Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Aanvulling op telescopen - reismogelijkheid

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Aanvulling op telescopen - reismogelijkheid

Hallo,

Inmiddels heb ik al enkele jaren kijkplezier achter de rug met mijn 6"f 6,3 Newton
    Mijn Kutter 110mm moet ik nog steeds eens opnieuw assembleren; hopelijk deze winter.
    Mooie telscopen voor thuis op de montering, maar . . . .

Tijdens vakanties mis ik wel eens mijn teleskoop en behelp ik mij met mijn 10x50 bino; niks mis mee overigens.

Nu ben ik daarvoor een beetje aan het rondneuzen naar iets anders / meer transporteerbaar.

Ik twijfel nog tussen een APO Doublet of een grotere bino.
    Een APO kan ik ook eventueel als telelens gebruiken op mijn Canon 450 D
    Ik heb nog wel een redelijk fotostaief, dus dat hoeft het probleem niet te zijn.

Bij mijn zoektocht - rekening houdend met mijn budget - zag ik o.a. deze bino.

Iemand ervaring mee? Andere tips?
    Last bewerkt door delphi46; 16-11-12, 13:42.
    HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Ik heb dezelfde gehad. Goed voor zijn geld maar ligt zwaar in de hand. Daarom dat ik hem ook heb verkocht.
    http://www.vvscapella.be/hubert-hautecler/

Commentaar

Een APO'tje heeft het voordeel dat je met meerdere vergrotingen kan werken, en dat die wat makkelijker inkijkt met een zenitprisma. Met een statief kijken geeft ook een heerlijk stabiel beeld.

Er zijn ook nadelen: meer pakvolume dan de prismakijker, en met 1 oog waarnemen.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Voor mij gaat er niets boven een kofferdobson. Dan heb je tenminste aperture bij je.
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Klopt. Maar een apo'tje heeft een kort brandpunt en daarmee is een groot (5 graden of meer) beeldveld te realiseren.
          What where the skies like when you were young?

Commentaar

Met een 20X80 kom je ruim een magnitude dieper dan een 10X50. Dat verschil kun je zien. Bij een directe vergelijking is dat zelfs zeer opvallend.

"Het tuinstoelcomfort" wordt door het gewicht fors teruggedrongen, echt stil houden is met een 20X vergroting vrijwel onmogelijk. Zijn echte kracht laat hij zien op een statief.
            Een 80mm refractor komt nog dieper, dankzij zijn mogelijk hogere vergroting; bij die hogere vergroting lever je dan weer beeldveld en mobiliteit ( statief nodig) in. Met een zenitspiegel is het weer comfortabeler en is geen extreem fotostatief voor in het zenit nodig. Je kunt er ook een planeet in meepikken of kraters op een maansikkeltje.

Op vakanties heb ik altijd een verrekijker in de 10X50 / 12X56 klasse bij mij. Standaard. Omdat ik weet dat ik bij meerdere heldere avonden een telescoop toch ga missen, neem ik ook een korte 70mm refractor mee. Daarmee dek ik alle behoeften af. Een 20X80 met statief neem ik mee op een korte vakantie. Als je toch de ruimte hebt in je vervoermiddel zou alledrie nog kunnen.

Als het een echte "astrovakantie" is houdt niemand je meer tegen qua telescoopomvang natuurlijk.

Als ik maar één instrument mee kan nemen ( bijv vliegvakantie) wordt dat simpelweg de lichtste.
            Schiedam
            Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
            Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
            Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Ik zie het al: alle opties zijn nog open. :razz:

Ik ga er nog een poosje over denken. Het is nog geen vakantie.

Bij mij speelt mee, dat ik ook natuurliefhebber ben. En dat maakt de keus een beetje moeilijk.
              Zomersvakantie is sowieso Scandinavië, dus zeg ik een Bino (donker wordt het dan niet)
              Voorjaar en herfstvakantie wel in donkere gebieden, resp. Z-Frankrijk en Zeeland.
              Dan gaat mijn voorkeur weer uit naar een APO

Verder is een 80 mm APO nog wel wat prijziger dan een 20x80 Bino

Blijft een moeilijke keus.
              Ik heb ook nog een 76 Newton op stapel staan, maar dat sjouwt weer minder makkelijk.
              Een kofferdob? Ja, mooi, maar niet echt klein. Ik heb nog meer mee te nemen.

Of zoals John zegt: Neem ze alle'drie' (zou dus allebei worden)
              Zou in mijn geval dus een 10x 50 bino zijn en een korte, leuk geprijsde APO 70 of 80
              Iemand een tip voor die laatste optie?

