Announcement

Collapse
No announcement yet.

Regal Horizon 7 x 50. Eén van de beste Japanse kijkers?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Triple tested is de term ge-introduceerd door Bushnell op de door hem bij diverse makers bestelde kijkers.
    Gijs van Ginkel

Comment

Prachtig! Ook al een 8X40! Deze lijkt in bijna showroom conditie.
      Merkwaardig dat we er zo weinig van weten. En opmerkelijk dat ze eerder blauw dan grijs zijn!
      Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
      Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Scorpio, op de kijker staat een code, waaruit je kunt zien welke Japanse firma de Horizon heeft gemaakt op verzoek van Bushnell. Meestal ergens onderop de het kijkerscharnier.
        Gijs van Ginkel

Comment

ginkel
          Ik weet niet of Scorpio binnen 24 uur gaat reageren, op de laatste berichten in deze post heeft hij vooralsnog niet gereageerd. Voordat dit topic dan weer onderduikt in de vergetelheid reageer ik maar op de vraag naar de codes.
          Omdat de kijkers ogenschijnlijk uit dezelfde fabriek komen, heb ik de codes op de 7X35 opgezocht.

De eerste code is JB26, die staat voor Futaba Kogaku Kogyo Co.Ltd Deze code is slordig ingeponst; het zou ook (maar minder waarschijnlijk) JB28 kunnen zijn: Fuji Seinntsukiki Seisakujo. inc.
          De tweede code is even slordig ingeslagen en lijkt het sterkst op JE45, die staat voor Tarsei Kogaku Kogyo Co. Ltd.

Een beetje speuren op het net leverde mij op dat de kijker onder de naam Baker, Aristocrat en Simor bekend is bij een enkeling. Tevens een verband van beide fabrieken met Tamron.

Wat mij wel intrigeert is de vraag hoe Bushnell in dit verhaal zit?
          Last edited by John Baars; 20-02-18, 23:36. Reason: Speuren op het net
          Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
          Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

John Baars Beide kijkers: 8x30 en 8x40 hebben eveneens de codes JB26 (optiek) resp. JE45(behuizing).
            Meade ETX125PE Mak, AP 66/400 ED APO, Bino's: Helios 20x88, TS15x70, Tento 20x60, SOTEM15x50, SARD 7x50, Carton 7x50 (11 graden), Horizon 8x30 + 8x40, Meopta 8x32

Comment

John Baars,
              Bushnel was een groothandelaar in/importeur van kijkers , die hij onder diverse namen liet maken door verschillende Aziatische bedrijven. Het opschrift triple tested was een vinding van hem om klanten te verleiden, immers: de kijkers waren getest door de maker, door de importeur (Bushnell) en door de gebruiker. Eigenlijk is het alleen een verleidingstrucje.
              Gijs van Ginkel

Comment

Dank je wel Gijs en Foef. Ze komen dus uit dezelfde fabrieken. Overigens staat op deze apart vormgegeven kijkers niet de slogan "triple tested".

De 7X35 kwam bij mij via Marktplaats, voor een luttel bedrag. Minder dan drie tientjes of zo. Hij werd geleverd in een grijze foedraal, compleet met twee geelfilters.Verder zonder aanduidingen. Een kleindochter verkocht deze kijker van haar opa, die ze in haar herinnering had zitten als de "koude kijker van opa", vanwege de lichtmetalen oogschelpen.

Heel erg opmerkelijk zijn de robuuste bouw, de afwezigheid van Japanse collimatieboutjes aan de prisma's, maar het a-concentrische ringensysteem om de objectieven van de kijker te collimeren (Zeiss-syteem), de geschroefde prisma's op een apart voetje en een objectiefdiafragma dat loopt vanaf objectief tot aan prisma. Hierdoor presteert hij dan ook goed bij tegen/ zijlicht. Transmissie is verbazingwekkend hoog, maar vooral het contrast. In mijn beperkte verzameling is dit een echt buitenbeentje, die echter zo goed presteert dat hij gewoon met moderne kijkers mee kan komen en dus nog steeds actief meedoet.

