Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Welke verrekijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Welke verrekijker

Hallo
    Eerst even mij voorstellen voor ik mijn vraag stel. Ik ben Annelies 29 jaar en woon in Belgie. Vorig week volgde ik een curcus over sterren en planeten Ik kende er niets van het was heel intersant en leerrijk het was zo leerrijk dat ik er meer wil van wetten en er meer wil mee doen. Ik wist niet dat je ook met een verrekijker naar de sterren kon kijken waarom koopt ierdereen dan een telescoop vraag ik mij dan af als je ook met een verkijker kan waarnemen. Ik heb hier drie verkijkers dat ik ook gebruik om naar de vogels te kijken maar ik weet niet welke een ik het best kan gebruiken om naar de sterren te kijken? mijn eerste verrijker is 8w21 124m/1000M de tweede 10x32 97m/1000m en de derde 10x42. Wat neem ik het best?

Uit de genoemde kijkers lijkt de 10x42 de meest voor de hand liggende keuze. Het 42mm objectief vangt het meeste licht van de drie, en dat is wat nodig is om de meer lichtzwakke objecten te zien.

Commentaar

Hallo Annelies, welkom op het forum.

Mensen kopen een telescoop omdat een telescoop meer kan vergroten dan een verrekijker, en omdat je veel goedkoper een telescoop met een groot objectief kan maken dan een verrekijker. En omdat je het oculair kan verwisselen, kan je ook met meer dan 1 vergroting werken. Sommige objecten hebben veel vergroting nodig (planeten zoals Jupiter, nauwe dubbelsterren), andere objecten kan je goed met een gemiddelde of lage vergroting bekijken.

En een telescoop is ook makkelijk op een volgende montering te zetten. Dan hoef jezelf niet te volgen en kan je je helemaal op het object concentreren.

Maar met een verrekijker kan je ook veel dingen zien. Grote open sterrenhopen zoals de Pleiaden, de Melkweg, samenstanden van maan en planeten, om maar wat voorbeelden te noemen.
      What where the skies like when you were young?

Commentaar

Hoi Annelies,

Ik woon ook in Belgie (Aalst) en werk alleen met een verrekijker. Vooral de flexibiliteit vind ik heel fijn. Gewoon even naar buiten gaan als het helder is en gaan waarnemen. Met een 10x42 kun je al zeer veel zien als het goed donker is. Jupiter + maantjes is nu prachtig, de pleiaden er boven, het dubbelcluster een beetje meer naar links, orion na middernacht. Ik heb al zeer veel objecten van de Messier lijst gezien. Ook de 'bambi-lijst' van dit forum is erg goed. Met een goede sterrenkaart kun je ook 'lastiger' dingen nog bekijken met een verrekijker. Ik heb Uranus, Neptunus, Vesta en Ceres al kunnen vinden. Je ziet dan wel niet meer dan een 'sterretje' in de achtergrond, maar dat is ook het geval als je een relatief kleine telescoop gebruikt. Zelf gebruik ik een 10x50 verrekijker maar met een 10x42 moet het ook lukken. Ik heb ook kleiner kijkers voor op reis (voor vogels) zoals een 8x21 en een 10x25 maar daarmee zie je echt niet zoveel als met een 10x50.
        Vixen Apex Pro 10x50, Helios Quantum4 20x90, Tasco 306 7x50, SW Heritage 130 flextube

Commentaar

De maat van het objectief delen door de vergroting levert de uittredepupil op. 's Nachts wordt je oogpupil groter. Misschien is een 7x50, 8x40 of 10 x 50 dan wat beter, met uittredepupillen van 7, 5 en 5 respectievelijk. Je hebt daarmee een helderder beeld dan bij de genoemde kijkers. Dat kijkt net wat aangenamer.
          Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Ik weet niet hoe oud je bent (en dus hoe groot je maximale pupilopening in het donker is). Maar voor een 40 jarige ligt die tussen de 5-6mm (lees: 10x50 bino).
            Als je eens stuk jonger bent kan ze misschien nog 7mm open, dan kan je beter een 7x50 gebruiken.
            Ikzelf heb vele bino's getest, en vind voor mijn ogen een 10x50 het prettigst.
            200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

Origineel geplaatst door annelies Bekijk bericht
              Ik wist niet dat je ook met een verrekijker naar de sterren kon kijken waarom koopt ierdereen dan een telescoop vraag ik mij dan af als je ook met een verkijker kan waarnemen.
              Het antwoord op de vraag geef je zelf al in het eerste deel van de zin.
              Veel mensen beseffen helemaal niet dat er met een verrekijker al enorm veel te zien is aan de hemel en veronderstellen dat ze meteen moeten beginnen met een telescoop, liefst zo groot mogelijk. Maar dat hoeft helemaal niet. Een mooie verrekijker zal het komende jaar nog goed van pas komen, met twee heldere kometen.
              Astronomy's much more fun when you're not an astronomer - Brian May

Commentaar

Het is trouwens een zeer goede keuze om eerst met een bino te beginnen en daarmee de weg daarboven leren kennen. Als je begint met een telescoop is de leercurve vaak te steil en kan je bijna niets vinden.
                Als je een object met een bino kan vinden zie je in de zoeker van de meeste telescopen ongeveer hetzelfde beeld (maar dan op zijn kop!) en kan je het object makkelijker vinden.
                Een groot voordeel van een bino is het rechtopstaande beeld, dat heb je niet met een telescoop.
                200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, Fujinon 10x50, ZWO ASI174MM cooled, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf. Radio callsign PA3SKY

Commentaar

In de literatuur zie ik veel uiteenlopende maten van oogpupil bij diverse leeftijden, dus zelf meten is het beste.

Helaas is de verrekijker een miskend instrument. Ook kun je deze gebruiken om de zwakkere sterrenbeelden te herkennen als er te veel licht in de omgeving is om de sterren daarvan te zien (Vissen, Steenbok etc.)
                  Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                    Ik weet niet hoe oud je bent (en dus hoe groot je maximale pupilopening in het donker is).
                    Origineel geplaatst door annelies Bekijk bericht
                    Eerst even mij voorstellen voor ik mijn vraag stel. Ik ben Annelies 29 jaar en woon in Belgie.
                    Eerste bericht, eerste regel.

Origineel geplaatst door patrickduis Bekijk bericht
                    Een groot voordeel van een bino is het rechtopstaande beeld, dat heb je niet met een telescoop.
                    Ooh? Mijn refractor geeft toch echt een rechtopstaand beeld. Weliswaar gespiegeld maar wel rechtop.

Beetje drukke werkdag gehad, Patrick? :p

Commentaar

Nou, zegt dat wel. En ook nog die 1.5u in de file heen, en weer 1.5u terug, dat doet toch wel wat met je......

Commentaar

Werken...
                      X