In ieder geval dank voor de reacties tot zover.
              Last bewerkt door delphi46; 18-11-12, 17:43.
              HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Commentaar

In de 80mm APO klasse heb je veel keuze in goede kwaliteit. Merken als Robtics, Astro Professional, TS, Skywatcher e.d.verkopen voor weinig geld erg goede telescopen. En op de tweedehandsmarkt heb je er eentje voor ca. 250 euro kopen.

Even de collimatie checken als je 'm aanschaft en observeren maar. Ik heb er nog steeds spijt van dat ik mijn Robtics 80mm APO twee jaren gelden heb verkocht. Een erg goede kijker voor een alleszins redelijke prijs.
                Last bewerkt door cjboer; 18-11-12, 21:30.
                Celestron 102 mm ED en gemodificeerde Celestron C8, Orion 90mm refractor, Steiner (3x), Carl Zeiss Jena(8 x), Carl Zeis Octarem 8 x 50, Tento (6x) en 40 andere verrekijkers.

Commentaar

Zo'n 20 x 80mm verrekijker is te groot (ook te hoge vergroting) om zo met de losse hand vast te houden. Dus een statief is verplicht. Een gewoon fotostatief is niet geschikt want dan hang je achter de kijker met een nek die zo ver is gebogen dat je het na 5 minuten helemaal hebt gehad, tenzij je niet hoger dan 20 graden boven de horizon kijkt. Dus de kijker moet in een goede opstelling hangen en zelf moet je onder de kijker kunnen liggen. Tja, en dan is de verrekijker opeens niet meer zo geschikt om mee te nemen op vakantie. Wel iets om even rekening me te houden.

Zelf heb ik ook een 20 x 80mm verrekijker en gebruik dat ding om deze reden dus gewoon nooit.

Commentaar

Ja lastig. Heb zelf ook een 20x80 verrekijker. Is een prachtige kijker, maar je krijgt heel gauw last van je nek en armen en je houdt hem niet stil. Dus statief meenemen is verplicht, maar zelfs dan met rechte inkijk is het oncomfortabel kijken.

En ik sluit me ook aan bij cjboer: ook ik heb nog een beetje spijt dat ik mijn 80mm ED-tje verkocht heb. Het zijn gewoon heel mooie kijkertjes.

Commentaar

Ik zou zelf ook voor een >200mm kofferdobje kiezen.
                      Een kofferdob? Ja, mooi, maar niet echt klein. Ik heb nog meer mee te nemen
                      Een extra klein gebouwde 200mm kofferdob neemt net zoveel ruimte in beslag als een doos met een 80mm verrekijker erin. Maar dat is makkelijk gezegd, de kleine kofferdobs liggen niet bepaald voor het oprapen. Maar misschien is een 114/500 Dobje wel wat als goedkoper en makkelijker vekrijgbaar alternatief?

-superwidefield, maar ook hoge vergrotingen
                      -geen kleurfout
                      -iets meer opening, maar veul goedkoper dan een APO
                      -geen statief in de bagage, een klapstoel ter plaatse is steviger en geeft een ideale kijkhoogte.
                      -geen prisma nodig, geen stijve nek.

Redelijk eenvoudig zelf te maken, rondom een Skywatcher OTA:
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: baby114-3.jpg views: 3 grootte: 160,1 KB id: 1056470

Of commerciëel verkrijgbaar (Orion Starblast, €199,- bij TS):
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: StarBlast45.jpg views: 1 grootte: 17,4 KB id: 1056471
                      Last bewerkt door Roel; 23-11-12, 09:55.
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Een klein 80mm apootje heb je al voor een paar honderd euro.
                        En een 15x70 verrekijker is ook een goede optie. Net niet te groot en zwaar (zoals een 20x80 wel is) om uit de hand te kijken maar wel 0.7 mag helderder beeld dan een 10x50. Ik gebruik m heel vaak.
                        Zelfs de 10cm Vixen Startravel is te overwegen. Weliswaar geen APO maar als je nadruk meer op deepsky ipv planeten ligt heb je geen last van de blauwe randen. Een 10cm APO is meestal weer een stuk zwaarder.
                        Al gebruik ik de Televue Genesis (10cm APO) met aangepast lichtgewicht statief al jaren als reiskijker die geeft echt een heel strak beeld, naast deepsky ook een prima planetenkijker.
                        Het 11cm kofferdobje van Roel is zeker het overwegen waard.
                        My eyes are the best optical devices provided. Others:
                        GSO 400mm Dob, Robtics ED110 f/7, Nikon Aculon 16x50, Canon EOS 6

Commentaar

Oei, oei. Het wordt steeds moeilijker.
                          Voor een kofferdobje is ook wel weer iets te zeggen.
                          En dan die Vixen Startravel. Inderdaad ook een handig ding.

