Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hetzelfde spul, maar dan goedkoper...

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by zwik View Post

Goeie tip! Ik heb even rond zitten snuffelen en kwam dit tegen:
    http://www.ebay.nl/itm/New-12v-DC-po.../131936169125?

Er staat 12V naar 14V als ik het goed begrijp, dat lijkt me wat veel want heb 7,2V nodig volgens AC adapter en bijbehorende accu... Maar dan is het nog 40 euro voor iets wat misschien 20 euro mag kosten?
    Kort vraagje: bestaan er goedkopere alternatieven voor de Canon ACK-E6 lichtnetadapter? Liefst niet teveel ATM aub. Alvast bedankt! http://www.fotokonijnenberg
    Skywatcher Esprit 80ED f/5 Triplet APO, 127mm f/7.5 triplet APO, 12" f/4 Sumerian dob. AVX mount, Canon 600D (modded)

Comment

• Dat is AC-DC ofwel, lightnet naar wat de Canon nodig heeft. Ik wil van DC-DC dus gelijkspanning - gelijkspanning waar ik van een sigarettenaanstekerplug (12V) naar de Canon ga (7,2V)
      Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | 220mm flat field panel | PixInsight | Lid van sterrenwacht Halley

Comment

• Vandaag een 4-traps loodacculader gekocht. Is nu in de aanbieding bij de Lidl voor EUR 14,99. Ik had er al één, maar voor zo'n bedrag kon ik hem niet laten liggen. Het betreft hier een loodacculader die wel vaker onder verschillende namen en types te koop komt in budget winkels. Sinds 2010 zijn de ervaringen van mensen volgens internet gewoon goed.
        _

Het is een zo te zien een keurige IUoU lader (ook wel 3-traps lader genoemd) met een softstart/tickle (voor)programma om te ver leeggetrokken accu's weer wat te redden. Dit soort extra laadtrappen hoef ik normaal niet op een loodacculader, omdat ze pas bij accu klemspanningen inkomen die eigenlijk niet mogen voorkomen (hier 10.5V of lager, stap 2 in de grafiek). Een meer dan 80% DOD leeggetrokken cyclische loodaccu, met onbelaste klemspanning ver onder de 11.7V bij 20 C, heeft vaak al zo'n klap gehad dat de capaciteit en levensduur toch al met meerdere procenten (zo niet tientallen) zijn teruggelopen. Bij start- of autoaccu's gaat dit bij een slechts 40% Depth-of-Discharge leeggetrokken loodaccu (klemspanning onder de 12.2V) al spelen.

Maar goed, het (voor)programma zit er op (softstart wordt ook wel eens de eerste trap van een 4-traps lader genoemd). Misschien kan het een keer handig zijn, als blijkt dat een accu die je 's nachts wilt gaan gebruiken onverwacht toch te ver is leeggelopen. Je kunt misschien toch nog wat doen met je accu, capaciteitsverlies en levensduurverlies voor lief genomen. Dit soort softstart/desulfatering programma's herstellen echter nooit je accu naar de situatie van voor het te ver ontladen. Er voor zorgen dat de accu klemspanning (bij 20 C) niet onder de 11.7V komt is veruit het beste voor cyclische loodaccu's (auto- en startaccu's niet onder de 12.2V). Loodaccu's altijd 100% volgeladen wegleggen en gedurende opslag regelmatig bijladen blijft dus het devies.
        _

Deze lader is prima geschikt voor loodaccu's en AGM (glasvlies) accu's die tot 14,4V mogen worden doorgeladen (normaal 2e trap absorptieladen, hier stap 5 in de grafiek). Dit geldt voor bijna alle loodaccu's en is vaak op de loodaccu aangegeven als een cycle-use spanning. De laadstroom is maximaal 3.8A (normaal 1e trap bulkladen, hier stap 3 en 4). Dit brengt ook de kleinere 15Ah loodaccu's net binnen bereik. Deze hebben vaak al een maximaal toelaatbare laadstroom (aangegeven op de accu als initial current) van 4A of meer.

De lader heeft ook nog een motorfiets-stand waarmee het bulkladen slechts met 0.8A plaats vindt. Hiermee kunnen dus nog kleinere accu's worden geladen, zoals bijvoorbeeld loodaccu's met een capaciteit van 7 of 10Ah die geen 3.8A maximale laadstroom (inital current) kunnen hebben. Het volladen kan dan bij een tot 80% DOD leeggetrokken cyclische loodaccu, met een capaciteit van 10Ah, bij zo'n lage 0.8A laadstroom, wel 10 uur gaan duren.
        _

Echt grotere loodaccu's met een capaciteit van 38Ah of meer zou ik niet standaard met deze lader laden. Dit om de simpele reden dat het laden van een 80% DOD leeggetrokken cyclische loodaccu met dit soort grotere capaciteiten, zelfs bij 3.8A laadstroom, dan meer dan 10 uur gaat duren. Maar als extra back-up lader of onderhoudslader (bijladen tijdens opslag) is deze ook voor grotere loodaccu's zeker wel bruikbaar.

Het is ook een veel betere lader dan er vaak standaard in starthulp apparaten of jumpstarters zit (dit is bij goedkopere typen vaak niet meer dan een zeer eenvoudige netadapter met een gelijkrichter/spanningsverlaging bestaande uit enkel een paar diodes). Deze IUoU lader gaat bij een volle accu tijdig over op onderhoud- of druppellading (normaal 3e trap floatladen, hier stap 7 in de grafiek) en houdt dan de spanning over de accu constant op 12.8V. Deze spanning kunnen de meeste loodaccu's lang hebben, dit staat op de accu aangegeven als een stand-by use spanning, waar je onder moet blijven om corroderen van de loodplaten bij langdurig laden te voorkomen. Deze loodacculader is dus een prima vervanging voor de veel te simpele lader in jumpstarters en voorkomt overladen van deze loodaccu.

