Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hetzelfde spul, maar dan goedkoper...

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Goed ideetje van Coin:

Speciaalzaken hebben nogal eens de neiging om huis-tuin-en-keuken spulletjes te voorzien van een "observing product" labeltje en deze voor een bijbehorende prijs aan te bieden.
    Veel van dit soort dingetjes zijn veel goedkoper bij een andersoortige winkels te krijgen. Als je zelf iets handigs tegenkomt bij de plaatselijke ijzerboer, warenhuis, supermarkt of iets dergelijks waarvan je denkt: "hee, die verkopen ze bij de optiekzaak ook, maar dan voor het driedubbele!", meld het dan hier.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

(Aan moderator: Dit bericht stond al ergens anders, maar om aan te geven wat de bedoeling is van dit topic, post ik hem hier nogmaals. Oorspronkelijke topic mag wat mij berteft slotje!)

Jongens en meisjes! Je kent het vast wel, het dillemma tussen warme handen en oculairen verwisselen:

-Of je doet je handschoenen elke keer uit om dat kleine pielschroefje los en vast te draaien (vingers binnen no-time verkleumd)
    -Of je probeert het met je handschoenen aan (oculairen binnen no-time in dertig stukjes op de grond)

Nou, kijk eens wat ik vond bij de Action!

Warme handjes de hele nacht:

En om een oculairtje te verwisselen of iets dergelijks gooi je de flapjes om en voila:

Prijs bij Action: 2,79 euro :thumbup: :laughing1:
    Prijs bij Teleskopservice: 39 euro

Commentaar

'Celestron Powertank'
      135 euro bij ganymedes (met radio en sirene )

Einhell Acculader (doet hetzelfde, alleen dan zonder celestron erop en radio)
      En je kunt je auto ermee vlottrekken!!!

Ca 30 euro, komt af en toe in de aanbieding bij halfords, action en lidl.
      Met lamp, kun je je montering maanden op laten draaien!

Goed idee! (heb een sticky gemaakt)[/img]
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

"Lights out verduisteringsdoek" Voor wanneer je last hebt van omgevingslicht:

25 euro

Alternatief:
        Zwarte badhanddoek van de Wibra: 2 euro

Je denkt natuurlijk: "wie koopt dit in godsnaam?" Maar blijkbaar zit hier handel in!

Commentaar

80 dollar DSLR Focus pro + 1000 euro laptop
          (camera focusseersoftwar met kabel)

Een paar eurocent en een nagelschaar:
          DIY Hartman mask:
          http://billyard.servehttp.com/Hartmann.html
          30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Speciale grote stelschroeven om je hoofdpiegel te kunnen collimeren zonder gereedschap: ik heb ze ooit gezien voor 20 euro per drie stuks

Vleugelboutjes bij de lokale ijzerboer, 80 eurocentjes per stuk:

Commentaar

Celestron Anti Vibration pads: rubber schijfjes voor onder je statiefpoten tegen trillingen. Werken echt super! Voor 45 dollar per drie:

Alterntief: Drie cirkeltjes gesneden uit een stukje rubber (te krijgen bij de schoenmaker ofzo) Werken echt super! Meestal gratis als je de schoenmaker lief aankijkt.

Commentaar

Sterrenatlas: een goeie kost je zeker 100 euro!

Alternatief:
                http://www.asahi-net.or.jp/~zs3t-tk/atl ... las_85.htm
                Vergelijkbaar met Sky Atlas 2000.0, maar handzamer. Tot magnitude 8,5 en met alle Messiers en NGC's.
                Gratis (downloaden en printen maar!)

Commentaar

Of dit geval:

http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c. ... .Travelbag

Afm.: 125 x 38 x 23 cm. Daar past met gemak een elfje inclusief statief en montering in. Handig!
                  Voor 30 euro.

Kost je bij TS toch net effe iets meer:
                  http://www.teleskop-service.de/AstroTS/ ... schenOrion

Commentaar

De observerschair oftewel... strijkstoel in het Nederlands.

Zo'n 15 euro op bijvoorbeeld marktplaats...

Telescoop fabrikanten vragen er al gauw meer als 100 euro voor.
                    Ideaal voor hoge newtons of dobsons..
                    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Gebruik en paar stukje klitteband en een fietsachterlampje en je hebt een prima rood licht. Gelukkig is dit een simpel achterlichtje dat geen "knipperopties" heeft.

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                        "Lights out verduisteringsdoek" Voor wanneer je last hebt van omgevingslicht:

25 euro

Alternatief:
                        Zwarte badhanddoek van de Wibra: 2 euro

Je denkt natuurlijk: "wie koopt dit in godsnaam?" Maar blijkbaar zit hier handel in!
                        Een alternatief voor de handdoek is een stukje verduisteringsgordijn kopen op de markt bij een stofwinkel. Ietsje duurder dan de handdoek (paar euro), maar het oogt wat stijlvoller. Met een handdoek lijkt het net of je met je neus boven een bak stomend water met Indische mintdruppels hangt! Het is verder volkomen lichtwerend en je kan het matchen met je kleren! De ene kant is namelijk zwart en de ander wit. Voelt ook lekker aan!
                        "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Nog wat schuim erin en je hebt een mooie occulairen koffer!

http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages...uminium_koffer

Commentaar

Ik had nog een maglite liggen, zo een met 2 penlites.
                            Dat moest mijn rode lampje worden, lekker handzaam en brand lang.
                            Het glaasje kan er uit, maar nu nog iets roods zoeken wat er in past.
                            Na lang zoeken kwam ik het tegen: het dopje van een uitgedroogde prittstift.
                            Het was wel even werk maar, dan heb je ook wat.
                            En voor nop (niks bedoel ik).
                            It is nice to be important, but it is more important to be nice.
                            Skywatcher Dobson 8"

Commentaar

Bij de Xenos heb ik LED-lichtjes gekocht die je op een pet kan zetten, zo hou je je handen vrij. Wel is het licht wit, maar is zo gefixed door met een rode viltstift te kleuren of met rode plasic folie af te plakken. Petje helpt ook gelijk tegen de kou. LED-lampje was te koop voor enkele euri, weet niet meer exact maar ik meen 3 of 4euri.

Wat ook makkelijk voor de rokers is, is een turbo aansteker ipv een gewone. Gebeurde me elke keer weer dat mijn ogen goed gewend waren aan het donker, ikke een peukkie opsteken en FLITS weer ff nachtblind. Zo'n turbo aansteker kent men waarschijnlijk wel, dat is er 1 met een gloeidraadje waarbij de vlam blauw is.
                              XT10

Commentaar

Werken...
                              X