Ik ben er in ieder geval nog niet uit. Ik heb nog even . . . ben nog niet jarig

Commentaar

@delphi46
                            In een opwelling voor een nog niet duidelijk plan had ik een 56mm Bresser oculair gekocht voor €80,- met als doel de laagste vergroting in een langere kijker. Toen heb ik wat dieper zitten nadenken over een niet al te grote bijpassende lens om dit oculair op korte termijn te kunnen gebruiken. Bij gebrek op de markt aan niet al te dure losse lenzen heb ik de 80mmf/7,5 volgkijker van Robtics besteld voor €150,-. http://www.robtics.nl/product_info.p...oducts_id=1086 Hij is geschikt voor 2”oculairen en een adapter voor 1,25”is er bij. Wellicht zal voor sommigen de hierbij verkregen uittreepupil van ca. 7,5mm wat te groot klinken, maar het geeft prachtige beelden. Vergeleken met mijn 80mm f/3,75 lens bij een zelfde vergroting geeft dit een veel scherper beeld en komt het richting de rand er nog aardig van af. Ik heb hem niet geprobeerd met sterke vergrotingen, daarvoor heb ik een 90mm f/14,4. Wel gebruik ik de kijker met een 32mm Erfle. Veel heb ik er nog niet mee kunnen kijken. Ik wil het voornamelijk gebruiken voor het volgen van Uranus/Neptunus, kometen en enkele planetoïden en regelmatig een ontspannen ‘wandeling’ door de Melkweg.

Alleen ben ik over de mechanische bouw van de kijker wat minder te spreken. De uitschuifbare dauwkap is wat kort (standaard is minstens 2x diameter objectief, is hier iets van 1,5x) en blijft niet in de uitgeschoven stand staan maar hij glijdt naar beneden als je omhoog richt. Ook had ik het wel wat netjes gevonden als er op de website was vermeld dat de kijker te kort is om regelrecht met oculairen te gebruiken. Nu moet ik óf altijd een zenitprisma gebruiken óf een verlengbuisje (wat de verkoper in het telefoongesprek voorstelde) voor €50,-! Bij Robtics kopen.

Toen ik de verkoper belde over het terugglijden van de dauwkap zei hij doodleuk dat ik de kijker dan maar uit elkaar moest schroeven en er een extra stukje vilt tussen moest stoppen bij de dauwkap. Inderdaad had ik gezien dat er een stuk van dat ‘velglint’ er af was, en een paar kleine deukjes onder de kap (ongelukje in China?). Ik had de indruk dat de verkoper erge haast had, maar ik had wel wat meer service verwacht. C’est le ton qui fait la musique, hè. Gelukkig weet ik wel hoe een kijker in elkaar zit en hoe je hem uit elkaar en vooral weer in elkaar moet zetten, maar het had ook zomaar een klant zonder enige kennis van kijkers kunnen betreffen.

Hoe dan ook, de lens is ok en ik heb zelf een voorlopige oplossing met PVC kunnen bedenken. Misschien herbouw ik hem volledig met PVC buis wat hem een stuk lichter maakt want deze is best zwaar, en/of koop ik later wel een 2” zenitprisma maar daarvoor ga ik dan denk ik wel naar Ganymedes.

Ondanks alles denk ik dat het een goede betaalbare oplossing is en handig voor vakanties waarbij je met relatief lage vergrotingen door de melkweg struint. Bij Teleskop-Service hebben ze voor €200,- een 70mm ED F=420mm objectief http://www.teleskop-express.de/shop/...r-Fassung.html

In beide gevallen is (enige) zelfbouw nodig, maar daar kun je wel mee uit de voeten denk ik.
                            Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

[QUOTE=EdwardB;532057In beide gevallen is (enige) zelfbouw nodig, maar daar kun je wel mee uit de voeten denk ik.[/QUOTE]

Dat is inderdaad het probleem niet. Dank voor de tip. Staat op mijn verlanglijstje.
                              Wat het uiteindelijk gaat worden weet ik nog niet, maar zelfbouwen blijft voor mij een uitdaging en een heel leuk deel van de hobby.
                              (al heb ik nog wel enkele projectjes in de pipeline staan)

Commentaar

Werken...
                              X