Dit geeft je de mogelijkheid om een goedkope starthulp of jumpstarter voor EUR 15,- te voorzien van een veel betere loodacculader ipv de slechte netadapter en zeer simpele gelijkrichter die ze vaak bezitten. Eventueel dan nog een fatsoenlijk, cyclisch 17Ah (of meer) AGM loodaccuutje er in en je hebt een apparaat waar je jaren mee kunt doen. Dit wilde ik jullie niet onthouden.

Robert.
        Last edited by rweust; 10-10-16, 07:22.
        10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.

Comment

• Net de acculader gekocht. Enig nadeel van de lader vind ik dat je niet kan zien welke fase van het laadproces actief is zoals bij een CTEK.
          200 mm GSO f/4, 130 mm SW Heritage f/5

Comment

• De vergelijkbare CTEK MXS 3.8 is dan ook geen goedkope lader (wel een goede). Hun iets goedkopere 3.5A model (nog steeds ruim 4x zo duur) heeft deze laadtrapindicatie ook niet meer. Ik heb zelf een 4-traps Grundig 4A IUoU die dit overigens ook niet aangeeft. In de praktijk is dit echter geen probleem, je moet toch het laadproces afwachten en ze geven allemaal wel aan dat dit afgelopen is. Loodaccu's kun je (in tegenstelling tot Lithium accu's overigens) het beste 100% volgeladen opslaan.

Wel adviseer ik iedereen die met loodaccu's voor mobiele stroomverzorging werkt om een goede voltmeter over de accu te zetten (digitale kosten tegenwoordig veel minder dan EUR 10,-). Dit heeft drie voordelen:

- Je kunt het laadproces in de gaten houden, dus aan de spanning zien in welke trap deze lader zich bevindt, en of het laden goed verloopt (nergens te hoge of vreemde spanningen).
            - Je kunt zien hoe ver je accu leeg is (loodaccu's geven dit goed aan dmv de spanning). In tegenstelling tot LED of % restcapaciteit indicatoren kun je bij aflezen van de werkelijke spanning wel goed rekening houden met de temperatuur en de stroom die de accu trekt en bepalen hoe vol deze nog is. LED of % restcapaciteit indicatoren geven vaak bij lagere temperturen of hoger stroomverbruik een veel te lege accu aan.
            - Als de belasting (stroom) enigermate bekend is, kun je aan het spanningsverloop tijdens ontladen zien hoe goed je accu nog is, ofwel of de capaciteit die hij zou moeten hebben nog enigermate met de werkelijkheid overeen komt.

Overigens, leuk dat je hem ook gekocht hebt.

Robert.
            Last edited by rweust; 14-10-16, 19:29.
            10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.

Comment

• In de Action kwam ik vandaag een statafelrok tegen voor 6,95 euro.
              Ik denk dat kan je mooi gebruiken als shroud. ik wist alleen de hoogte van mijn telescoop niet dus heb hem nog even
              laten liggen. Maar volgende keer neem ik hem mee. Maat die er op stond was 120cm/80cm.
              Last edited by gixer; 27-05-17, 08:28. Reason: Dit is niet geschkt als shroud. Het is lijkt namelijk meer op een zak dan op een rok. Ik heb hem snel weer terug gebracht.

Comment

• Bij IKEA kan je tegenwoordig goedkope flatpanels kopen . Bijvoorbeeld een 30cm x 30cm voor een kleine 70 Euro. Stuk goedkoper dan die platen van Gerd Neumann .

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40332210/
                Sky-Watcher NEQ6 PRO mount | GSO 6" Newton F5 | Atik 314L | Baader MPCC | 9mm OAG | Lodestar | 220mm flat field panel | PixInsight | Lid van sterrenwacht Halley

Comment

• Pas had ik een parfocaalring nodig, en deze gevonden op ebay.
                  Scheelt nogal met de winkels in de EU.
                  Te veel projecten en te weinig tijd. 8" spiegel, stappenmotor focus en koeling voor camera.

Comment

• Net een LED lamp gekocht en gemonteerd van de Ikea om deze als flatpanel te gebruiken. Dat gaat prima, het licht is dimbaar (met de meegeleverde afstandbediening, (max. 2 meter)) en van lichtkleur/warmte te veranderen (tussen helder wit en gelig). Het licht moet wel wat verder worden terug gedimd (zelfs in de laagste stand) dus je hebt er wel een extra melkkleurige plexiglas plaatje of een 1 cm dikke piepschuim plaatje erbij nodig om de intensiteit nog wat verder terug te brengen (of je spant een paar keer dubbel gevouwen wit T-shirt om de voorkant van je telescoop).

Bij te korte belichting krijg je strepen (< 0,1 sec) want de intensiteit wordt geregeld door de led heel snel te knipperen (zelf in zijn hoogste stand). Bij belichtingen van een seconde of hoger werkt het prima.

Link van deze panel: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40332210

NOOT: hij is in verschillende groottes te bestellen, 30x30cm, 60x60cm, 30x90cm) en met de remote kit ook op afstand via een iPhone/Android app te bedienen (voor remote setup).
                    T: TS 80/480mm APO | TS 130/910mm APO | Celestron 11" EdgeHD | 254/1016mm Newton
                    C: ZWO ASI1600mm - Cool (Mono) + Baader Filters | Canon 6DAW

Comment

Working...
                    X