Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Leica Ultravid 8x50HD

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Leica Ultravid 8x50HD

Heeft iemand ervaring met de Leica Ultravid 8x50HD?
    Ben benieuwd in hoeverre deze kijker geschikt is voor astro waarnemingen en verder gebruik.
    Heb diverse aanbiedingen gezien van deze verrekijker, maar om tot aanschaf over te gaan wil ik toch graag wat meer ervaringen/reviews lezen.
    Ik vind het sowiezo een prachtige verrekijker om te zien.

groet Morningstar

Ik ken de kijker niet (nog nooit doorheen gekeken) maar vind zelf een vergroting van 8 maal ideaal voor de combinatie dag- en nachtgebruik. Ga je 'm voornamelijk voor astronomie gebruiken dan zou ik toch voor de 10 x 50 versie gaan.

En inderdaad, het is een prachtige kijker. Hmmm,...

Commentaar

Goede kijker voor de aanbiedingsprijzen die er zijn sinds de Ultravid HD plus uit is, maar voor de volle mep zijn er betere keuzes naar mijn mening.
      Zoals Scorpio al zei zou ik ook alleen naar de 10x50 kijken, zowel voor astronomisch gebruik als dagelijks gebruik.
      De hoofdreden is dat zowel de 8x als 10x hetzelfde beeldveld hebben, (te weten 117m) waardoor de 8x alleen maar een betere keuze zou zijn als je erg veel last van trilleritus hebt, of echt een heel grote uittredepupil wenst.
      De schijnbare beeldhoek (AFOV) van de 10x50 is een stuk groter, waardoor je meer "in het beeld staat", en minder het idee hebt dat je door 2 tunnels aan het kijken bent.
      117m beeld op 1000m is een zeer goede waarde voor een 10x kijker, maar erg magertjes voor een 8x.
      Als ik het voor mag stellen, kijk dan ook eens naar de Zeiss conquest 8x50/10x50, ook zeer mooie kijkers, maar wel een stuk groter en zwaarder dan de UHD.

Commentaar

Ik heb al jaren een Ultravid 8x50 HD en ben onder de indruk van de helderheid, scherpte & lichtsterkte.
        minder gecharmeerd ben ik van zijn formaat en vooral het gewicht. Ik neem mij telkens voor eens een statief adapter te kopen maar het is er nog niet van gekomen. Voor het nachtelijk naar de hemel kijken is dat eigenlijk wel een must. Meestal steun ik de kijker tegen straat meubilair (paaltje, hekje) of een muurtje om hem goed stil te houden (en dan is de vergroting nog maar 8x). Ik heb er ook wel eens foto’s en filmpjes met mijn IPhone SE (met adapter) doorheen gemaakt waarbij opvalt hoe extreem verzadigd kleuren ervan raken (verenkleed vogels overdag). Ik weet dat er ook een dag komt dat ik hem inruil voor zijn kleine broertje met een opening van 42mm of misschien nog een slagje kleiner. Dat neemt hem bij een wandeling toch wat makkelijker mee en is eenvoudiger uit de hoes/tas gehaald. Ook al is het niet meer de top onder de Leica’s: het ding was/is zo extreem duur dat je voorzichtigheid laat prevaleren boven snel pakken en wegstoppen. Deze kijker is daar naar mijn mening een beetje te onhandig groot en zwaar voor. En dat wordt door het uitmuntende beeldje wat je gepresenteerd krijgt toch niet helemaal goed gemaakt, ook al is het het mooiste beeldje wat ik ooit door een binoculair gezien heb, Een verrekijker moet in eerste plaats nl. handzaam zijn, en eerlijk is eerlijk, dat is deze kijker niet.

Commentaar

Ik heb een paar jaar geleden een Leica Ultravid HD 10x50 getest tegen een Pentax ED DCF 10x50, een Swarovski EL 10x50 Swarovision en een Fujinon FMTR-SX 10x50 voor astronomisch deepsky gebruik. Ik vond de kwaliteit van de Leica (zeker gezien de prijs die ongeveer gelijk was als de Swarovski) zeer tegenvallen kwa transmissie en vlakheid van het beeldveld. De Fujinon en Swarovski waren voorzien van een field-flattener en de Leica had dat niet, flinke vertekening van het beeld aan de randen. Ook is de service van Leica veel minder goed dan die van Swarovski. Ik heb inmiddels wel begrepen dat er de laatste jaren een kwaliteitsimpuls is in dit marktsegment, dus het kan zijn dat het nu anders/beter is.
          Koop nooit een dure kijker voor astronomisch gebruik zonder er eerst zelf onder de sterren door gekeken te hebben!
          Zie hier het testrapport: https://www.houseofoutdoor.com/testr...utVersion2.pdf
          Vergeet niet dat een kijker vaak overdag (bij een uittredepupil van slechts 2mm) compleet anders kan presteren dan 's nachts onder de sterren, dan valt er heel veel (duurs) door de mand. Ook veel Chinees spul van onder de 300 euro.
          Ga anders een keer langs bij House of Outdoor Maarssen, daar kan je zelf door kijkers kijken. Ook kan je kijkers lenen om ze te testen, dat is natuurlijk het beste, zeker als je voor de top gaat.
          Ik ga er zaterdag weer eens wat rondsnuffelen. Je vindt er ook vaak goede tweedehands kijkers (de Swarovski's worden vaak hersteld naar nieuwstaat) en je kan er ook kijkers inruilen.
          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Werken...
          X