Resten wat mij betreft de vragen hoeveel exemplaren de Europese markt op gekomen zijn?? En vooral wanneer we ze moeten dateren?? Gezien de voorgeschiedenis van mijn exemplaar moet dat jaren zestig/zeventig zijn?? Waarom weten we er zo weinig van als ze zo goed zijn?

ginkel
                Gijs???
                Last edited by John Baars; 22-02-18, 08:19. Reason: typo

Comment

John Baars, goede vraag, die je daar stelt, maar ik weet het antwoord niet zonder daar eerst verder in te duiken, maar dat zal misschien niet eenvoudig zijn.
                  Gijs van Ginkel

Comment

Grappig dat dit topic weer naar boven komt drijven. (sorry, ik zie net dat ik met deze opmerking in herhaling val )

In de tussentijd ben ik ook zwarte versies tegengekomen op Marktplaats maar dan met een andere naam. Mijn Regal Horizon 7 x 50 is al een paar jaartjes niet meer uit z'n koffer gekomen. Tot vandaag en ik moet zeggen dat ik wel benieuwd was hoe ik deze kijker nu ervaar (overdag dan). Ik moet zeggen dat die nog steeds een best indrukwekkende beeldkwaliteit geeft. Kleurweergave is erg goed, beeldscherpte ligt hoog evenals het contrast. Randonscherpte heeft die wel wat, maar weinig. Het enige wat ik als iets minder ervaar is dat ik de Regal 7 x 50 wat onrustig vind kijken. Of dit nu komt omdat die niet helemaal lekker is gecollimeerd of door de afwijkingen in de lenzen/prisma's zou ik niet durven te zeggen.

Wat betreft de tijd dat ze verkocht zijn. Ik schat zo rond de jaren '70 omdat toen veel de amber coatings werden gebruikt. Wat me ook is opgevallen is dat je ze eigenlijk alleen op Marktplaats tegenkomt. Nederland dus. Op Ebay ben ik er maar enkele tegengekomen en in Engeland zie je ze gewoon niet. Ik ben er daar nog nooit één tegengekomen.

Comment

Click image for larger version

Name:	P1090933.jpg
Views:	1
Size:	950.6 KB
ID:	1382585Click image for larger version

Name:	P1090935.jpg
Views:	1
Size:	648.5 KB
ID:	1382586En dat is drie!

Marktplaats blijft leuk en vooral verrassend. Voor de derde keer een nieuwe Horizon verrekijker in deze oude serie onbekende Japanse topkijkers gevonden. Dit keer een 7x35 en ook weer in mint conditie, volledig met tas, riem, groene filters en polsriem. En gelukkig ook de bijna perfecte optische eigenschappen, zoals hiervoor reeds uitvoerig werden beschreven. Wanneer ik nu deze drie exemplaren op een rij zet valt mij op dat de drie magnesium behuizingen voor zowel de 8x30, 7x35 en 8x40 exact hetzelfde zijn qua maat en vorm. Wat onderling afwijkt zijn enerzijds de ingeschroefde oculairs en anderzijds de objectiefbehuizingen. Rijzen bij mij de volgende vragen:
                      1. Zijn alle drie de behuizingen voorzien van dezelfde prisma’s?
                      2. Kun je in dat geval de oculairs zodanig uitwisselen dat je verschillende verhoudingen krijgt, zoals 7x40, 7x30, 8x35?
                      Verder ben ik benieuwd of de Regal Horizon van Scorpio ook is gebouwd rond dezelfde behuizing (de mijne meten 175 mm breed en 60 mm hoog)
                      Meade ETX125PE Mak, AP 66/400 ED APO, Bino's: Helios 20x88, TS15x70, Tento 20x60, SOTEM15x50, SARD 7x50, Carton 7x50 (11 graden), Horizon 8x30 + 8x40, Meopta 8x32

Comment

foef
                        Heel leuk! En zo doemen er steeds meer van deze pareltjes uit de donkere diepten van zolderkasten en marktplaats op! Wat we met enige zekerheid (?) kunnen vaststellen dat er tenminste 37267 bodies van de 6X30 / 7X35 / 8X40 gemaakt zijn en dat tenminste één laag productienummer ( mijn 4037) en meerdere hogere nummers ( in de 20 - en 30 duizend) in Nederland opduiken. Dat zegt nog weinig over de aantallen die hier verkocht zijn. De namen die ik noemde in post 49 doken op in Australië en Indonesië.(relatief dichtbij Japan)

Ik heb zo het vage vermoeden dat jij de enige bent die op die eerste twee vragen antwoord kan geven. Tevens begin ik nu te vermoeden dat de behuizing- nummers gewoon doorliepen terwijl ze onder diverse namen over de hele wereld werden verkocht. Dat laatste zou niet vreemd zijn , maar is koffiedik kijken. Doorredenerend zouden onze "Horizons" tot een kleine batch behoord kunnen hebben die alleen naar Europa ging. De naam "Horizon" is niet slecht gekozen voor een verrekijker in diverse taalgebieden.

Comment

Het blijft leuk spul. Wellicht moet ik ook maar weer eens op MP rond gaan neuzen.
                          Collega heeft ook belangstelling in astronomie middels verrekijker, en dan blijven de Horizons toch een goede keuze.
                          EQ6, C8, 100mm/F5, russenton, en wat verrekijkers

Comment

Working...
                          X