Announcement

Collapse
No announcement yet.

Komz 8x30 БПЦ5 USSR vraag.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

De Revue 8x30 die regelmatig op Marktplaats voobij komt is volgens mij exact hetzelfde kijkertje
    Attached Files
    Hopeloze Alpha met Bęta interesse

Comment

Pas wel op met Revue. Dat was een postordermerk uit de vorige eeuw. En hebben ook een hoop rommel verkocht.
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

Klopt Bert. De 8x30 is de uitzondering, t/m het gele beeld.

Comment

Originally posted by Erdna View Post
          het gele beeld
          Het gelige beeld van veel Russische kijkers had - als ik mij niet vergis - een militaire rede. Maar ik weet niet meer welke
          Twee ogen, Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha) & Orion Optics UK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Ik weet niet van een militaire reden.
            Wel dit verhaal wat voor een gedeelte over het gelige beeld gaat:
            http://www.allbinos.com/160.1-articl...nd_lenses.html
            Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
            Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

Originally posted by Jef De Wit View Post
              Het gelige beeld van veel Russische kijkers had - als ik mij niet vergis - een militaire rede. Maar ik weet niet meer welke
              Volgens dit verhaal hadden ze de toepassing van MgF coatings in het oostblok niet helemaal onder de knie. Daardoor zou de transmissie van blauw licht aan de lage kant zijn en het beeld gelig worden.

Comment

Mijn Roemeense militaire Valdada IOR B 7 x 40 heeft ook een duidelijke geelachtige tint. Dit werkt contrast verhogend bij heiige omstandigheden en hard fel licht. Bij normale omstandigheden is het contrast goed en bij hard fel licht (zoals hier op het strand) is het minder vermoeiend om te observeren. Tenminste dat is de mening van Holger Merlitz (zie hieronder) Daar kan ik me, ook op basis van mijn eigen ervaringen, wel in vinden. Dus een bewust aangebrachte geelachtige tint.

http://www.holgermerlitz.de/ior7x40.html
                Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Comment

John Baars en Erdna bedankt voor de link. Interessante lectuur.

Ik heb zaterdag de kijker getest op het (laag staande) maansikkeltje, Jupiter en enkele sterrenhopen. Lijkt me een mechanisch goed gemaakte verrekijker (opbergtas is ook stevig) die vlot in de hand ligt (weegt niet veel). Het heeft een breed beeldveld (iets van een 8°), waarvan zo'n 7° nog 'bruikbaar' is. De kwaliteit van het beeld in het midden is OK (toch één reflectie van het maansikkeltje, geen idee wat dat geeft bij volle maan) maar wordt naar de rand van het beeldveld echt dramatisch. Jupiter werd aan de rand een recht streepje! Geen top-optiek dus.
                  Twee ogen, Libra 4x22, Lunt LS35THa B400 (Anorexia), Eden XP 8x42 (Salsa), Omegon Argus 16x70 (Maxima), WO Zenithstar 80 FD (Natacha) & Orion Optics UK 30 cm Dobson (Irma)

Comment

Working...
                  X