een kleintje doen dat moet ook wel want de folie is te klein voor de buis telescoop.. weet alleen nog niet hoe ik dat ga doen:S

Commentaar

Maak gewoon dat ding van roel na :S
                          Zo moeilijk zal dat toch niet zijn?

Ik zie jou altijd wel als een knutseltype :P
                          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

haha ja ik zou wel willen hoor, maar dat is dus de bedoelign niet want hij heeft hem helemaal gemaakt, en ik heb dus maar een klein rondje!! haha dus das anders..

Commentaar

hey mensen! ben met me zonnefilter bezig, jawel! het is er toch van gekomen! hihi alleen nu zit ik met een brandende vraag..

misschien ook wel een domme trouwens:P
                              waar ligt je vergroting van je beeld aan?? bij een dobson scoop? ligt dat ook aan de opening?
                              ik wil namelijk wel een grote zon, maar ik ga hem niet helemaal met zonnefilter doen, maar maar een rondje. maar moet dat rondje groot zijn wil ik een grotere zon? of maakt dat niet uit?

Commentaar

Werken...
                              X